Konst - vad är den värd?
Hemma hos oss har vi en eller två tavlor som är målade till en bekant till sambons exfru. För mig ser det ut som om ett barn har målat dem och jag har troligen kallat dem barnkonst någongång, förlåt. Jag har inget emot icke-föreställande konst men jag kan inte beundra den och för mig blir det obegripligt hur den kan anses vara värd så mycket. Jag ska försöka lägga in en bild på vår tavla.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Här är tavlan
Kan någon berätta varför det ofta är omöjligt att lägga en bilder från mobilen?
Svårt
Tavlan är alltså blå med en vit fyrkant på och i det blå några små fyrkanter. I nederkanten finns fyra, ca 1 cm tjocka ränder. Fina färger - vad tror du att den påstås vara värd och tycker du att det låter ok. Vad skulle du betala för den här tavlan?
Inte en spänn 😉
Varför skulle den vara värd mycket? Är det en känd konstnär? Vem har värderat den?
Jag vill se den "live" innan jag vill lämna bud.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det sägs vara en "känd" konstnär. Nu är han kanske i 75-årsåldern. Jag kan inte förstå varför den här tavlan skulle vara värd mer än något i betraktarens öga. I mitt öga ser det ut som något jag själv eller ett barn skulle kunna göra.
Det är väl en stil som kallas popkubistisk tror jag. Jag kan gilla viss modern konst men inte allt.
Denna ser ut som japanska flaggan utan röd prick😉
Jag gissar på 10 000:-
/Maria
Abstrakt konst kan ofta se väldigt enkelt ut men de är ofta en genomarbetad tanke och mycket jobb bakom. Abstrakt konst var väldigt populärt under början/mitten av 1900-talet om jag inte minns helt fel och de kan vara väldigt fina. Är det som du säger en känd konstnär kan den ha värde för samlare skulle jag tro :)
Pretty wise //
"känd konstnär" spelar bara roll för spekulanter.. (brackor o vanna bee´s?)*hihi*
jag gillar tex. inte Picasso, skulle någon kasta en av hans tavlor efter mig,
skulle jag ta upp den, o sälja.. köpa fler tavlor jag tycker om … 😃
Konst man tycker om, ska man ha på väggarna
inte i bankfack.
"värdet" på konst.. är bedrägligt
samma bild ökar i värde om/när konstnären dör (ibland)
från dag till annan ! ??? 😮
är en tavla mer "värd" för någon annan än dig..
är det inte ngt problem, utan en lösning *skratt*
penke
Tycker inte om sådan konst den säger mej ingenting
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är för mig helt obegripligt att den påstås vara värd ca 100 000 kronor. Det var när jag fick veta det som jag sa "det är inte möjligt, att något som ett barn på dagis skulle kunna måla, kan vara värt så mycket". Sen går det ju att tycka att den är fin, men inte, i mina ögon, att den är värd så mycket.
Det är bara att gratulera🙂 och glöm inte försäkringen😉
/Maria
..jag har konstverk, målade av barn på dagis..som för mig är mycket värda *ler*
-skicka vidare verket till någon som uppskattar det bättre,
gråt hela vägen till banken 😃
penke
Jag skulle inte betala över hundra spänn den där tavlan.
Ju mindre man tycker en tavla är värd, desto mer brukar den faktiskt vara värd 🤪
#16 Jag har ju, som synes ovan, dissat den här tavlan så den står undangömd. Sambon blev sur när jag tyckte att det var dagiskonst och han vill inte sälja den vilket jag föreslog. Tyckte att vi skulle ha mer nöje av pengarna och en sån tavla kunde jag göra själv. Tavlan heter, "solnedgång" eller så, ska föreställa Gotland. Någon försäkring har vi aldrig tänkt på. (ja, ni hör ju hur förtjust jag är i tavlan).
Jag tänker på ett 80-tals mönster och mår lite illa. Skulle ev betala för att slippa äga den. ;-)
Jag med #21
:) Den tavlan tycks inte göra så många glada.!!
Som jag skrev tidigare så skulle jag vilja se den live eller åtminstone på en bild hängd på väggen, på lite avstånd och inte på en sådan här närbild.
Tycker den är intressant på nåt vis….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag kan måla en lika dan åt dej Anders jag har sådan väv som vi rev ner från en vägg.😃
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vad heter konstnären? Varför är tavlan målad till en bekant till din sambos exfru? Känner de varandra? Hur hamnade den hos er? När är tavlan målad?
Jag gillar tavlan!
Min pappa var konstnär. När jag var barn tillbringade vi måååånga timmar på olika konstutställningar. Då tyckte jag inte det var så kul, men nu uppskattar jag allt han lärde mig.
Jag tycker man ska ha saker som man blir glad av, på väggarna, inte bara köpa konst för att den är dyr och anses fin. :)
Zabelle
När jag växte upp så var mina föräldrars umgänge bland annat med en familj där medlemmarna var både konstnärer, musiker och skådespelare.
Jag tyckte det var så spännande och konst är intressant tycker jag.
En bekant till oss sysslar med filmkonst.
Vår son är konstnärligt "lagd" och gick på estetisk linje, inriktning konst och form. Sedan har han bl.a läst kulturhistoria på universitetet.
Jag har varit på många utställningar och både blivit imponerad och ibland tvärtom😉
/Maria

Googla på konstnärens namn. Är det en etablerad konstnär så går det att få en uppfattning om värdet via gallerier eller auktionsförsäljningar. Du kan även kolla på Tradera och se om du hittar namnet där och på så sätt få en uppfattning om vad den är värd. Hittar du inga uppgifter om konstnären så är det förmodligen en amatörmålare. Då har tavlan ett dekorativt värde på kanske ett par hundralappar.