Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 3964 ggr
Cristine
0

Lamm smakar kofta :=O

Först och främst har jag aldrig smakat på en kofta och skulle inte vilja heller he he😃

Men jag älskar lamm, mest då  rackets eller lite större kotletter.

Jag kan inte förstå varifrån det där med koftan kommer ifrån, många som inte åt lamm har ätit det hos mej och tagit mer.

Att inte prova maten men ändå dissa tycker jag är alldeles fel.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

tlover
3

Slaktar man lamm fel ska den kunna ta smak av ullen (=kofta) men jag har aldrig känt det. Pappas lamm (som han tillagade, han födde inte upp lamm) smakade då gudomligt i alla fall.

Min dotter har däremot smakat kofta (allt i tygväg ska in i munnen just nu) så hon vet nog hur det smakar 😃

l'm back

Fridaaaa
0

Jag tror att det kommer från förr så att säga, när man åt kanske mer äldre får och så. Det kan jag tänka mig att det inte smakar så gott :)
Jag gillar lamm om det är rätt tillagat. Men svårt att få till det bra tror jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HelwardMann]
1

Jag tycker det påminner mer om cardigan.

[sanna70]
0

Jo,det har ofta en bismak så jag är inte så förtjust i lamm men kanske kan det bero på hur man tillagar det.

Zabbio
0

Jag fick ett äldre får en gång och fick för mig att ta vara på allt - inkl. fettet. Lukten hemsökr mig än och jag kan inte äta får om jag varit närvarande vid tillagningen. Känner lukten från fettet i köttet då (även lamm). Men är det färdiglagat när jag kommer så går det oftast bra :-)

Lite synd eftersom får/lamm annars är kött som brukar ha växt upp på ett bra sätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

Får kan smaka illa. Lamm har jag aldrig tyckt hat smakat illa.

Intehärutandär
0

Jag har inte ätit lamm, om så var det 30 år sedan. Men jag hade grannat från Pakistan/Afganistan som jag umgicks med. Frun berättade att hon hjälpt en kurdkvinna med sitt lamm. Grejen var att byta vattnet efter en tid. Hälla bort den äckliga smaken.

starhawk
0

Vet inte om det smakar kofta precis, alldeles som TS har jag aldrig smakat på någon kofta. Men jag tycker inte om Lamm, har ätit det åtskilliga gånger eftersom mor lagade det lite då och då, men själv har jag aldrig lagat nåt Lamm. Har provat mig igenom Nöt, Struts och Svin. Svin är det jag tycker bäst om, Struts är också rätt okey men lite svårt att få tag på, Nöt är lite svårt att få bra, antagligen eftersom jag är van vid fläskkött som skall genomstekas vilket inte Nöt skall, då blir det skosula.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ptorparn
0

Utrycket kommer nog från gamla tider då de ofta slaktade äldre får som de inte tog fler lamm på . Lamm är ett kött som bör tillagas o kryddas rätt för att det ska bli riktigt gott .

[TanatosNyx]
0

Första gången jag åt lamm var det dåligt tillagat och smakade just kofta.  Tog mig många år att våga prova på nytt, då på restaurang. Oj vilken skillnad! Numera äter jag gladeligen lamm - så länge inte köttet är grått och mer än väl "well done" 🤐

Maria
0

Jag tycker inte om lammkött och jag har provat en massa gånger.

/Maria

[peter54]
0

Om man tar i ullen och sedan tar i köttet tar det kraftigt smak. Det är likadant med exempelvis viltkött, om det smakar mycket fränt så har det slarvats med detta, någon som slaktat har tagit i pälsen och sedan rört köttkroppen under flådden.

Karmatarerskanise
2

#12 Det vill jag påstå är falskt.

Jag har jobbat med styckeri och kött tar inte smak på det viset. Smaken kommer rätt och slätt från foder och ålder.

[peter54]
1

#13 Det vill jag absolut påstå är falsk, annars skulle det inte spela någon roll om det vara samma personer som flår exempelvis en älg och som sedan hanterar köttkroppen. Under de 30 år jag var med på älgjakten och därefter slakten, var det mycket noga med att skilja på folk som flår och folk som hänger köttet. 

Under en del år slarvade jägarna när de flådde och tog med händer som hållit i älgpälsen, i köttet och då tar det fruktansvärt snabbt en mycket frän smak som inte uppstår när man är noga med detta. För att komma tillrätta med detta problem under älgslakten, anlitades en professionell slaktare för flådd och sedan styckning skulle gå rätt till. 

