Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 400 ggr
[Sisa]
0

Gulan & Vitan

Jag ska baka en marängtårta. Att skilja äggulan från äggvitan är inte lätt! Hur gör Du ? Tips!

Karmatarerskanise
1

Häller ägget i handen och silar sedan mellan fingrarna.

Praefatio
1

Använder handen. Häller ut ägget i handen och låter vitan rinna ner i bunken medan jag håller kvar gulan. Tar ett par sekunder per ägg.

Maria
1

Ska jag bara använda gulan så silar jag den helt enkelt mellan fingrarna oftast så får vitan rinna ner i slasken. Rena händer givetvis😉

Annars så försöker jag knäcka ägget i två halvor och så häller jag fram och tillbaka och samlar vitan i en kopp och gulan i en annan.

/Maria

Maria
0

Jösses vad många svar på några minuter😮

/Maria

[Sisa]
0

Ja..här gick det undan! Jag brukar göra som du, Maria..samla vitan i en kopp och gulan i en annan. Kanske dags att prova ett nytt sätt! Blir marängen styv och fin då Ni vispar den då ? Kanske finns det knep för det med ? Tack för bra tips!

Karmatarerskanise
0

Gör aldrig maräng. Tycker inte det är gott :)

Pialinn
1

Gillar sättet man skiljer gula&vita i länken i #2.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[tk1971]
1

Jag försöker "halvknäcka" ägget på mitten, delar på det så att gulan blir kvar i ena skalhalvan och så häller jag över gulan mellan skalen så att vitan rinner ut. Lätt!

[Sisa]
1

Nu är tårtan gjord och står i ugnen. Det gick bra med både ägg och maräng! Gjorde en citronkräm att ha emellan och ska dekorera med vispad grädde och jordgubbar. Hoppas solen skiner imorgon!

Maria
0

#20 Det låter gott🙂

/Maria

[peter54]
0

Jag knäcker ägget lite mer försiktigt än annars i en kopp så att gulan inte går sönder. Sedan tar jag en vanlig matsked och lyfter ur gulan.

Jag kastar aldrig någon del av innehållet i ägget, använder gulan eller vitan till annat beroende på vilken del jag var ute efter från början.

Nadesch1
0

Smart delning med flaskan!

Mmm, gillar marängtårta men helst utan jordgubbar, föredrar röda vinbär.

Universum är mitt hem

Nadesch
Intehärutandär
0

Jag delar ägget i skalet. Samma på jobbet (bageri/kondis), fast då handlar det ju om litervis med separerade ägg. Då knäcker man i två små koppar och häller över i litermått sedan. Så man inte knäckt ett dussin och så blir nästa fel och man får kasta.

Fridaaaa
0

Delar ägget på mitten och tar äggulan däremellan äggskalsdelarna, så åker äggvitan bort 🙂 Svårt att förklara 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

14 Många har gått över till färdigseparerat när det handlar om stora mängder. Det hade jag också gjort 😊

Fridaaaa
0

Nej skulle aldrig köpa färdig äggvita på dunk xD
Och sedan tror inte jag det finns som är från ekologiska kravenmärkta ägg från frigående höns utomhus? Aldrig sett i alla fall…

Karmatarerskanise
0

17 Hur utbudet ser ut vet jag inte. Har aldrig kollat om de finns olika märkningar på dom.

Sedan var det väl inte du som jobbar med bak?

Fridaaaa
1

#18 Nej det gör jag inte men skrev hur jag inte hade gjort. Har inte skrivit till någon speciellt, utan rent allmänt eftersom det kom upp i tråden 😉 (annars hade jag skrivit till den jag syftat till om jag hade gjort det)

Men borde finnas tycker jag, kasst annars 😮

Karmatarerskanise
0

19 finns det inte så kommer det säkert.

Intehärutandär
0

#18 Vi har haft separerade att köpa i många år. Fast som Frida skriver så föredrar man produkter som man vet är fräscha och ursprung. Knäcka ägg är rätt rogivande. Vi har tillgång till äggvitepulver med, inget jag sett något bageri använda heller.