Vad är en ario???
Foto: Kenneth Hudd
Inga arior i duschen, tack
Relaterat
Sjung snabbare i duschen, rädda en pingvin i Arktis.
Bakom Mimers söta pingviner i duschmössor låg ett allvarligt budskap. Det allmännyttiga bostadsbolaget, som kampanjade på Sigmatorget i lördags, vill minska energianvändningen i lägenheterna.
-Vi har gjort stora energibesparingar i våra bostäder, bytt fönster, bytt till led-lampor men även människor behöver ändra sig. Att duscha istället för att bada är ett sätt. Och helst ska man duscha kort, sa Eva Favaro, marknadschef på Mimer i Västerås.
Den som duschar i 20 minuter spolar ut 240 liter vatten. En dusch på fyra minuter kräver 48 liter vatten. Stänger man av vattnet när man borstar tänderna och fixar sin läckande toalett har man sparat ännu mera energi.
Ann-Christine Kihl
Källa: vlt.se
-känner mig totalt dum för jag har aldrig i hela mitt liv hört det ordet 
Det är väl bara ordet "aria" i plural. En aria är en solosång i exempelvis en opera. En aria, flera arior.

Jo jag såg i efterhand på "reklamskylten" på bilden att det hade nåt med sång å göra he he
Japp! Och sjunger du en kortare aria när du duschar så går det ju åt mindre varmvatten och räddar en pingvin! Men då måste du ju stänga av vattnet när du slutat sjunga och inte fortsätta duscha tyst! 
Jag värmer ju mitt varmvatten med ved så jag räddar väl en hackspett i stället för en pingvin? 
Men måste det inte va ett jäkla tryck i duschmunstycket för att spola ut 48 liter på 4 minuter som det står under bilden?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ja o en Aria är väl väldigt lång om man nu skulle gå på Operan o höra.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är snabbduschare och duschar oftast på en minut. Vad gör folk i duschen i 20 minuter+
Ok, det tar längre tid när jag tvättar håret, kanske 7-8 minuter.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja vad gör folk i duschen 
Hur lång tid duschen tar kan ju ha med andra omständigheter att göra än att man bara vill stå i varmvattenstrilet länge. Jag behöver ungefär 20 minuter i duschen, det är en komplicerad procedur för mig.
Hela proceduren, från det att jag går in i badrummet tills jag kommer ut igen, tar minst en halvtimme. Kortare tid än så klarar jag inte av att genomföra det på.

Jag har ju den turen att jag kan ligga och duscha när jag har för ont.
Då kan det lätt bli 30-60 min duschning.
Tja..bättre att rädda sig själv än en Pingvin? Finns så gott om Pingviner så… 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!