Gammalt mögel - farligt?
För lite drygt ett år sen var det översvämning i ett källarförråd där jag bl a. förvarade en massa skivor och böcker.
Sen dess hade jag inte riktigt orkat gå ner och titta genom skadorna, men det har jag börjat göra nu. Det visar sig att några av skivorna som låg längre upp i kartongen bara hade blivit lite blöta på undersidan men att de annars har klarat sig. Några av dem verkar inte ens ha blivit blöta.
Nu är det så att det verkar ha blivit mögel (eller något liknande) på dem som låg strax under. Så det jag undrar är:
1. hur farligt är möglet så här drygt ett år efteråt?
2. kan det vara mögelsporer även på de skivorna som ser ut att ha klarat sig och kan det vara farligt på något sätt?
3. om jag torkar bort eventuella rester av mögelsporer från cd-fodralens undersida (som ju var i kontakt med de andra skadade skivorna) med desinficerande våtservetter kan jag då ställa dem bland mina andra skivor utan att det kan vara farligt på något sätt?
1 Du bör ha mask på dej
2 Ja
3 Gör ren fodralen med ättika.
4 Om röta och mögel frodas i en krypgrund eller på en vind är det bara en tidsfråga innan det kan bli aktuellt för en omfattande sanering. Att byta ut trossbotten och isolering i en krypgrund på grund av ett mögelangrepp kostar normalt upp till 250 000 kr, Att lägga om taket på en vind kostar normalt detsamma. Generellt kan man idag dra slutsatsen att mögel skall inte skall accepteras i huskonstruktioner oavsätt om det är i boytan eller konstruktionen utanför boytan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tack så mycket för svaret! Det låter ju inte bra. Är de bara att slänga allt, även det som inte verkar ha nåt mögel alls på sig? Allt som stod i förrådet alltså?

Tvätta av allt som går att tvätta i ättika(inte träsaker) så går de att använda.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tack!
Satt en stund i går kväll och rengjorde skivfodralen med ätticka. Tyvärr märkte jag att nästan alla omslagen (som ju är i papper) - luktar lite mögel.
Betyder den, visserligen rätt svaga, lukten att det finns mögelsporer eller kan de lukta av att ha legat i närheten av mögliga saker? Allt har nu varit torrt i ca 1 år men de skivor som jag trodde hade klarat sig låg ju i samma kartong som de förstörda.