Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 974 ggr
Cristine
0

2 timmar med tre Indier

Det var det värsta jag varit med om..

Tänk er mej med min vardags ..vänner emellan engelska..

sedan 3 indiska killar med deras dialekt.

De ringde för att min dator går långsamt, jag hade ingen aning om att de kan ringa upp dej från support

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MossQ]
0

D visste inte jag heller..lustigt..hihi ja d verkade ju inte vara ett superbesök då direkt hihi..fast jag älskar när indier pratar engelska..låter så skönt ,och jag tänker på denna film:-)))

Cristine
0

Jag tyckte också det lät gulligt tills nu..och så var det en massa "tape  this och Tape that och bokstaveranden så jag svettades igenom dessa timmar

chik
1

Nu fattar jag inte!!!!

Ringde de? Eller var de hemma???

Skitsamma.Fungerar daton nu???

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
1

De ringde från  indien, datorn funkar!Skrattande

annia1
2

Cristine det finns mig veterligt ingen datasupport som ringer upp en. Det gör dom bara om du först kontaktat dom. En support vet inte hur din dator fungerar.

Så vad du än gjorde med din dator se till att ändra tillbaka. För med  största sannolikhet var det bedragare som vill åt uppgifter från dig.

.

annia1
2

Jo en sak till. Om du installerade nåt program så avinstallera det och sök även igenom din dator så du inte fått in typ keycode som känner av knapptryckningar så att dom inte kommer åt tex bank. Ett program som är rätt bra är malwarebytes. Ett gratis program som funkar i 30 dar.

I och för sig kanske det räcker med att göra en systmeåterställning.

.

Maria
1

Ja, det låter verkligen mysko.Obestämd

/Maria

chik
0

Cristine.Håller med Anni här.Låter inte så bra..Eller för braKyss

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Nu har jag tagit bort Speed up my pc

hittade ingen keycode

Maleware körde jag och hade 2 små men jag hade kört Superantispyware för någraa timmar sedan

Cristine
0

Jag undrar var tel.nr 1414161080 Ronnie går?

annia1
0

Det finns faktiskt program som heter speed up my pc. Men det du laddade hem då var troligen endera smittat med nåt eller så var det bara ett sätt att försöka få det att se riktigt ut att dom ringde.

När det gäller telefonr. Jag kollade och hittade inget. Hittade inte heller 14 som riktnummer inte heller hittade jag nåt landsnummer som började så. Däremot så finns landsnummer 1441 och den är till bermuda. Vet inte om mobilnummer kan börja på det sättet.

Vart fick du ronnie ifrån.

Var uppmärksam både på din egen dator och även på tex din bank så att det inte sker nåt konstigt.

.

Cristine
0

Jag hade köpt uniblue driver scanner och han tyckte att jag skulle köpa  den nya på 1-2 eller långtid. Jag skulle ringa upp om jag var intresserad.

annia1
3

Cris jag vet inte nå vad jag ska tro om det hela. Ditt första är stor illröd varningsflagg då det är så bedragare gör. Ringer och låtsas att dom ringer från nån support och vill hjälpa en med datorn.

När jag sen läser om speed up my pc och uniblue driver scanner. Uniblue finns ett företag som säljer den sortens program och deras huvudkontor ligger på malta. Så samtalet du fick kan varit helt ok. Att det bara en vanlig försäljare som ville sälja ännu mera till dig.

Varför har du köpt uniblue scanner och när och vart. Läser jag om det så är för att man ska kunna hitta tex nya drivrutiner till sin dator.

För min egen del. Om jag börjar få problem med drivrutiner till datorn så skulle jag snarare köpa en ny dator. För som regel om man börjar få fel så fortsätter det. För det brukar få kedjeeffekter att man då måste uppdatera än det ena än det andra.

Några enkla saker du själv kan göra för att (helt gratis) snabba upp datorn.

Kör ccleaner nån gång i månaden. Nån gång då och då kör defragmentering på datorn.

Jag antar att du har mycket så bilder så skaffa en extern hårddisk och lägg över alla bilder. För säkerhets skull så skaffa två hårddiskar så att du har dubletter ifall ena krashar. Se alltid till att du har giltiga licenser så att du kan få uppdateringar.

Det brukar normalt sett räcka för att ha någorlunda bra dator.

Visst uniblue verkar vara ett helt ok företag när jag tittar på deras sida. Ändå får jag känslan att det nånstans är fel. Om man ringer till sverige så borde det rimligen vara en svensk som ringer. Ja om det nu var från uniblue samtalet kom.

.

Cristine
1

Ja jag vet inte Annia men datorn funkar perfekt nu.

