Helt otroligt!
Katten Maxen kom och tittade vad jag hade i glaset. Det var tomatjuice och Maxen satte ner näsan i glaset för att lukta. Jag trodde att som vanligt att han bara skulle rynka på näsan och konstatera att tvåbeningen hade något otäckt i glaset. Vet ni vad han gjorde? Helt otroligt, han drack tomatjuice!!
Har du varit med om något otroligt nyligen?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Inte nyligen, detta var för 5 år sedan då jag bodde i Ljustorp. det var under julen så bara en jourveterinär fanns tillgänglig.
Min katt Sheba åt på den giftiga julblomman, så jag tvingade i henne långfil och ringde upp veterinären som tyckte jag gjort alldeles riktigt och sade att jag skulle ringa tillbaka om hon blev dålig.
När jag vände mig om stod Sheba och lapade det sista ur ett fullt snapsglas jag ställt på bänken. Jag fick ringa upp veterinären igen som inte visste vad han skulle säga..troligen var smaklökarna bedövade så hon trodde det var vatten, så det blev mer fil och sedan riktigt vatten och en full julkatt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
När jag läser detta kommer jag att tänka på en rolig historia om en äldre dam och hennes överviktiga tax.
Damen hade ofta sina vänner hemma på kaffe och varje gång satt taxen där och tiggde. Taxen började bli allvarligt överviktig av alla kakorna han tiggde till sig. Till slut tog den gamla damen kontakt med en veterinär för att få råd om hur hon skulle göra för att få hunden att sluta tigga.
Veterinären sa; nästa gång ni ska bjuda på kaffe så lägger ni fram skivad saltgurka istället för småkakorna och när taxen kommer för att tigga så erbjud honom en skiva saltgurka.
Några dagar förflöt och så ringer damen tillbaka till veterinären, som förstås undrar hur försöket gått. Nej det gick inte alls bra sa damen, hunden ville inte ha saltgurkan.

Haha, vilka katter.
Min ena katt Moritz är galen i vaniljyoghurt. Jag brukar köpa de i 1 liters spänner. Det går även bra med jordgubb.
/Maria
"spänner"?
Heter det inte så?
En spann, flera spänner?
Kanske skulle skrivit hinkar
/Maria
#5 Jag har en kompis som förut bodde i Vänersborg. När jag hörde henne prata lärde jag mig att det heter "en spann fler spänner". Det har jag haft nytta av i frågesporter ibland
. För oss som inte har den dialekten förefaller det konstigt att säga så
.
Javissst är det konstigt med katter som dricker tomatjuice t ex!!
#6 Fast jag är ju Göteborgare och jag har aldrig reflekterat över det ordet tidigare, haha.
Tomatjuice får jag säga var lite speciellt. Jag ska testa det på mina katter för själv älskar jag tomatjuice.
/Maria
#7 Maxen skulle aldrig dricka mjölk t ex - men tomatjuice - det är många av oss tvåbeningar som inte gillar det 
Här brukar vi också säga spänner!
Här äter och dricker djuren det mesta tycker jag, oftast i ren girighet så att ingen annan ska hinna fram!
Och för nån vecka sedan så åt Kalle upp en stor röd flugsvamp och en liten!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Katten Charlie äter i stort sett bara kattmat och melon. Katten Maxen är mer sugen på tvåbeningsmat men aldrig något drickbart.
Nalle äter vad hamn får , till och med starkt kryddad mat
Algot är mer kräsen.
De får varje dag A-fil som de älskar.
#5 Det har jag aldrig någonsin hört trots att jag har bott i Gbg i 4 år. Här säger vi en spann, flera spannar.

#12 Där ser man. Jag har aldrig hört böjningen spannar
/Maria
#13 Man hämtar två spänner med vatten till hästen och sen spänner man för den för vagnen!
Västbo-variant av Småländska!
#14 Ja, så har jag lärt mig också.
/Maria
O sen gick han o lade sig i Plastbaljan
Det har jag aldrig hört.Så nu agge får du hålla i glaset.
Lena.P är jag i verkliga livet.
#14-15 Jag har vuxit upp med ordet "spannar" och så har man sagt på alla platser jag bott (utom i Gbg då), Jämtland, Värmland, Sörmland och Uppland.
"Spänner" låter jättekonstigt i mina öron. Den böjningen skulle jag aldrig kunna gissa mig till vad den var en böjning av. För mig skulle det bara kunna bli en form av verbet "spänna".
Ungefär som man här i Uppland säger "läker" när något läcker. Det tog ett tag innan jag begrep vad min kompis menade när han sa att "båten läker".

