Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 1632 ggr
[Sisa]
0

Yrken

Hur många jobb..och vilka, har Ni haft genom åren ?  Glad

Fridaaaa
2

Aldrig haft fast jobb
Men jobbat timvikarie på gymnasiet (Alltså på skolan helgen & lov)
Och nu som timvikarie på förskolor :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chik
1

Min bana har inte varit så upphetsad..barnpiga.Sen började jag på lokalvård 78, o slutade 2000, då jag blev sjukskriven o sen sjukpensionär. o det hade inget med städningen att göra utan var mitt ben som bara slutade att fungera..vilket det gjorde när jag var ca 1år med…Ett yrke som jag var o är stolt över..Bra kunder har jag haft stora kunder..

O jag har alltid blivit väl mött hos mina kunder..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Loveradio
1

Inga än så länge.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maria
1

Jag har jobbat på café, reklamfirma, advokatbyrå (hjälpte till med enklare deklarationer), hälsokostbutik och sedan hamnade jag i vården och har blivit kvar.

/Maria

[GunillaF]
1

Oj jösses. Jag har testat mycket.

Om jag börjar med barnflicka när jag var 13 år (såg efter tre barn en hel sommar) Sedan blev det i vården några år efter den utbildnigen. Hemkunskapslärare. Egen företagare. Ordningsvakt. Taxiförare. IT-branchen  osv Flört 

Den senaste utbildningen jag gjorde resulterade i att jag blev certifierad healer.

Sedan ska vi inte ens börja räkna upp alla yrkesområden man har som mamma/fru/sambo…TystFlört

[cherstin]
1

Det har blivit några under åren, låt se nu…

Postbiträde, tullassistent, import/exportspeditör, växeltelefonist, receptionist, konsumentrådgivare, budgetrådgivare, registrator, samhällsvägledare.

Så har jag ju varit maka och mor under dessa år också

examynia
1

jag har inte haft ett riktigt jobb men sommarjobb å kortare har ja haft.. har sommar jobbat på OKGs kärnkrafverk på förrådet där.. de var skoj

sen har ja även jobbat 3 månader på OKG som traversförare var åxå super skoj.. annars har jag inte haft några:( behöver ett nuuuu!!!

[peter54]
1

Jag började som 16-åring på Skanska som så kallad "pinnpojke", dvs utsättarbiträde för 5 kr/tim, men jag fick ett eget utsättningsinstrument och en egen "pinnis" redan efter en månad och då fick jag istället 15 kr/tim.

Därefter jobbade jag i skogen, röjning och anläggning av motionsspår. Efter det var jag banarbetare på SJ och därefter på anläggning inom kommunen. Vidare blev det trädgårdsanläggning.

Därefter jobbade jag ganska många år inom bryggeribranchen och ungefär lika många år på "Tre Lingon". Jag har också varit slöjdlärarvikarie, luftvapeninstruktör, anställd på ett företag som tillverkar bågskyttetillbehör.

Jobbade sedan några år inom Coop, provade alla olika avdelningar på ett varuhus, skötte in- och utpasseringskontroll och körde ut varor till gamla.

Anders 50
1

Jobbade några månader på fabrik efter realexamen, sen gick jag ett år på skogsbruksskola och fyllda 17 så började jag jobba i skogen på ett sågverk.

Våren 1968 började jag på dåvarande Domänverket som skogshuggare.

1973 blev det skogsmaskiner för hela slanten. Fortsatte med skogsavverkning tills jag tog ledigt 2010, nu heter bolaget Sveaskog.

Så jag har jobbat åt samma bolag i så gott som 43 år.

Tänk vilken massa kalhyggen jag har gjort!  Flört

Gissa om jag trivts med mitt jobb??   Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bybo
2

Så roligt att läsa era inlägg-

Jag är en sjukskriven Förskollärare.

Efter 9:an så jobbade jag på Dagis/Förskola. Efter ett halvår fick jag vikariera både i kök och städ.

Sedan barnflicka i ett år.

Cafèteria i några år. Några år som kassörska.

Koertare tid/vik: Älderboende, vaktmästare (camping)

Skola, Fritids och sedan Förskollärare sedan typ -91

stina63
1

Jösses då de kommer inte jag ihåg nu,,

Jag började på ADA som sommarjobb plockade till medicin som apoteket hade beställt.
Sen jobbade jag på Pågens i två somrar. Så till så att skivad formfranska åkte in i påsen och inte utanför

Sen har jag jobbat inom pooltjänsten åkt omkring i stan där dom behövde hjälp i kommunen.
Därefter har jag jobbat i köket på dagis.
Sen inom storkök på serviscentrum

Sen kök och städ på dagis igen

Slutligen jobbar jag inom äldreomsorgen som undersköterska. Har varit på tre olika ställen.

Tror de är som de är om inget har glömts bort. Jag började jobba 1981 inom komunen. Sommar jobbade 1979 1980 och 1981

[Sisa]
2

Säger som Bybo..kul att läsa!  Glad

En del jobb har också jag haft…Började som barnflicka, som var så vanligt att man gjorde efter grundskolan på den tiden. Sen har jag glaserat porslin, arbetat i olika telefonväxlar, som receptionist och lagat mat i ett storkök. Jobbat på flyktingförläggning, på skattemyndigheten och en tennishall.  Som dagbarnvårdare.