Jag köpte programmet för ingen av sönerna kunde komma och hjälpa mej. när en äntligen kom så tyckte han han köpet var överflödigt. Jag har ccleaner sedan länge tillbaka och kör det då och då. Jag har ocks externa hårddiskar till alla foton.

Du ska ha tusen tack för att du bryr dig och hjälper.

Kram till en liten dataängel som dyker upp och hjälper oteckniska tanter.

annia1
1

Bra att det funkar.

Men har du defragmenterat din dator på länge. Om inte så gör det för när man installerar och tar bort oavsett vad det är så splittras filerna upp. Defragmentering gör att filer flyttas ihop så att dom hör ihop.

Själv brukar jag göra två stycken direkt efter varandra om det gått ett tag sen. För mig brukar första gången ta nån timme, den andra brukar bara ta 15-20 min.

Du bör hitta det under. Start--program--tillbehör--systemverktyg, sen diskdefragmenteringen.

.

[RadioMG]
0

Du ska DEFINITIVT inte ringa tillbaka. Det är en bedragare som ringt dig. Läs mer här, bla från Microsoft. Allt de har gjort oavsett omdin dator fungerar nu, så ska du återställa det omgående.

http://www.windowslive.se/mvh/post/2012/02/22/varning-for-falska-supportsamtal-vi-pa-microsoft-ringer-inte-upp-dig-i-supportarenden-om-du-inte-ringt-upp-oss-forst.aspx

Personligen förstår jag inte hur folk kan gå på detta. Hur ska en supporter veta att DIN dator är slö om du inte kontaktat supporten själv.

Har du haft bankid och liknande installerat på datorn så kolla direkt med banken så inga transaktioner är gjorda.

Cristine
0

Jag har tittat igenom allt och jag kan inte se att något ändrats, har defragmenterat, det gör jag ofta då jag har mycket på datorn..

Banken normal

#16 Är en nolla på datorer!

Tack för tips.

annia1
1

RadioMG Att Cristine trodde att det var ok är inte konstigt då hon köpt Uniblue driver scanner som är ett program man kan köpa om man har problem. Och det program hon laddade ner speed up my pc finns även det på Uniblue. Så hon hade oturen att hon haft problem och köpt ett program som skulle fixa datorn.

Har man köpt nåt (oavsett vad) så finns det många som senare ringer och vill sälja mer eller att man ska köpa en uppdatering.

Som jag också skrivit så verkar Uniblue vara ett helt ok företag om man kikar på deras sida. Så frågan är hur bedragarna kunde veta om det. Eller kanske bara var ett program som var smittat man laddar ner. Eller så kanske mer troligt om man valt att köpa att pengarna skulle gått till ett helt annat konto än Uniblues.

Det är faktiskt ganska lätt att bli lurad av dessa bedragare om man själv inte vet så mycket om datorer.

---

Men Cristine nu när jag läst bloggen på microsoft så verkar det bara vara en bedragare för det telefonnummer du skrivit finns med. Men där finns då landsnumret med. +441414161080 Finns även andra telefonnummer i bloggen.

---

Det som de flesta uppger på bloggen är att bedragarna uppger att man ska ha virus som dom ska hjälpa en bli av med. Dom ber också att man ska gå till en sida www.ammyy.com och ladda ner admin. På det viset får dom tillgång till datorn och kan fjärrstyra den. En annan sida som också nämns är www.support.me vad den är för nåt vet jag inte för man måste logga in där.

Det som också verkar göra att en del luras är att dom ombeds gå in på windowsflaggan och klicka på R sen skriva in nåt så man ser sin licensnyckel. Och bedragarna säger sen exakt de siffror som står, dessa siffror verkar dock vara nåt som är gemensamt för de flesta datorer. Men för många är det nog ett tecken på att de som ringer är ok.

Man kan också bli ombedd att öppna ett program som heter eventvwr som finns i datorn.

Nåt som också är återkommande på bloggen att de som blivit av med pengar har blivit det direkt. Och oftast så ligger summan på över 2000. Finns lägre och även högre. Finns nån enstaka som likt detta ska återkomma om dom vill köpa.

---

Det microsoft bla rekommenderar är att man skannar med deras program microsoft saftey scanner. Det gäller i 10 dar. Vill man skanna sen igen får man ladda ner det på nytt.

---

Det finns även mail som skickas ut till olika personer som också är bedrägerier. Då handlar det för det mesta om att man vunnit nåt. Min pappa har råkat ut för den sortens mail. Tack och lov (i såna fall) så kan inte pappa engelska så han brukar ringa mig.

---

Blev kanske lite rörigt.

.

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt konstigt..inga pengar fattas, inget annat heller vad jag kan se, foton är mest sådana från Photobucket som jag lägger ut, jag har inget privat på den, jag får inte upp någon virus…

annia1
0

Cris var speed up my pc enda program du laddade hem. I så fall borde du vara på säkra sidan, fast ska inte säga med 100.