Tänk vad små bokstäver kan göra
/Maria
#17 När jag fick en ny granne från Vänersborg sa hon så, spänner. Så jag slog upp det och i den bok jag tittade så stod det så. En spann, flera spänner.
Nu minns jag kanske fel men har för mig att det heter, en spång flera spänger, men kanske minns helt fel??
#19 Ja det står så i SAOL, underligt att jag aldrig har hört det förr. Kanske beror det på att det aldrig har varit mer än en spann när jag kommit i kontakt med det namnet på en hink,
Min morfar hade en spann med dricksvatten på sitt sommarställe. Det var en rostfri stålspann med lock och en dito skopa. Jag har nog aldrig använt det ordet sedan morfar och mormor gick bort. Nu säger vi bara hink, eller möjligen "rulle" om det är en sån låg hink.

Man skulle ju kunna skoja till det och säga en spann och fyra spänn 
#21 Nu blev jag nostalgisk. Kanske borde hamna i nostalgitråden istället. Vi hade också så länge jag kan minnas på landet en rostfri spann med dito skopa för dricksvatten.
Jag har kvar den och en till som jag köpt på loppis. Rostfria "spänner" är ganska dyra numera.
Rulle har jag aldrig hört
/Maria
#22 En "rulle" är en kraftig, låg och vid hink av tjock plast, oftast svart, med tjockt metallhandtag, ursprungligen är den avsedd för att hiva betong med.
Jag har ett par stycken som används i verkstan att ha metallflisor, gammal spik och skruv och plåtklipp och den andra har jag till trasigt glas.
Då har jag flera "rullar" här på gården
Det brukar också finnas en liten utbuktning på handtaget på "rullen" där lyftkroken ska passa in för att betongen inte ska tippa ur när man hissar den.
Då vet jag vad det är men hade ingen aning om att den kallades för "rulle"
Brukar det inte vara en liten "hällpip" i själva rullen också?
/Maria
#26 Jo en del har en pip, men inte mina.
Nu talar vi visst om "murarhink"! (googla!)
Inte spann längre! 
Har aldrig hört "rulle" om den.
#28 Jo här kallas en sån murarhink "rulle" och så böjer man det rakt till rullar i plural (har svårt att ta till mig den där böjningen i plural av spann, fattar inte meningen med att ändra vokalerna alls i det ordet).

#29 Jag tycker också att det är ett konstigt ord. Spänner.
Lika konstigt som att det heter en spång flera spänger. Jag har sett efter i SAOL. Men det klart, det låter kanske inte helt ok att säga en spång flera spångar, det blir kanske barnspråk?
Haha, spänger har jag aldrig hört heller
/Maria
Jag är nog lite barnslig, för jag kommer inte att kunna ta till mig "spänner", utan jag fortsätter nog precis som de flesta andra här att säga spannar.
Likaså kommer jag att säga "spångar" fortsättningsvis också, för "spänger" har jag aldrig hört någon säga. Det låter som när någon som inte kan säga "R" ska säga "spränger".

ja, konstigt är det!
Ja, man byter ju inte ord så lätt bara för att man får höra att så ska det vara.
Sedan är det ju inte så vanligt att jag säger spänner. Det blir någon gång då och då och.
Den enda spång jag känner till var på landet vid vårt torp och tack och lov så var det bara en spång
/Maria
Och jag kan ju inte förstå "rulle"
Finns ju inte en liknelse till spann/hink? Inte ens en bokstav rätt!
En rulle…två rullar?
Spänger har vi i alla fall minst tre över en liten å som drevkedjan tar sig över på när vi jagar älg.
Det bodde en Grenadjär Spång på ett torp här borta i skogen på 1800-talet, undrar om familjen kallades "Spänger"? 
Visst är det kul med olika dialektala uttryck och namn?
Ja, det är jätteroligt
/Maria
Såg i godmorgontrådens inlägg 10 att Peter slängt en full murarhink på småfåglarna!
Solrosfrön?? 
citerar: …."Full rulle på småfåglarna"! 
Haha, nu fick du till det
/Maria