Råttår!
Invasionen av råttor av möss sägs vara extra stor denna höst!
Något Du märkt av ? 
Jo men då var jag i Blentarp på en kurs men den musen härjade under vasken hela natten, På natten drömde jag om en mus som hette Hugo ville ha hjälp,l Jag hjälpte musen därifrån där den satt fast, Den försvann därifrån efter jag pratat med kursledarna kom inte tillbaka alls
Sen i somnras såg jag en mus ute i snickarboa där jag har en stuga,, Men den var så fin,
Nej, jag tycker att det är som det brukar vara med möss. Vi har ganska mycket möss, både husmöss och skogsmöss, om kommer in i väggarna på huset nu på senhösten, men jag har säkrat överallt, så de kan inte komma in i bostaden.
Råttor har vi inte här. Vi hade det för många år sedan när det fortfarande fanns djur på gårdarna i närheten, men nu är det ingen som har djur längre och råttorna är borta.
Man släppte ihop 24 möss..12 honor och 12 hanar. Efter 8 månader var dom 2000 möss. Huva!!!! 
#3 Ja de har hög fertilitet, dräktighet runt 20-23 dagar, kullstorlek 3-13, men ibland ända upp till 20 ungar, honor könsmogna vid omkring 6 veckors ålder, hanar vid 8 veckor. Husmusen kan få 10 kullar om året.
Ja det är väldigt mycket i år. Vi har märkt det på möss.
Tog ca 10 st på bara 3-4 dagar ena veckan :S Mer än vad vi hade förra året :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Viktigt att hålla rent under fågelbordet..där har vi tagit flera! 
#6 Vi tar våra där vi förvarar hönsoch kaninmat :S
Gillra med fläsksvål i fällan så väljer musen den före allt annat.
Inte en mus el råtta så långt mitt öga nått detta år
Så trist för er som blir negativt drabbade uuuh..fast möss e ju lite söta,men inte då dom förstör:-)))
Våra möss gillar ost bäst, fungerar här hihi :P
#11 Det är en myt att möss älskar ost, även om din verkar göra det. Anledningen till att ost används i fällor är att den går att klämma fast bra på fällan. Fläsksvål luktar oerhört mycket mer för smågnagare än vad ost gör och en fälla gillrad med det drar en mus dit direkt.
#12 Ja det vet jag, dock hjälper det bäst här, dem har gått mest i fällan på det :) Vet andra som sägre samma sak :D
Har du stark ost då? Lukten är ju viktig om man ska få mössen att välja fällan istället för något annat ätbart.
Jag har testat att ge mina egna möss ost, med det rör de inte. Däremot fläsksvål och flottiga pannkakor, sånt bara kastar de sig över.
#14 Ja ganska stark :) Just för att det ska lukta gott :)
Vi har inga möss alls här, katterna har hur tråkigt som helst.
Här finns bara dom möss jag själv tagit hem, inga vildingar alls har jag sett.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Rått år är det la inte??
Utan Mus år
Vi har fällor överallt..
jag har gett upp det där o va snäll.De har fått sin chans o den tog dom inte.
Jag hade ju fällor som jag fångade dom i. o så gick jag o släppte ut dom..Men när dom för några årseda gav sig på mina kläder o tog en tugga här o där. så startade dom Kriget
Råttgift.Fy vad det stank i hela huset över månaden.Men dom försvan.
O nu har vi Råa råttfällor.

