Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1014 ggr
stina63
0

Hemmafixare

Är du en hemmafixare?

Jag är en hemmafixare tycker om att fixa här hemma. Sensast jag ska göra nu är att måla på kakeln i köket. Har hittat en sida där det står hur man gör. Så jag ska iväg köpa hem, Blir lite billigare än att byta kakeln,

Kakeln är vädligt vackert, Mönstrade och lite bukliga  dom är inte släta. Tycker det är synd att ta bort dom. Men de är fel färg just nu,.

Gillar ni att fixa hemma?

Cristine
0

Jag fixar jämt och ständigt hemma och har visat upp flera av mina arbeten, främst bordet och väggen ovanför kaminen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bybo
0

Naaej, tyvärr. Gillar det egentligen…hm.. det är mycket jag gillar egentligen (inte bra)

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag snickrar, målar, tapetserar, syr osv. Tycker det är kul att testa mina gränser.

Målade om kaklet gjorde jag för några år sedan. Mitt var spräckligt i alla möjliga färger. Målade det vitt.

Fridaaaa
0

Nej inte direkt, inte så händig av mig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
0

Någonstans kan man börja. Man blir så stolt när man ser de man har gjort.

Målade köket för väldigt många år sedan. Hälde fågelsand i färgen Orange färg sen målande jag köksvägen.
Jag blev så stolt över de.. Stora klumpar på vissa ställen eftersom jag inte hade rört ut ordentligt sanden ifärgen.

Min vännina kom och hon sa. Tina vad har du gjort?
Jag sa är det inte snyggt. Men De tycket inte honSkrattande Tycke jag hade förstört köket hehe

Smaken är som baken som man sägerSkrattande

JereMina
0

Vad duktig du är Stina. När jag växte upp lärde farmor mig mycket bl a att måla på kakel Glad

AnnL
0

Även om jag hyr har jag ganska fria händer att göra lite som jag vill. Ska måla om skåpluckorna. Fixar sladdar o annat lättare elarbete gör jag själv.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

stina63
0

Tack susanne,, kanske rätt vanligt ändå att måla på kakel. Blir lite billigare än att kakla om

De är rolgit att fixa lite.. Får ta ett i taget. Tror att alla klarar av de. Kanske rädd att de blir fel inte som man vill ha de

chik
0

AnnL..Blir bara så bra.

Fixar gör vi nog lite till mans. Bara det att vi inte tänker i de banorna.

Jag gör så gott jag kan. har Holt på o ta bort färgen från skåpslukarna. nu i snart 10år o har tre kvar…Så här jobbar vi inte med tid..utan lust….Sen så målar o syr jag ju lite..Så vist gör man lite hemma för sin egen skull..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ketang
0

Jag målade kaklet i vårt kök för bara ett par veckor sen! Vitt, blev hyffsat. Men ett hett tips är att dra bort tejpen INNAN färgen har torkat! Annars följer lätt färgen med :-(

stina63
0

Häftigt ketang, vilken färg använde du till kakeln? Tack för tipset om tejpen

Ketang
0

Jag köpte vanlig vit snickeri färg och "grundade" med en Primer först. En jätte kladdig blå primer som man använder på metall bland annat. Det fungerade jätte bra, men efter som jag fick måla ett par gånger lät jag tejpen sitta. Köpte en svindyr (100:- rulle) rosa tejp som tydligen skulle vara jätte bra. Men när färgen torkat åkte den med på vissa ställen och jag fick måla i där separat sen och det syns tyvärr…

Är du intresserad kan jag gå och kolla vad färg och primer heter ;-)

chik
0

Om jag inte missminner mig, så skall man ta bort tejpen, innan färgen har torkat…

Men jag kan ha fel..

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

Ja jag är intresserad av allt ketangGlad

Chik tack för tipset. Nog bäst man tar bort de innan färgen torkar. Känner jag mig rätt bra så tar jag bort de nästan direkt. ska gå fort fortSkrattande

Ketang
0

#13 Du har inte ett dugg fel ;-) Tejpen ska bort nästan direkt!

Primern jag använde heter: Rust-Oleum Combi Primer, Häftgrund.

Färgen var från Nordsjö och heter Ready V70, Snickerifärg.

Ta gärna före och efter bilder ;-) (Och visa oss givetvis!)

Intehärutandär
0

Ja, det är jag. Skulle fått spunk av denna slitna lägenhet annars. 

Målade om hallen direkt då jag flyttade in, som var pippgul! Slet ut garderobsdörrarna i hallen (sådana som man skjuter) och satt upp draperi istället. Har målat om köket i år som var samma hemska gula som hallen. Kökslist och badrumslist. Just nu håller jag på att måla trappan. 

Var mest ute som jag fick ta hand om direkt, då jag flyttade hit. Slipa och måla farstu-räcke + verandan. Slita bort hemsk trall och ta bort en del grusgång och plantera gräs istället. Gräva upp stora liljor och flytta. Lägga stenkant, plantera blommor, sätta upp staket + grind osv. Klippa häck och gräs - som ingen klippt på evigheter. Ja, lite sådant. 

I år har jag satt upp plank också med pergola + grindöppning. Och fixat fler krukor och blomlökar. Laserat farstu-golvet. Är mest blommor som fattas ännu, få ta lite pö om pö. 

Inne ska vi inte tala om, ska tjata vidare om tapetsering. Kunde dragit på färg på tapeterna om de inte var fulla med bubblor, satt uppe med häftstift osv.

stina63
0

Bilderna är borta från förre målningen, men de blev fint,
Hade eller har kakel som är grön men den är mönstrat med djupa fåror i kaklen. De blev vackert efter jag målat med vit