var får jag tag i en?
jag är ute efter en sån där grej man "maler" nötter med.. vet att vi hade en när jag var liten.. man satte fast den på bordet å så vevade man på en vev å så var de som ett rivjärn som snurrade å malde ner nötterna.. å så kom de ut fram..
nån som vet vad jag pratar om?:P
å nån som vet var jag kan få tag på en?
Typ en sån: http://www.clasohlson.com/se/Mandelkvarn-Sveico/Pr342538000
Finns säkert på fler ställen men var det första jag hittade när jag gogglade nötkvarn.
Edit: Googlade på Mandelkvar och finns på flera ställen, Biltema ex. och där var den ännu billigare så du kan nog hitta lite var som. Nu måste jag dock iväg till jobbet, blev lite uppehållen av nostalgin. Vi hade också en sån när jag var liten (mamma har den säkert fortfarande kvar). 
Åh, ännu ett tillägg: Går att hitta gamla begagnade på Tradera också om man vill vara riktigt nostalgisk.
nä men tack=) har funderat å funderat å inte kommit på nåt lämpligt namn så har inte hittat nåt:P
Jag har en..jo mandelkvarn är nog namnet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har också en..mandelkvarn! 
använder ni dom mycket? å till vad?
Brukar också riva ost i min mandelkvarn!
Jag använder min mandelkvarn varje gång jag bakar nöttoppar.
Den är ärvd från mina föräldrar och väl använd.
Jag har fått en 3 bent liten "pryl" med vev. Den har utbytbara runda skivor som man strimlar och river med. Nån som vet vad jag menar?
Zabelle
Jag har en liten mandelkvanssamling. Den gamla sorten i gjutjärn och träplugg. Jag gissar att det är 15 olika jag har. Ofta hittar man samma på loppisar och dubletter hr jag gjort mig av med.
Jag använder dem inte.
/Maria
zabelle.En sådan har jag med..River jag morötter..
Bra Exa….Där fick du hjälp med en gång..
Mina nötter lägger jag i en plastpåse.o så tar jag brödkavlen o dammar på tills de är som jag vill.
Lena.P är jag i verkliga livet.
ICA brukar ha mandelkvarnar.
Mandelkvarn tycker jag är bra, Den brukar jag använda när jag ska mala mandel till madelmusslorna,
J , i den aml jag nötterna om jag gör nötkakor antingen mjuka eller hårda sådana. Fast ibland om jag riktigt vill göra storbak. Då åker assistenten fram med maltillbehören http://assistent.nu/tillbehor.aspx
Var rädda om varandra
# 9 Ja..brödkaveln är bra till mycket!