Lena.P är jag i verkliga livet.
#18 Är både mus och råttår :S Men här är det mest musår.
Råttor har jag-Vi aldrig haft problem med..
Men när vi bodde i Gbg så var det Råttor.
Här på landet har vi olika sortes muss.
Tog den i fällan i morse..hoppas det inte finns flera! 
Har ägnat dagen åt att kolla och täppa till alla hål!
Jag och kryp är ingen bra kombination så jag hoppas jag kan förtränga att råttinvation förekommer.
#22 Möss och råttor är ju inge kryp?
Haaa.#23… Nä det är bra mycket större…
Men vi vet ju vad Flisan Menar…
Är det någon här som har RÅTTOR inne???
I min värd är det där det finns mycket mat som sopprum i stan o på de gamla tipparna o i lagårdar..Där man ställer ut kött till kattorna..
Sen är det Möss…..
När vi köpte vårt hus.
Så har vi egen brunn
Grävd 4 ringar är den…
Jag dricker mycket vatten o jag tyckte att vårt vatten hade en liten udda smak..Så kom en bekant hem som är som en lite udda i sitt sätt tänkare typen inga raka svar utan man får tänka till när han säger något..Men en väldigt duktig kille.
Så när han kom så sa jag det.-Smaka på detta vad tycker du?? O han gurglade runt som om det var Vin.O svalde o sa!!!! Det pågår en Process!!
Hjälp tänkte jag.Urk''''As…Okej..Ja det är ju en grävd brun så det klart att det smakar lite underligt..O så åkte jag o köpte ett par flaskor vatten…
O dagen efter så lullade vår bekant runt o hittade vår brunn o tog av locket o så började han Yla''' jag menar Yla. I vår lill a brun låg det bara så mycket döda skogs möss som en väl lagad soppa. o då spydde jag som en gris''' o hela ÄLvsered vallfärdades för o titta på vår brun.URK'''' jag ringde ju runt o fick tag i de som rensar o sanerar o när jag pratade med den mannen så tyckte han att jag lät ju så pigg o glad så sälj det som hälso vatten
O förklarade med att vi inte hade blivit sjuka för möss är inte lika giftiga som om det hade varit Råttor..
Ja lite om någon orkar läsa..
# 24 Men HUVA..vilken story! 
#24 Chik, det där han sa stämmer inte. Råttor är inte giftiga. Alla döda djur är lika ohälsosamma för oss om de fått ligga så där. Orsaken till att du/ni inte blev sjuka måste ha med vattnets låga temperatur att göra.
Har inga råttor eller möss, bor i lägenhet.
Värsta jag sett i lyan hos oss är en kackerlacka i badrummet.
Antagligen den hade hängt med maken hem från jobb 
Tack för att ni orkade läsa.
ja du peter så tänkte jag med.Skriver bara vad han sa.Har ju sett filmer med döda djur o vatten
# 28 Ett nöje att läsa! 
Haha, chik, vilken historia
När vi hade brunn på landet så hade vi ett filter vid pumpen och ett kolfiberfilter under diskbänken i köket och vattnet var sååå gott.
Vi kollade vattnet emellanåt också.
/Maria
Jag måste säga som Jeremina, mina katter är uttråkade.. de har sprungit tvärs över vägen på lägdan där och dragit hem med sorkar..jag slänger ut mat till skatorna och har inte sett en mus sedan jag flyttade in.
Bläää fy så hemskt, jag mår illa när jag tänker på det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag minns brunnen vi hade när jag bodde i Jämtland. Den var ganska djup, 7 meter har jag för mig. Varje sommar fick vi fiska upp grodor ur den med hink på stör. Grodorna var levande, så de släpptes vid sjökanten.