Det säger sig självt att om du tar i fet ull och sedan i köttet att det tar smak. Man kan göra ett enkelt experiment, det är bara att skära en bit kött och dela den i två och ta i den ena delen med rena handskar och i den andra med handskar som hållit i pälsen/ullen, tillaga och smaka. Den första kommer att vara god, den andra kommer att vara frän.

Karmatarerskanise
3

Håller inte med.

Ett lamm smakar inte ull för att du rör de tu. Been There done that.

[peter54]
0

#15 Me too, inte med lamm, men med älg och jag tror samma gäller för alla köttkroppar, åtminstone de som luktar starkt.

[olis]
1

I detta fallet så håller jag med Hera.  Jag har i många år sysslat med uppfödning, slakt och styckning av får och lamm.  Jagar och styckar också älg och hjälper till på ett viltslakteri.

Visst kan pälsen ha förorenats av urin och särskilt under djurens brunst ska man vara försiktig med att pälsen får kontakt med köttet med det tillhör ju sunt förnuft och hygien vid dessa arbeten. Men man får nog ändå komma in under hinnorna på en kropp med föroreningen för att köttet ska ta smak, köttsidan är väl skyddad och det vill till en rejäl förorening för att köttet ska ta smak.  Största orsaken till dålig smak är när urinblåsan skadas vid urtagningen av inälvor och tarmpaketet, då smakar köttet verkligen illa i det området på kroppen

Att man vid jakt har olika personer som flår  och sedan låter nästa personal ta hand om kroppen låter märkligt?  Hur går det då till i skogen efter skottet vid urtagningen? Då vidrör man ju pälsen och sedan är man inne i bukhålan med händerna. Är ni dubbelbemannade även där? 

Men numera används engångshandskar av jägarna när detta krävs.

Men de  ogillar smaken på lamm och får, skär bort fettet på köttbiten nästa gång, där sitter mycket smak varierande på foder och ålder, precis som Hera skriver.

Karmatarerskanise
0

#16 Då får vi vara överens om att inte vara överens. 

Det du talar om vid jakt har jag aldrig någonsin sett. Här hanterar man sitt eget djur. Och det smakar inte illa för det så länge som du tar ur djuret korrekt.

[peter54]
1

#17 Man kan ta en bit av älgraggen och låta det ligga i en plastpåse en dag så får man en hint om vad för slags smakämnen man kan överföra från älgens päls till köttet.

#18 Jag har bara jagat älg i lag, mellan 12 och 50 personer i laget. Så många som möjligt hjälper till, särskilt om det är många älgar som ska flås och hängas upp.

Karmatarerskanise
0

#19 Det krävs mer än kontakt för att det ska ta smak. Visst tar det smak om man lägger pälsen mot köttet i timmar, men vem gör det?

[peter54]
1

#20 Som du säger, vi får vara överens om att inte vara överens här eftersom våra övertygelser skiljer. Driver vi detta längre blir det som en religiös debatt 😉

Karmatarerskanise
1

Haha sant 😃

[olis]
1

#19  Ja, du kan få mycket att lukta illa efter en dag i en plastpåse.  Men jag antar att ni inte  håller på en hel dag inuti en plastpåse när ni flår era älgar?  ;) 

Och det går bra att ta hand om en älg ensam också, det behövs inte en armé till det, så storleken på jaktlaget saknar betydelse i det här fallet.

Cristine
0

Jag tänkte på att förr i tiden fanns inte kylskåp och att talessättet kunde komma av att köttet legat varmt.

Så här säger S D

[peter54]
0

#23 jag syftar bara på att man förstår vad för slags doftämnen man har att göra med. Jag pratar inte om en älg. Om det är 50 gubbar i ett jaktlag handlar det om stora arealer och därmed många älgar, som mest 16 älgar på en dag.

Mirinda
0

Jag tycker enormt mycket om lamm, särskilt om det är kryddat med vitlök. Timjan passar också som krydda. Fårkött har jag aldrig ätit. Det finns något som heter får i kål. Är det någon som vet vad det är för maträtt? Jag har fått för mig att det kan vara en gryta. Eller är jag ute och cyklar nu? Om någon av er har ätit det; vad tyckte du om det?

Den bästa lammrätt jag ätit fick jag på restaurang. Det var i London. Restaurangen heter Bluebird och är väl värd ett besök oavsett om man gillar lamm eller inte. Har aldrig varit med om maken till bra service och trevlig personal. Jag kände mig som en prinsessa hela kvällen.

Blev det för mycket reklam här ovan så får adm ta bort namnet på restaurangen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Cristine
0

#26 Får i kål är väldigt gott och det tycker jag att du ska pröva på