Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 860 ggr
Cristine
1

Att bada en katt

Det försökte dottern och jag att göra när vi stängde in os i badrummet med Nalle. Det blev snarare tvärtom. Jag kanske skulle läst denna  innan. Hur man badar en katt med  krigslist.

http://hem.passagen.se/manson2/bathing.htm

(okänd författare)

Vissa människor säger att katter aldrig behöver bada. De säger att katter slickar sig själv rena. De säger att katter har en speciell enzym, av någon sort, i deras saliv, som gör att smutsen letas upp och borstas bort.

Jag har tillbringat nästan hela livet med att tro på denna folktro. Som de flesta blinda troende, har jag bortsett från fakta och tvärtom - kattens lukt som lurar i garagehörnen och smutsen som stannar kvar i mattans rugg framför eldstaden.

Tiden kommer emellertid när man måste inse fakta, öppet och ärligt, trots massiv allmän uppfattning säga: "Katten luktar inte gott."

När detta sker i ditt hus, som det gjorde i mitt, har jag några råd som du kan tänka på när du tar din katt under armen och går till badkaret:

Du ska veta att katten har fördel av sin snabbhet, och totala ignorans för mänskligt liv, men du har fördel av din styrka. Dra fördel av det och utnyttja det genom att välja slagfält. Försök inte att bada katten på en öppen plats där den kan tvinga dig att jaga den. Välj ett mycket litet badrum. Om ditt badrum är större än 1 m², rekommenderar jag att du kliver in i badkaret med din katt och stänger de glasade gliddörrarna som om du själv skulle ta ett bad. (Ett vanligt duschdraperi fungerar inte. En bärsärkargående katt kan strimla ett tre-lags gummidraperi snabbare än en politiker byter ståndpunkt.)

Du ska veta att en katt har klor och tvekar inte att avlägsna allt skinn från din kropp. Ditt övertag här är att du är smart och vet hur du ska klä dejför att skydda dej. Jag rekomenderar en bomullsoverall som stoppas ner i ett par höga stövlar, ett par stålhandskar, en armehjälm, en ansiktsmask för hockymålvakter och en långärmad luftvärnsrock.

Gör iordning allt i förväg. Det finns ingen tid att gå ut efter en handduk när din katt håller på att gräva ett hål i din luftvärnsrock. Öppna vattnekranen. Var säker på att flaskan med kattshampoot är på insidan . Glöm inte att handduken ska kunna nås, även om du ligger på ryggen i vattnet.

Överraska katten. Lyft upp katten nonchalant, som om du bara ska bära den till matskålen. (Katter lägger normalt inte märke till din konstiga klädsel. De bryr sej inte om mode. Om den, mot förmodan, lägger märke till din konstiga utstyrsel, förklara lugnt att du deltar i ett experiment om en produkt-test.)

När du väl är inne i badrummet, är snabbhet nödvändigt för din överlevnad. I en enda sväpande rörelse, stäng badrumsdörren, kliv in i badkaret, dra för dörrarna, doppa katten i vattnet och häll shampoo över den. Du har börjat med några av dina vildaste 45 sekunder i ditt liv. Katter har inga handtag.

Lägg till att katten nu har en tvålig päls, och problemet har radikalt förvärrats. Förvänta dej inte att du kan hålla fast katten mer än två eller tre sekunder åt gången. När du har katten, måste du komma ihåg att ge den ett sprut till av shampoot och gnugga som tokig. Då hoppar den lös och ramlar ner i vattnet, och blir därmed sköljd. (Rekordet är-för katter-tre löddringar, så vänta inte för mycket.)

Nästa steg, är att torka katten. Ovana kattbadare tror alltid att detta är det svåraste, för vid det här laget är människor vanligen helt utslitna och katten är verkligen bestämd nu. Faktum är, torkningen är enkel mot det du redan har gått igenom. Det är för att katten nu är halvpermanent fästad vid ditt högra ben. Dra bara ut badkarspluggen med din fot, sträck dig efter handduken och vänta. (Men ibland, slutar det med att katten klänger runt din armehjälm. Om det händer, är det bästa du kan göra att skaka loss den och uppmuntra den att hålla fast vid ditt ben.) När allt vatten runnit ur badkaret, är det enkelt att sträcka sig ned och torka katten.

Använd inte en hårtork. Du kan lika gärna försöka använda en dammsugare.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cazzos
0

Vilken tur då att min förra katt stod stilla och jamade sorgset utan att röra en fena!