En salig röra!  Numera arbetar jag som uska på ett demensboende och har så gjort i flera år. Har som planer att jobba kvar fram till pensionen..jag gillar verkligen mitt jobb!  Kyss

Loveradio
1

Eller SajtvärdiFokus är ju faktiskt lite som ett jobb :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

flisan708
1

Jag har jobbat med det ena och det andra i mitt liv. Jobbat som au-pair i USA, städat, lärarvikarie, telefonförsäljare, personlig assistent, vårdbiträde i hemtjänsten, undersköterska i hemtjänst och sjukhus. Sedan 2005 är jag sjuksköterska och jobbar på landstinget, har tillsvidare anställning. När jag var 20 fick jag min första tillsvidare anställning i kommunen i hemtjänsten. Sa upp mig när jag ville jobba åt landstinget istället när jag blev klar sjuksköterska. Kommer nog inte byta yrke i framtiden, möjligtvis läsa en vidareutbildning. Det är en dröm jag har.

Har nog glömt något yrke nu jag har testat.

[Sisa]
0

# 13  Eller Medarbetare!    Flört

pius314
1

Åh, roligt att läsa. Tar bara med mina "heltids-jobb"… badvakt, lagerarbetare, stålverksarbetare, produktutvecklare, projektledare, processutvecklare, avdelningschef, konsult

:-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
signemo
1

Nu måste jag tänka.ObestämdGlad

när jag var 15 jobbade jag på ett tvätteri på sommarlovet

16- på en Epabari disken

17 i kassan o som kallskänka på en restaurang vid havet

17-18 som praktikant på dagis  förskola

18, affärsbiträde

19-20 på kontoret på en bilskola

24 29 vårdbidräde inom hemtjänsten o på ett sjukdom ( blev erbjuden fast jobb om jag läste utbildninge. Men vi hade inte råd till det då)

27-40 redovisningskonsult på en större redovisningsbyrå

40 o framåt, egen redovisningbyrå med kollega

Läste under åren på Lanthushållskola, sen in 3 årig företagsekonomi o lantbruksekonomi under kvällstid

Var rädda om varandra

aggeelin
1

Oj, så mycket ni har gjort och inom så många olika områden (ha ha, det finns de som kallar det för "arenor").

Jag jobbade på konsum på sommaren när jag var 14-15 år. Jag har rensat, plockat och packat morötter eftersom jag kommer från  den delen av landet där det är vanligt som sommarjobb (har packat morötter som vinterjobb, när jag inte hade annat jobb).

Sen har jag under många år varit diversearbetare inom vården. På långvård, ålderdomshem, servicehus, vårdboende, demensdagvård, dagvård för personer med utvecklingsstörning, skötare inom psykiatri, boende för personer med utvecklingsstörning, distriktsarbetsterapeut, hjärnskadeteam.

Jag har undervisat i förflyttningsteknik/ergonomi/förflyttningskunskap. Jag har varit versam inom friskvård/gymanstikledare/hälsa. Ledare inom medborgarskolan, haft anöriggrupper. Och säkert en massa annat.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

Många varierande och spännande jobb Ni haft!   Glad

JereMina
1

Affärsbiträde

Konditoribiträde

Trappstäderska

Montör/reparatör/provare

Lärare

zabelle
1

Jag läste kontorsprogrammet på gymnasiet först och fortsatte läsa till barnskötare. Jag har haft stor nytta av båda utbildningarna.
Men det var betydligt lättare att få jobb när jag var i 20 årsåldern, även utan utbildning.

Dagis
Extraknäckte som vak och sjukvårdsbiträde på helger och nätter
Städade byggbodar under mammaledigheten
Pizzabud på helgerna
Jobbade extra på nätterna några år på ett privat åldringsboende.
Flera olika tjänster på Ericsson: Sekreterare, receptionist, chefsassistent

De sista 19 åren har jag jobbat som väktare, skyddsvakt, säkerhetsreceptionist

Zabelle   

AnnL
1

Började som praktikant på ett hem för utvecklingsstörda.

Sen jobbade jag på fabrik som kontrollant på fläktmonteringen.

Städerska på sjukhem.

Bussförare under några år.

På fabrik som allt i allo hos min före detta man.

Taxichaufför

Conteinerterminalen på Sj.

Och slutligen som stads och lantbrevbärare  innan jag blev sjukpensionär år 2000.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Intehärutandär
0

Har haft sommarjobb, vikariat och praktiker genom AF som brevbärare, parkvaktmästare, inom handel (Ica, Willys), storkök (ålderdomshem), restaurang, en hel bunt olika caféer/kondis/bagerier (mitt yrke - utbildning) . 

Är nu delägare i ett café sedan 2009, men vill omskola mig tror jag.

citytjejen
0

Antalet arbetsplatser vet jag faktiskt inte. Började min bana 1995 som uthyrd konsult för Proffice och bara där blev det ett antal ställen som jag fick se. Jag har mestadels jobbat som administratör på olika kontor i diverse branscher, men har även provat på att vara kassörska och telefonförsäljare. 

Om en vecka börjar jag på nytt jobb på kontor, som just administratör då det är det som jag tycker bäst om att göra. Sen är jag utbildad massör också, så jag ska massera på söndagar framöver.

/Christina