Det kan vara så att du hörde till den kategorin som skulle luras till att betala till ett ev falskt konto.

.

Cristine
0

Ja det var det, jag tog ner en nyare eller rättare sagt uppdaterade

Jag hade aldrig tänkt ringa Annia, sönerna vill inte att jag tar ner något alls, föressten finns ingen plats heller.

[RadioMG]
1

Annia1: Nu menar jag förstås inte bara Christine, utan över lag. Folk är som klickgalna och trycker på allt. Se bara hur mycket skit som har hänt sedan FB kom in i bilden, supporten på många ställen får jobba häcken av sig bara för att folk inte kan låta bli att klicka på allt.

Christine är ju verkligen inte ensam om detta. Men jag tycker ändå att man själv måste vakna om det helt plötsligt ringer 3 indier och vill hjälpa mig med datorn när jag själv inte kontaktat någon support.

Christine: Du har förmodligen haft tur (om man läser MS blogg) så faran är nog över. Det du kan göra är att stänga av fjärrstyrningen på MSN.

Cristine
0

Var hittar jag den Radío MG, de har bytt ut allt sedan jag använde messenger och den dyker inte upp på sök.

[RadioMG]
0

Vad har du för operativsystem? Windows XP, Windows 7?

Cristine
0

W 7 ultimate

[RadioMG]
1

Strålande! :)

Om du trycker på "Start" knappen nere till vänster så får du upp listan med program. På den högra sidan av listan står det "Dator". Högerklicka på den och välj "Egenskaper"

Du får upp en ny sida nu, i menyn till vänster på den nya sidan står det bla: Enhetshanteraren | Fjärrinställningar | Systemskydd m.m..

Tryck på "Fjärrinställningar
Nu kommer det upp en liten ruta. Överst står det "Fjärrhjälp" och nere står det "Fjärrskrivbord". Det ENDA som ska vara markerat i denna rutan är: Tillåt inte anslutningar tilld en här datorn". Allt annat ska du avmarkera om det är markerat.

Klart!

Det finns en video du kan titta på samtidigt om du inte hänger med i min förklaring, den är dock på engelska men du ser iaf hur du ska göra.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sr0Qo_A7_4o#t=21s

Lycka till!

Cristine
0

Tusen tack!

Den stod redan på den frasen.

Lättare saker kan jagCoolGlad

[RadioMG]
0

Gött! Även den översta var avkryssad? Alltså inte markerad? Den där det står: Tillåt fjärranslutningar till denna datorn

[RadioMG]
0

Tillägg:

Denna sidan är riktigt bra, här kan man kolla om portar är öppen. Oftast ska INGEN port vara öppen om du inte kör någon speciellt program.

Testa gärna och sök av din dator…
http://www.whatsmyip.org/port-scanner/

annia1
0

RadioMG dessa bedragare har två saker som talar för dom. Ena är att många företag har utlokaliserat tjänster till tex indien. En som skrev i bloggen skrev att hon inte reagerade på att det var utländskt då det företag hon själv jobbar har utlokaliserat deras egna datasupport till just indien.

Det andra som nog är största fördelen för dessa bedragare är att dom talar om exakt de siffror man ser på sin skärm som verkar vara licensnumret. Det tror jag lurar rätt många, för hur ska nån annan än micrososft kunna veta det.

Så vet man då inte så mycket om datorer så är det lätt hänt att tro att en support ringer.

När det gäller nätet som helhet. FB tror jag många i första hand klickar på sånt som deras vänner lagt ut och tror därför att det är säkert. För vänner vill ju inte smitta ner nån annan. Men tänker inte på att vännen kanske själv blivit smittad.

När det gäller tex mail. Jag själv råkade ut för en sak för kanske ett år sen. En person som jag känner från nätet och haft kontakt med via mail fick jag ett mail ifrån. Blev förvånad då vi inte haft kontakt på länge. Oftast så klickar inte jag på länkar i mail och tur ändå så det enda som fanns i mailet var bara en länk. Så jag förstod att det var nåt knäppt så jag kontakta personen. Den hade troligen fått sitt hotmailkonto kapat.

Sen behöver man inte ens klicka på nån länk för att få in skit i datorn. När det gäller polistrojanen så räcker det med att besöka en sida på nätet som fått in de koderna för att man ska få in den.

Så idag är det inte så enkelt att skydda sig även om man själv är kunnig.

---

Cris skönt att du verkar ha klarat dig.

.

Cristine
0

Alla portar stängda men email öppen

TACK SÅ VÄLDIGT MYCKET TILL BÅDA FÖR HJÄLP,OCH GODA RÅD

annia1
0

Bara glad att du verkar klarat dig ifrån trassel. Glad

.