Gustav Adolfsbakelse?
Den 6 november år 1905 introducerade konditorn Carl Bräutigam i Göteborg Gustav Adolfsbakelsen till åminnelse av Gustav II Adolfs dödsdag. Idén lär han ha fått ifrån Tyskland, där man firar olika helgons dag med ett bakverk. Eftersom det är tunnsått med helgon hos oss valde konditorn en kung som åtminstone på den tiden sågs som "hjältekonung".
Idag har traditionen spridit sig över landet, och det laboreras ganska friskt med olika bakelser, det enda de möjligen har gemensamt är den kungliga silhuetten i choklad på toppen.
Vore kul att höra om ni köper någon sådan här bakelse idag, vilken typ av bakelse det i så fall är, och lite allmänna synpunkter på hur pass spridd traditionen är i riket. (För egen del står jag över bakelsen i år.)
http://www.gp.se/matdryck/1.767771-gustav-adolf-alla-bakelsers-kung
Absolut inte.
Tror inte dagen firas alls (?) i Sverige eller att så många är medvetna om att det är en "sådan" dag. "Hjältekonungar" är nog inte något man tänker på om man vill fira en dag.
Däremot firas Svenska dagen i Finland, som en dag för finlandssvenskan, med Modersmålets sång t.ex.:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_dagen
http://finland.ifokus.se/discussions/545b0db08e0e742f140028ec-svenska-dagen?discussions-1
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här käkar vi dem knappast. Gustav II Adolf var aldrig kung av Skåne.
Han var ingen Hjältekonung, utan en vanlig massmördare som Karl XI.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag som Göteborgare äter knappast Gustav Adolfsbakelser längre men det är fortfarande vanligt i Göteborg.
Eftersom jag vuxit upp med fika på Bräutigams så var det kul att veta att bakelsen härstammar från det anrika cafeét.
/Maria
Aldrig ätit, som konditor kan jag inte ens minnas att jag tillverkat en. . .
Vill bara tillägga att om någon hänger upp sig på formuleringen "hjältekonung" så speglar det inte min åsikt och därför satt inom citationstecken. Och att dagen "firas" med ätande av bakelsen åtminstone i Göteborg kan jag vittna om från tidigare arbetsplatser, om inte arbetsgivaren köpt bakelser till sina anställda så har personalen själva gärna handlat bakelser denna dag. Som det står i länken är det en omhuldad tradition i Göteborg.
Kollade f.ö. länken om "Svenska dagen" i Finland, där det också talas om "hjältekonungen", fast utan citationstecken. De här raderna skrevs av grundaren av svenska folkpartiet (i Finland) 1908, d.v.s. ungefär när bakelsen introducerades i Göteborg: "Gustaf II Adolf är vår historias största minne, väl värt att bliva den medelpunkt, kring vilken Finlands svenska befolkning skrider till samling på en dag, då denna ur sina hävder vill hämta nytt mod och nya krafter i striden för sin rätt att vara sig själv, att bevara sin nationalitet." Tyder på att han var samma andas barn som konditorn i Göteborg…
#5 Visst. Så var det då, så är det inte nu. Tack och lov så ändras traditioner. Firande består men innehållet förgår.
För övrigt har jag aldrig sett en "Gustav Adolfs-bakelse" i verkligheten.
Flera städer i Sverige har ju bl.a "Gustav Adolfs torg". Både Stockholm, Malmö och Göteborg om jag inte har fel.
I Göteborg så står han staty på torget och pekar. Utsedd till stadens grundare. Därav kanske att han har blivit hedrad med en bakelse utan att någon är mer insatt i historien?
/Maria
Angående skapande av traditioner så verkar Vasamuseets vänner vara i färd med att skapa en sådan. Där "högtidlighåller" man Gustav Adolfs dag med att bland annat äta hans bakelse.
Man delar f.ö. också ut sitt årliga pris till en förtjänst forskare. I år tillfaller det Martin Kjellgren ,filosofie doktor i historia och lektor vid Historiska studier vid lärarhögskolan i Malmö. "Hans forskningsintressen rör huvudsakligen magi, religion och vetenskap i spänningsfältet mellan lärd och folklig kultur", enligt presentationen. Hade gärna varit där och hört hans föredrag om jag bott i närheten!
(P.S. Kan tipsa om att en googling på Gustav Adolfsbakelse ger många träffar som visar såväl spridningen av traditionen som mångfalden av recept på lämplig bakelse.)
#6 Varför så vassa kommentarer?
