Brännässlor & Nypon
Som den lilla nörd jag är så har jag då bytt ut mina traditionella kosttillskott mot ÄKTA VARA … brännässlepulver och helnyponpulver.
Om brännässla kan man säga.. den smakar inte gott, den smakar hö! Men gör gott i kroppen. Innehåller massa nyttigt. blodrenande och bra för hud, hår & naglar. Mängder av - A -C - B- E -K- vitaminer, mineraler, järn och spårämnen och saker jag aldrig hört talas om…=)
Om Helnyponpulver kan jag säga -det smakar ganska gott. Lite syrligt. God att ha i smoothis'en. Tydlig nyponsmak. Helnyponpulver är både skal, fruktkött och fröer som torkas och mals ner. Innehåller mängder av C-vitaminer och nåt ämne som är bra för lederna.
Kroppen har svårt att ta till sig fabrikstillverkade vitaminer, mineraler och järn - därav att jag bytt till äkta organiskt vara som kroppen mycket lättare tar till sig.
Brännässlepulvret tar jag i ett ½ glas vatten med 1 tsk mald lakrisrot (Kung Markattas) och sen gör jag smoothis med bär, nyponpulver, riven mandel och vatten.
Lätt att hitta info om man googlar. jag handlar på www.ecoop.se och www.rawpowder.se där det oxå finns info.
Nån som har ätit detta länge och märker resultat? förbättringar?
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Hur torkar du nyponen?
Jag torkar dem inte. Jag köper torkade malda nässlor och nypon. men har man ugn eller liten torkugn för frukt är det nog en enkel match att torka själv. Det får dock inte bli för varmt för då förstörs C-vitaminerna om jag har förstått informationen rätt. 🙂
Det är stor skillnad på äkta vitaminer och fabrikstillverkade vitaminer som kroppen har väldigt svårt att ta till sig. Därav att jag har bytt till Äkta Vara.. 😃
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Intressant, man borde kanske testa. :-)
Nässla, har jag egna odlingar av 😃
jag gör tinkturer, (luft)torkar blad till te
och att ha i degen när jag bakar bröd..
och en del mortlar jag till pulver,
tex. för smooothie elr i direkt yoggin
nypon är jag för lat för, öppna o rensa alla ..😡
Jag tycker det häftiga är, att det finns , "utanför dörren" *ler*
glömde nästan, hö minns jag inte att jag smakat.. 😛
jag tycker nässla smakar ok/bra.
penke
Jag gör eget nässelpulver och det smakar inte hö det smakat nässlor (vilket jag tycker är gott, så enligt mig är det gott)
Jag vet inte vad dom gör för fel på fabrikerna som gör att det smakar hö, kanske torkar dom dom för varmt (och snabbt?), utsätter det för ljus eller liknande. Jag tror inte det har med det att man köper det mixat (jag mixar i omgångar över hela vintern så att det ska hålla bättre) då det är ungefär samma smakförsämmring på köpt pepparmyntaörtte och hemmagjord och det är ju inte mixat.
Jag mår då bättre av hemmagjort nässelpulver men det kan ju vara placebo.
l'm back