Förbenade larver...
Inatt innan jag skulle lägga mig upptäckte jag massor av larver som krälade på planen framför huset och, i tunnan med kompost. Det kröp överallt. Usch så äckligt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
naturens städpatrull eller bara små fjärilsbarn?
Vad äckligt…Undrar var det var för sort.
/Maria
Jag undrar också. Ca åtta millimeter långa vitaktiga maskar som kröp. Blivande flugor?
Inget dött djur i närheten?
/Maria
Det låter som vanliga maggots, fluglarver. Om de ligger i dagen helt öppet, blir de fågelmat pronto. Ligger det något animaliskt i komposten?
Inget animaliskt vad jag vet - eller - något finns säkert men inte kött, ost, korv eller så. Mer potatisskal, bananskal och liknande.
Jo, vi gissade på fluglarver men läskigt när de kröp överallt.
#6 Fluglarver lever av död animalisk vävnad, så om du inte har något sådant i komposten måste det finnas något dött djur alldeles nära. Fluglarverna ger sig iväg för att förpuppa sig när de ätit färdigt, fuktig sand väljer de helst.
Jag minns när vi odlade fasaner och kalkoner. Då lade vi upp exempelvis ett kohuvud eller något liknande på ett hönsnät som var spänt mellan fyra långa störar så att det hamnade kanske två meter högt upp från marken. Oftast hade vi hönsnät över också för att inte skator och kråkor skulle äta upp alltihop.
Under ställningen hade vi grävt ur och fyllt med fin sand som vattnades för att hålla fukten. När larverna ätit färdigt faller de ner i sanden där de tömmer tarmen, något som är viktigt när man ska mata fasan- och kalkonkycklingar med maggots.
Jag brukar istället bli väldigt farsinerad när det är så där mycket fluglarver så det bara krälar och till och med låter om dem! 😇
#8 Då vore du perfekt sällskap när man hittar en halvt förruttnad älg på sommaren. Och nyfiken som man är så vill man ju kolla om det är några ben brutna eller nån gammal skottskada. DÄR brukar det låta! 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Kanske det ligger någon stor död råtta här! Grannens katter släpar hem riktigt stora råttor!!
#9 Haha ja det har jag redan undersökt kan jag säga… :P