Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 407 ggr
[typellisch]
0

Njuta av livet?

Hur lär man sig att njuta av livet här och nu? 🙂
Tips och råd någon?

LinaLj
0

Att stanna upp när man är ute med hunden och verkligen ta ett ögonblick att känna solen som värmer, höra fåglarna kvittra och hur vinden blåser i träden. Det är en bra övning som gör att man landar väldigt snabbt i nuet.

[typellisch]
0

#1 Jag ska prova det! 🙂 Har väldigt svårt att njuta av livet här och nu. Tänker och oroar mig alltid över framtiden eller så ältar/funderar jag sådant som hände för några år sedan. Måste verkligen lära mig njuta av livet här och nu helt enkelt, men vet inte vart jag ska börja men ska verkligen prova det du skrev.

[peter54]
0

Man strävar efter att sätta likhetstecken (=) mellan det man kan och det man vill. Man lär sig att uppskatta det man har istället för att tråna efter det man inte har.

Då kan man uppskatta sin vardag som något fint och slippa längta efter något orealistiskt.

🙂

[typellisch]
0

#3 Kloka ord, tack 🙂

[VSK]
0

Finns många saker som gör mig lycklig, men jag bjuder på några.

att kunna fiska utan att få ont.

att puttra med moppen och bara ta in vad omgivningen har att bjuda på.

vintertid, åka utanför stan sent och stanna i krokarna där nån eldar med björk, och bara titta upp mot den stjärnklara himlen. (jag lovar, det är magiskt).

[typellisch]
0

#5 🙂

[Sisa]
1

Att inte bry sej om en massa tjafs!! 

Livet är alldeles för kort för sånt!

[typellisch]
0

#7 Klokt!

words-of-inspiration
1

Att njuta av livet här och nu handlar för mig om att inse skillnaden mellan verkligheten och mina tankar om den. För det är en väsentlig skillnad på hur verkligheten är och mina tankar om hur den är eller borde vara.

Att njuta av livet här och nu handlar om insikt om att verkligheten alltid är perfekt och att det är mina tankar om att den borde vara på ett annat sätt som skapar stress och lidande. Att inse att tankar som skapar stress och lidande alltid är osanna gör också livet mer njutfullt att leva.

Verkligheten berättar alltid om det förflutna. Det förflutna har redan hänt och det finns inget jag kan göra åt det. När jag lever i verkligheten lever jag i berättelsen om mitt förflutna. Och jag missar att leva i nuet - den verkliga framtiden.

Att njuta av livet här och nu och ha kontroll över det innebär för mig att både mitt fysiska och mitt icke-fysiska jag befinner oss i harmoni med varandra. Härifrån skapar jag min framtid. Och den kan bara bli bra.