Recept på bokcirkelsoppa!!
Ikväl har vi haft bokcirkel här och soppan vi åt är jättegod. Varsågoda, jag bjuder på receptet!!
Bokcirkel-soppa! 8 potatisar, 3 röda paprikor, skala Potatis och skär i bitar, ansa paprikan och skär i bitar. Koka med ca 1 liter vatten och 3 tärningar grönsaks- buljong, 15 minuter. Kör sönder med mixern. Tillsätt ca 2 dl grädde, 1 krm cayenne. Ansa en röd paprika och skär i bitar, tillsätt till soppan. Skär hamburgerkött i strimlor och tillsätt/eller skinka. Jag brukar ta en sån där smörgås-förpackning på 200 gram, det blir lagom. En god och lättlagad soppa!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det lätt jättegott. Jag gillar paprika
/Maria
Det där receptet kan du väl sälja till Findus eftersom de redan kör med hästkött 
#2 Ha ha, numera är det nötkött i förpackningarna. Och jag är dum nog att inte förstå? Här äter vi ofta hästkorv (Gustaskorv) och det är jättegott!! 
#3 Jag gillar hamburgerkött på hästkött och brukar inte köpa det om det är gjort på nötkött, supergott på småfralla till exempel. Hästkorv har jag aldrig provat (det låter som någonting hästen själv producerar
)
Dock får jag hålla tyst om hamburgerköttet här hemma, vår dotter ger mig onda ögat och pratar inte med mig på en vecka om hon får nys om det.

#4 Jag tycker att du ska prova Gustafskorv, den görs i Gustafs i dalarna. Riktigt god.
#5 Står det varifrån hästköttet kommer? Man får inte slakta hästar till mat i Sverige.
Svenska hästar exporteras till bland annat Spanien och därifrån transporteras de till Polen för slakt. Köttet skickas tillbaka hit.
Som penningtvätt fast med levande djur.
#6 Är du helt säker på att man inte får slakta hästar till mat i Sverige?
Tyckte jag läste något om det i dagens tidning, att det var ca 4000 hästar om året som slaktades och gick till livsmedel.
Zabelle
#7 Nja, inte helt säker, jag bygger mitt antagande på ett avsnitt av Uppdrag Granskning som gick för något år sedan som handlade om just detta att de exporterade hästar som ridhästar till bland annat Spanien för att sedan kunna göra mat av dem genom att skicka hästarna vidare.
Jag kan ju ha missuppfattat det, men som jag begrep får hästar avlivas för destruering, inte till föda i Sverige. Jag köper som sagt hamburgerkött av häst ibland och på förpackningarna brukar det stå något östeuropeiskt land som ursprungsland på förpackningen, någon gång har det stått Argentina.
#7 Nu har jag surfat runt lite på nätet och det ser ut som om du har rätt och jag har fel. Jag måste ha missuppfattat kärnfrågan i programmet jag såg.
Nu vet jag inte om detta stämmer, men Jag läste detta i Aftonbladet idag:
Av de i runda slängar tusen ton hästskött som vi, inklusive ben, äter upp i Sverige importerades 2011 367 ton. Resten var kött från hästar som slaktades vid godkända slakterier i landet.
Det händer med hästen i Sverige
Slaktas och blir mat **4 500 hästar/år
**Tas till vara som fett, biofoder och biobränsle (fjärrvärme) **6 300 hästar/år
**Foderslaktas som mat i djurparker **knappt 100 hästar/år
**Jordbegravs **1 122* hästar/år
**Kremeras drygt 1 600 hästar/år
Siffrorna har tagits fram vid Hästnäringens nationella stiftelse.
*Utfärdade tillstånd vid landets länsstyrelser 2011.
Zabelle
#0 Förlåt Agge att vi snodde din tråd, men jag tycker det är intressant.
#9 Jag bliv förvånad över hur stor del vi importerar och hur lite vi själv producerar.
Zabelle
#11 Helt ok!!