Jag har aldrig smakat en Gustav Adolfsbakelse, men visst har jag sett dem. Jag har också sett chokladknappar med kungens siluett i brun choklad på en botten av vit choklad. Dagen kanske inte firas direkt, men alla känner väl till "Slaget vid Lützen" den 6e november 1632 när Gustav II Adolf dog i dimman? 🙂
#9 Ja det är ett sådan där datum som skolan lyckats inpränta för alltid😃
/Maria
Det är många traditioner kring den här dagen, men ändå: känns det inte lite märkligt att det är flaggdag fortfarande?
#9 Vassa? 😮
Jag har faktiskt aldrig sett en sådan bakelse, vad jag kan påminna mig…
När man skriver lite kortfattat kan det upplevas som "vasst".
Historia kan jag. Men bakverken har tydligen undgått mig. Eller man ser inte det man inte förväntar sig och "hjältekonungar" i fluffig grädde hör väl inte till vanligheterna.
#11 känns det inte lite märkligt att det är flaggdag fortfarande?
jo
Jo, det är väldigt märkligt att det flaggas för denne kung.
#3 Här finns lite mer om mannen bakom bakverket.
#14 Tack.
För att hamna lite OT så var en del av släkten Bräutigam ägare till en stor gård (gods) i Ödsmål där jag bott om somrarna som heter Gamleberg. Där bor fortfarande en Bräutigam fast med annat efternamn som gift.
Min mamma blev biten av en apa på gården när hon var liten.🙂 Det var på den tiden man fick ha apor som husdjur.
/Maria
Inga bakelser här, dock har jag nog hört talas om sagda bakelse. Är inte så mycket för bakelser på det stora hela, men jag skulle inte köpa en bara för att det är en viss bakelseförknippad dag.
/Christina
När jag var ung jobbade jag på Kungsgatan i Göteborg ett par år och då köpte man givetvis Gustav Adolfbakelser till fikat denna dag och såklart så köptes de på Bräutigams.
/Maria
Nu har jag sett dem, åtminstone i en annons. 🙂
Men fattar ändå inte varför man ska högtidlighålla en krigarkung….🤔🤦♂️
Grannen åt såna som de köpte på konditori i staden. När jag arbetade inom äldreomsorgen bjöds det ibland på sådan bakelse bland de äldre.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
De flesta svenska kungar var i någon mån krigarditon ända fram till och med Gustav IV Adolf i kriget mot Danmark 1809. Jag håller med om att man inte behöver högtidlighålla själva krigshandlingarna, men historien måste man kanske ändå hålla fast vid.
Kan man fira kanelbullens dag m.m kan man väl fira denna dagen?
Jodå, jag har ätit Gustav Adolfsbakelse många gånger, gillar bakelse, men inte idag.
Tycker det är helt ok att "fira" denna dagen, och fattar inte varför man hänger upp sig på sånt här? Ska vi glömma allt som berör "gamla Sverige", vårt fosterland? Ska vi sluta fira nationaldagen (Gustav Wasa) också?
Och den som inte gillar vad Gustav Adolf gjorde så gläds i så fall åt att det är hans dödsdag som firas.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är vår historia och är väl ok att det finns lite dagar att fira. Kanelbullar och Adolfbakelser och Semlor 🤪
De flesta Gustav Adolfsbakelser som jag proppat i mig under årens lopp har påmint om Napoleonbakelser. Kollade uppgifter om den sistnämnda på nätet, och den i sin tur verkar inte ha något med den gamle krigaren Bonaparte att göra, utan skulle nog egentligen ha kallats napolitansk bakelse.
…och imorgon är det visst kladdkakans dag….Inte en dag utan godsaker! :-)
Och snart är det Jul.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
I den största Ica affären där jag brukar handla har de eget bageri och självklart var det massor av bakelser och även tårtor som var dekorerade med kungens chokladhuvud på, det såg jag i dag när jag var inne. Det var vanliga bakelser och tårtor med dekoration, jag såg ingen särskild Gustav Adolf bakelse.
Jag köpte ingen därför att det vore bortkastat eftersom jag är så förkyld, hade ju inte känt smaken!
Däremot köpte jag en kladdkaka med chokladgrädde som de hade på extra pris! Endast 20 kr, det kan vara lagom att betala för en färdig! Den ligger i frysen så den får jag väl äta när jag blir frisk.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag bakar ju bara grejer på löpande band i jobb, utan tanke på varför. Det vore kul att höra lite om mer kändare bakverk som Oscar || eller t ex Sarah Bernard. Vem var personerna bakom som fick eget bakverk? (Utan googling)
Har aldrig förstått mig på kladdkaka - fy då - så mycket choklad! :(
Kan aldrig bli för mycket choklad! 😃😉
😃