Mer gympa i skolan
Läste på Aftonblandet att M:s nya förslag är att de ska vara någon form gympa varje dag, För att få lugnare klasser och att eleverna presterar bättre också
De tycker jag låter väldigt bra, För jag tycke dom har lite rörlig aktivete/Gympa under skolveckan, Med tanken också att många sätter sig framför datorn efter skolan också,, Host host, Här är en som behöver aktiveras tränas med
Hur är det med era barn? Hur ofta har dom gympa i skolan?
Själv har jag inga barn men mina katter träna varje dag med att springa maraton så mattorna far iväg
Jag hatar verkligen idrott, och jag vet många som är av samma åsikt. Jag är väldigt, väldigt kräsen och det enda jag tycker om är yoga och ridning, inget som direkt utövas på skolorna. Hade vi haft mer idrott när jag gick i skolan så skulle min frånvaro varit ännu högre befarar jag. Idrott är ett sådant där skolämne som är väldigt känsligt för många. Det är lätt att bli retad och ingen ligger på riktigt samma nivå. För mig var idrottstimmarna fyllda av ångest redan från lågstadiet. Jag var bollrädd, inte så bra på någonting förutom att springa och dessutom blev jag retad i omklädningsrummet för att jag var smal.
Jag tycker istället att avkoppling är en bra metod för att få lugnare klasser. I mellanstadiet hade vi en "massagetimme" varje vecka då vi släkte ljusen, tände levande ljus, lyssnade på lugn musik och masserade varandra medans fröken läste saga. Det var det enda som fick denna hemska klass att fungera.
Att lägga in små fysiska lekar på lektionerna är också en bra idé tycker jag, barn behöver absolut röra på sig, men jag tycker inte att det är en bra lösning att lägga in fler idrottstimmar. Jag ser hellre att man satsar på att öva på motoriken bland mindre barn på lektionstid genom att t.ex leka hoppa bock eller liknande, som ett litet avbrott i den vanliga undervisningen. Rörlig aktivitet behöver inte nödvändigtvis betyda idrott eller gympa. Många amerikanska stater har 30 minuter idrottsundervisning varje dag, där det är så mycket rörelse att man måste duscha efteråt. Jag tycker att det tar för mycket tid av skoldagen, och att man som sagt borde satsa på lekar istället.
Grundidén är inte helt tokig, men hur man ska sätta den i system är en annan fråga, med andra ord.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
* 1 Men Yoga tycker jag är en bra träning med, Tycker att de hade dom kunnat sätta in på schemat,, Tror de kommer längre fram för de är många som yogar idag,
Någon form av aktivetet de är bra,
Yoga är jättebra för kroppen! För alla åldrar egentligen, yngre får bättre medvetenhet om sin kropp och äldre får mer rörlighet. Vi hade yoga en gång på idrotten på gymnasiet, på tre år. I jämförelse med de 300 gånger vi hade bollsport så kan man ju tycka att idrottslärare borde försöka sträva efter en mer mångsidig undervisning.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Helt rätt tycker jag om de, för alla är inte intresserad av idrott, Men någon form av idrott/rörelse som passar för alla, de tycker jag är bra.
Aftur….Men inte kan du la säga att du hatar idrott??" Är inte så förtjust i Idrott.."
Gymnastik!!Omfattar mycket..
O som jag ser det så är människan bygd för att röra på sig.Vilket inte många gör i dag….
(En häst är Inte bygd för o bära något på ryggen)
kan bara se på mina ungar o deras respektive.De går på gym o styrketränar o äter mat från burkar o där i mellan så gör de någon flumgrej så som o stå på ett ben med händerna i luften o andas

Men!!Använda en Såg Yxa o hugga ved.Nä där tog musklerna slut..Eller gå med mig. som går som en snigel fast i kuperad terräng o inte på stigar. Nä då får de kramp o skoskav..Konstigt tycker jag..
Men jag tänker la fel….
Lena en liten gammal sur kärring i dag o även i morgon.
Mer utevistelse i skolan o gymnastik.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tycker inte man ska ha mer gympalektioner, vi hade 2 gånger/vecka, räcker. Fins dem som inte klarar av så mycket och massa andra anledningar. Då är det bättre att ha någon annan aktiv aktivitet,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja man kan promenera .
#7 Ja det är ett bra exempel :)
Tror nog mer att det ska vara lite mer aktivitet som att röra på sig,
Vet att här i Malmö på en skola så la dom in fler timmar i veckan just om rörelse och gympa, Efter ett tag så blev barnen mer piggare klarade av mer i skolan,
Men själva stuttsa hoppa springa är nog inte meningen tror jag, Utan att barn ska röra sig mera.

