LCHF
Hejsan! Kanske inte rätt Forum , Men vill fråga om någon av er har gått på någon diet som LCHF , Viktväktarna , GI eller nåt annat ? Jag har börjat med LCHF , Ska prova detta , spännande tycker jag . Sen vet jag att man ska röra på sig oxå . Ska börja med promenader / halvtimme om dagen. 😀 Idag åt jag Äggröra till frukost Lunch : Köttfärs o Bacongratäng , Middag : Avokado med kokt ägg , skinka + sallad , God Mat och enkel ! 😀
HH 🙂
Namnet kanske inte säger så mycket, men här finns fler som kör LCHF;
https://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false
En diet känns mer som en kort kur man tar för att uppnå ett visst mål. LCHF är mer en livsstil där man utesluter sådana livsmedel som inte är naturliga för människan och som vi endast ätit under en jättekort period av vår tillvaro. Många människor mår inte bra av att äta spannmål, socker och annat nytillkommet i vår kosthållning.
Just enkelheten är en grej. Bra, rena råvaror. Och visst är det gott.
jag har kört lchf i nästan 12 år och på senare år har jag valt vissa delar av paleo/stenålderskost och lchf. Jag gör vissa avhopp ibland, tex kalas och högtider.
Paleo har en del frukt som jag väljer bort men paleo använder inte mejerier - jag går upp i vikt av mejerier - har testat flera gånger och håller mejerierna på ett minimum, Paleo använder en del kokosmjölk/kokosgrädde och jag har hittat många recept som jag kan bygga om så de passar mig.
Finns en sida som heter under vårt tak och de har många riktigt goda recept, speciellt deras köttfärssoppa. https://www.paleoskafferiet.se/varmande-het-kottfarssoppa/
Jag har nyligen läst om långsam matsmältning och plussat in Äppelcidervinäger i min vardag. Lite Äcv i ett glas vatten 15-20 min före måltid och jag har upplevt förbättringar i magen - livsmedel som jag har haft problem med så länge jag kan minnas går obemärkt förbi i systemet.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag skulle nog aldrig klara mig utan pasta och Potatis. 😉
Jag gick ner 10 kilo genom att sluta äta godis och framförallt glass. Jag slutade även att småäta på kvällarna. Det var hur lätt som helst.
Vill man banta så tror jag att de flesta känner på sig vad det är som gjort att man gått upp i vikt. Då gäller det att ändra på det.
#0 Hoppas att det går bra för dig🙂
/Maria
Testade att ta bort kolhydrater under ett år och javisst jag rasade i vikt men jag blev en helt annan människa, sur och nästan aldrig glad. Är hellre lite rundare och en glad och positiv människa.
#3 Tack Maria , 😀 Det är det jag försöker med nu , tar bort godis och bullar , äter bättre , men jag mår bättre utan pasta , ris och Potatis . Finns mycket annat gott , tex , kålrot , broccoli , blomkål . # 4 Det finns mycket goda efterrätter , ifall man blir sötsugen , Jag gjorde saffransglass igår , tex , med sötströ ,
HH 🙂
#4 av: Åsa S
Människan är en gåta. Jag blev också en helt annan människa - fast t andra hållet. Största orsaken var nog att jag slapp blodsockerfallen, och började sova bättre.
Mår jättebra, har supervärden på hälsoundersökningar, och tycks ha en aldrig sinande energi och livsglädje. Fast tror egentligen att det är mitt gamla, sanna jag som kommit tillbaka. 👍
#7 Man blir en bättre människa , angående mat förändring , annars är jag den samma . Ja ,hälsosammare oxå . Minska ner på socker så mår jag bättre . Magen är gladare ! 😋
HH 🙂
LCHF är en livsstil, absolut. Det finns många fördelar med att ha en fett-driven metabolism istället för att gå på socker. Viktminskning är troligen en av de mindre viktiga.
Jag är helt övertygad om att det överdrivna intaget av kolhydrater är det största samhällsproblemet vi har idag. Speciellt i väst.
#0 Vilka informationskällor har du vad det gäller LCHF?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Diet går alla på egentligen då diet betyder kosthållning
LCHF totalkraschade magen.
Jag kör att jag äter på små tallrikar, regelbundet, och tar sällan mer än en gång
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 9 Mina vänner ! Okej ,Dietdoktorn.com oxå ! Tar mycket recept därifrån .
HH 🙂
Testar också lite olika saker inte så mycket för att gå ner i vikt utan mer för att få en lugnare mage och bli piggare. Försöker därför få i mig "goda" bakterier testar kefir och äter nu även mjölksyrabakterier i tablettform. Detta har lugnat min mage och den känns inte lika uppsvälld som tidigare och därmed också plattare. T.o.m klarat julmaten… Tror på att bakteriefloran i magen har stor betydelse för hur vi mår men även för vikten. (Men det är min tanke! 😉)
#13 "Tror på att bakteriefloran i magen har stor betydelse för hur vi mår men även för vikten. (Men det är min tanke! 😉)"
Huvudet på spiken. Du matar i princip bakterieflorans ämnesomsättning lika mycket som du matar din egen. Det är ju anledningen till varför fibrer (den enda vettiga typen av kolhydrater) sägs vara "nyttiga" trots att din metabolism inte kan tillgodogöra sig dem - de matar "rätt" typ av bakterier.
Vill man göra tvärt om, och göda de skadliga äter man med fördel mycket socker/kolhydrater. 😉
Friskt kopplat är hälften brunnet!