Om jag vände ryggen till så kunde han ställt sig upp med framtassarna på badkarskanten, men han rusade aldrig iväg när jag släppte taget om honom! 😃

Mooniq
0

Min katt är dumsnäll. Storväxt gentleman som ibland får stryk av grannkatterna. 

Vid ett sånt tillfälle kom han hem och luktade vidrigt så jag knäppte med fingrarna och gick in i badrummet ( jag knäpper alltid med fingrarna när jag ska ge han blötmat) stängde dörren och höll enbart lillfingret i halsbandet och duschade med svag stråle hans bak-kropp. Han tittade på mig som om jag var från yttre rymden. 

Men han stod kvar och sen när jag var klar så lade jag över en handduk och masserade han halvtorr, ny handduk och massage. sen fick han greja resten själv. 

Under en vecka tittade han misstänksamt på mig när jag närmade mig badrummet men nu går han in där och kollar läget emellanåt, så han fick nog ingen traumatisk upplevelse 🙂

Då var vi värre ovänner när vi varit hos veterinären pga böld på ryggen som sprack. Åka bil - det är helvetet på jorden i Sigges värld

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fridaaaa
1

Badar ej mina katter hehe
Min hankatt hade nog gått bra men inte gammelkattan haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
0

Jag har badat Maxen två gånger när han varit lös i magen och hade hela bakdelen full med klet. Det hoppas jag slippa göra om för han protesterade vilt. Det tog över ett år innan han vågade sig in i badrummet igen.

Jag har haft en  perser förut och den gick det bra att bada. Den blev van med det som liten och det var bara att lägga ena handen på katten och så duscha på med den andra.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Haha, vilka historier😃

Jag har ju en katt som gillar att bada men det är inget som vi gör med rutin och vi upptäckte det av en slump.

Mina andra katter har jag aldrig badat. Jag försökte en gång med Lorentz när han verkligen var i behov av det men det var mer vatten i badrummet än på katten och i badkaret. Dessutom så var jag strimlad😉

/Maria

aggeelin
0

Jag borde nog tränat Maxen när han var liten för det kan behövas en tvätt av en långhårig katt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Mamman till dessa älskade att bada, när jag skulle diska fann jag henne ofta sittandes i hon ovanpå disken

stina63
0

Hehe låter som när jag ska bada Hugo, men jag sätter på ett sele då blir de mycket lättare. Sen måste man klippa klorna innan och ha kläder på sig

För de hade inte jag en gång, Tänkte de blir bättre utan långbyxor och enbart ett linnne, De ångra jag mig, Destuom hade han långa klor. Och han ska vara van att bada, För de har han gjort sen han var liten,

Fridaaaa
0

Tyvärr syns ej bilderna i tråden :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
0

Har aldrig badat en katt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zabelle
0

Jag badar mina 1 gång om året, brukar vara nu på våren när de fäller som värst. Då lossnar en massa hår som man slipper ha överallt.

Båda mina är snälla och står hyfsat stilla men under högljudda protester. Vi tar sele på, lättare att hålla OM de skulle få för sig att de inte vill vara med längre. De står på en gummimatta i badkaret och de accepterar det så länge vattnet rinner undan så de slipper stå med vatten upp på benen.

De ser väldigt ynkliga ut när de är blöta 🤫

Zabelle   

stina63
0

Ja Zabelle tackar för tipset som du gav mig om selen när vi träffades, De underlättade så mycket bättre

Afturelding
0

Vi badar Charlie var tredje månad ungefär, då hans päls absorberar smuts och fett. Och detta trots att både han själv och Esme tvättar honom. Han har inget emot vatten direkt, men dusch är inte kul. Det beror nog mest på att han blir trängd dock.

Esme badade i veckan. Vi blev tvugna att duscha av henne efter att hon hade hoppat ner i mina föräldrars badkar, som var fyllt med vatten och tvättmedel, då det låg en hallmatta som hunden hade kräkts på där. Det var inte populärt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Cristine
0

#9 Jag får inte in bilderna men det är samma hela vägen..den här katten🐱#13 Ops..visste katten att de är ett badkar?

Bybo
0

OJ!  hehehe…Jag har aldrig badat en katt, och har varit med katt sedan jag var 4 år. Mina tre som jag har nu, mår kanon, och luktar gott.

#13 Jag har också en katt som heter Charlie :))