Mer varierande idrott tycker jag! Jag hatar bollsporter, särskilt när man hade det med killarna som tog det på liv och död. Jag och en kompis hade häst nära skolan och frågade om vi inte kunde cykla dit och rida som idrott istället, absolut inte! Här ska alla sättas i fack och tvingas göra saker dem inte gillar för att bli godkända, suck!
#10 Det brukar vara varierande idrott på många skolor. Speciellt på högstadiet och gymnasiet för att uppnå vissa kritierier osv.

#11 fast när dem kraven var uppfyllda var det nästan bara bollsport.
#12 Inte för oss varken på högstadiet eller gymnasiet och då var det olika kommuner, så beror helt på skolan :)

#13 För oss var det så tyvärr! Vet andra som varit med om samma sak i andra skolor, så otroligt dåligt.
#14 Ok ja jag har hört från andra skolor som har det som oss så :)
#1 Jag kan relatera till det där eftersom jag var svårt mobbad i större delen av min skolgång, men rörelse är viktigt, det måste inte vara så himla pretensiöst.
Kanske räcker det med att lärarna engagerar sig och leder aktiviteter på rasterna så att inte alla bara går från att sitta i bänken till att sitta någon annanstans.
Barn sitter vid skärmarna och rör sig för lite nuförtiden. De har ingen uthållighet vare sig fysiskt eller mentalt numera och det tror jag är farligt. Risken finns att de utvecklar hjärt-kärlproblem innan de ens hunnit lämna tonåren.
Annars kan jag hålla med victoria91. Lärarna har alldeles för dålig fantasi och bollsporter passar inte alla. Jag avskydde dem och ville helst syssla med individuella sporter där ingen kunde skylla på mig för att laget förlorade.
#16 Som sagt, beror helt på skolan. All min skoltid hade vi varierande under gympalektionerna. Visst vara vissa perioder med mycket bollsport men många perioder med mycket annat också, och då var detta 3 olika skolor, på 2 olika kommuner. Så tycker inte man ska säga så skenerelt (stavning?) över alla skolor.
Jag tycker att gymnastik är viktigt. Har man problem med motoriken blir ofta inlärning också ett problem. Då kan gymnastik göra underverk.
Sen ska det ju inte vara på liv o död utan på lek.
Det borde ställas högre krav på gympalärarna så lektionerna blir anpassade för alla, inte bara bollsport.
Gympan i lågstadiet minns jag med fasa, man skulle delas upp i två lag och det var alltid samma ungar som stog kvar och inte blev valda.
Men vi hade bra lärare resten av skoltiden, de varierade våra lektioner och vi hade dessutom simmning en gång varje vecka.
Zabelle
#17 "generellt" Frida 
Är det ingen som ser programmet på svt 1."Kan du slå en pensionär??
De två flickorna som var med i gårdagens program..Jag hoppas att det Bara finns de Två. Inget föredöme för unga människor..
Chik jag har sett ett par program innan men missat att det har börjat igen,
#20 Det finns tyvärr alltför många ungdomar med samma negativa inställning. De har inget sjävlförtroende eller tillit till sin egen förmåga.
Jag blir tvärförbannad när föräldrar ger sina barn så dåliga förutsättningar att klara sig bra i livet.
Men programmet är bra, det visar att alla kan, med lite hjälp och glada tillrop!
Zabelle
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men vist kommer vi i Håg???
# 23 Hur skulle vi kunna glömma hur man kniiiiiiiper ? 
#23 Nä, och "skinkstuds" 
Precis som ni säger så behövs det mer rörelse. De som rör sig får lättare att koncentrera sig och kan jobba bättre skolan. Att röra sig ger bättre kroppsuppfattning och självförtroende.
Sen behöver vi människor, särskilt kvinnor, röra oss för att bygga upp vår benbank. Den byggs upp till ca 25 års ålder (har med bentäthet att göra och bentäthet är bra - den andra sidan av myntet är benskörhet och det vill vi inte ha). Unga människor rör sig för lite så de får en liten benbank, när sen uttagen börjar blir den "tom" för fort och unga människor blir bensköra tidigt.
Sen gäller det förstås att hitta former för "rörelse" så att det blir omtyckt !!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Hehe jo de kommer jag ihåg kniiip