# 32 Hellre grodor än råttor! 
Vår brunn var också ganska djup (9 ringar) jag vet inte om det är metermått på brunnsringar?
Men när vi köpte torpet så var det en enda sörja på botten så min man tömde och grävde ur och la sand och singel i botten om jag minns rätt.
/Maria
Urk chik fy farao för att hitta en massa döda kryp i brunnen haha..nu mår jag illa ..verkligen tur att ni inte vart sjuka utav rått soppan
Vi hade fruktansvärt mycket möss inomhus när vi flyttade hit, det var rena autostradan bakom köksskåpen och i garderoberna som då stod i hallen var det öppet rakt ut på golvet i hörnet, så där var det mer musskit än något annat när man öppnade dörren.
De kunde klättra på baksidan av kylskåpet och ta sig in i brödskåpet och en morgon när vi satt och åt frukost sa min fru -" vad är det där", och pekade på något i brödkorgen. -"Det ser ut som en musskit", sa hon. Det är en musskit sa jag.
Det var alltid musskit i besticklådan och de åt upp smörknivarna. Då tröttnade vi och rev ut varenda skåp i köket och så snickrade jag ihop väggen bakom och säkrade överallt där det fanns möjlighet för en mus att komma in.
Vi byggde om i hallen också och kattvinden, överallt där det fanns minsta möjlighet för möss att ta sig in. Nu är det säkrat överallt. Det finns bara ett ställe vi forfarande får problem med ibland och det är säkringsskåpet.
De tar sig in i det ibland via det plaströr i väggen som kablarnarna kommer i och går ut från skåpet genom och någon gång ibland, jag tror att det har hänt 5 - 6 gånger på 17 år, ligger det en grillad mus mellan två säkringsfästen i skåpet.
# 36 Huva!
Att möss går in i säkringsskåp tror jag är vanligt..och dom behöver ju inte ett stort hål, för att komma in! 
Har berättat detta förr men..jag hade en gång en liten mus i min sko! Jag satte på mej skon och kände nåt knöligt. Trodde det var strumpan som hade knölat till sej..rättade till strumpan och satte på mej skon igen.
Där var fortfarande knöligt. Stoppade in handen i skon..och kände något mjukt. Skon for iväg och musen med den!!! Som tur var, stod jag vid ytterdörren..jag öpnnade dörren och den lilla musen sprang iväg ut. Den hade nog tagit sej en tupplur i min ena sko! 
Vet inte om det är råttår. Har sett två små råttor utanför. Grannens katter tar STORA råttor här, året om. Tur att de är tre katter som kan jobba i skift! 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Här verkar det bli mus-år i år. Har inte varit det på många år. Jag har redan fångat ungefär 10 på vinden mot 3-4 förut om vintrarna.
På granngården i går så sa de att det varit rush efter musfällor hela hösten, så jag köpte ett par fällor till. Dessa är helt suveräna på att ta möss, bara lägg en ostbit eller nåt annat gott på golvet och spänn upp fällan och sätt över.
Lätt att släppa musen sedan när den är fångad.
Men en mus ska man alltid ha i huset! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#39 Vi släpper inte ut våra, för då kommer dem in igen:S
Haha vitsig du är ;)
#39 Jag ser att du läser Svensk Jakt Nyheter 
#40 Inte är de levande när de hanmat i fällan!
Vadå vitsig? Stämmer det inte?? 

#41 Jo.. den råkade bli underlag! 
#42 Trodde det var levande fälla ;)
haha :D
#43 Nej, fällan är inte levande. 

#44 Oj haha blev särskrivning där, dumma telefon ;:P
#45 Skyll på den!! 
#46 Faktiskt sant :P Den lever sitt egna liv ibland när man skriver :P
# 39 En mus i huset hela tiden ????? 
Sisa
Mus i skonstövlen.!!!
Anders.Slår du ihjäl din små vänner
Peter.Så har vår Granne gjort..Men i detta lilla röda söta hus. sitter två latmaskar.
Så Sambon har sina små fällor som han pyslar lite med varje dag..
#48 Jamen det är väl klart? 
#49 Inte jag men fällan! 
#48 Jag tror du blir dragen på en tallpinnevagn nu 
Okej Peter!!Fattar inget.Det är ju i o för sej inget ovanligt.
Googlade vist är det att jag blir lite blåst??
# 51 Tallpinnevagn ??????
#53 Anders skojar med dig/er. Det finns en annan sorts mus än gnagaren och datormusen 
# 54 Jaså..var det DEN musen han menade.
Borde jag förstått förstås! 
haha.-)))
Haaa.Tack.Jag kan ju vara lite trög

Haaa.

Vad annat kan gamla ungkarlar tänka på, särskilt när de har flyttbara.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Fick faktiskt tipset av en ung gift kille och han hade sin stationerad i sovrummet! 
# 61 Va ?? Stackars lilla mus!
Är det inte i "Stefan & Crister" som någon klagar.
En enda mus finns det i huset och den är stendöd….
/Maria
# 63 
Ikväll hittade jag årets första (döda) mus i en av fällorna i vårt förråd.
Liiiite räligt att ta bort den ur fällan
Nu är alla fällorna nyladdade.
Nåt bra tips vad man ska ladda fällorna med?
Jag hade lagt dit hasselnötsmassa. Alla här har retat mig för det och sagt att det inte fungerar, men det gjorde det uppenbart.
Zabelle
#65 Det mesta fungerar, men har man en fälla där något behövs fästas på ett giller så är leverpastej eller något annat kletigt bra att smeta på gillret.
Jag har ju sådana som i #39 och där lägger jag bara enliten ostbit under och längst in.
# 65 Solrosfrön funkar också!
Lycka till, Zabelle..med mössen!