Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1668 ggr
aggeelin
0

Hur länge kokar du?

Hur länge kokar du ditt tevatten?

I helgen hade jag besök av min kusin. Hon kokar tevattnet så det stormkokar och sen värmer hon på det så det kokar rejält igen. Jag har lärt mig att passa vattnet till grönt te så att det endast är bubblor i vattnet (tycker inte heller om hett te - att dricka).

Så var jag borta igår. Och där kokades vattnet i en minut innan det hälldes ner över det gröna teet. Har jag helt missat hur te ska behandlas?

Jag tror säkert att det finns en mängd olika sätt.  Hur gördu?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
0

Vattenkokare eller micron 🙂 Använder bara te i påse.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stallmima
0

Jag brukar bara koka upp och sen häller över i koppen, ibland lite längre om jag är "upptagen"

stina63
0

vattenkokare sen inte mera,,,

citytjejen
0

I vattenkokaren, sen häller jag på det på teet i tekanna/i tekopp med påse i och låter det dra i 5-10 minuter. Det blir gott då så det funkar utmärkt för mig🙂

/Christina

Maria
0

Kokar upp vattnet häller på och vevar runt tekulan eller påsen några varv. Klart😃

/Maria

Cristine
0

Man ska väl låta vattnet koka upp slå över t´eet och låta det dra i 3 minuter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tarotstollan
0

Jag bryggar mitt te i kaffekokaren.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anders 50
0

Jag kokar i vattenkokare och häller över påsarna. Brukar ta två, gillar starkt te.

Men jag vet inte om jag minns fel, läst någonstans proffsen inte låter vattnet  koka när de häller det över bladen i kannan,

Och te-ceremonierna i Japan är ju intressanta att se, inga påsar där inte. 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
0

Jag har vattenkokare, ett uppkok alltså. Då jag vill ha te (dricker inte kaffe), så vill jag ha det snabbt. Låter påsen eller tekulan dra medans jag brer en smörgås oftast.

tlover
0

Jag kokar sällan vattnet till te

Jag har en vattenkokare där man kan ställa in om man vill ha 70, 80, 90 eller 100 grader varmt vatten och eftersom jag oftast dricker grönt te (70-80 grader vanligtvis) så kokar vattnet aldrig till grönt te (de få gånger jag gör svart te el pu-erh så kokar dock vattnet).

Jag brygger det på olika sätt, i tillbringare, i tekanna, direkt i kopp/skål/gaiwan (utan tesil), med tesil, vispar i det (matcha teet i den japanska teceremonin) osv

l'm back

Mooniq
0

När det bubblar i vattenkokaren så tar jag kannan och häller över teet. Eftersom jag oxå har vatten i kroppen så lägger jag till 1 tsk fänkålsfrön som får dra. Så alla mina teer får en bismak av anis - vilket jag tycker är helt ok 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[peter54]
0

Jag kokar upp vattnet i vattenkokare, den stänger av sig själv. Kokar man vatten länge minskar man syrehalten i vattnet har jag läst och därmed försämras kvaliteten på teet eller kaffet.

Jag dricker bara en sorts te, Wrigley's Earl Grey och jag vill ha det stark, så jag fyller en stor tekula till en stor kopp. Tidigare blandade jag 50/50 med Wrigley's Earl Grey green tea, men det finns inte i lösvikt längre, bara i påsar och jag gillar inte påste, det är oftast inte teblad i dem, bara tedamm.

Jag provade Kobbs Earl Grey green tea och det funkade hyfsat att blanda med, men nu har "våra" butiker slutat med den sorten också. De har bara Söderte och Himlagott, de smakar inte gott tycker jag, mer som om man blandat vingummin i teet.

Jag låter teet dra i minst fem minuter, det är mitt minimum, det blir ofta dubbelt så länge, sedan har jag mycket mjölk i. Teet vill jag ha tempererat så att jag kan ta en munfull utan att bränna mig. Mjölken fungerar därför både som smakförhöjare och temperaturreglerare.

Carrosh
1

Låter det aldrig koka, utan tar av det från plattan precis innan det kokar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Karmatarerskanise
0

Kokar upp vattnet i en gryta, häller det i en kopp och stoppar ned tesilen eller påsen och låter det dra 3-5min. Klart.