Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 509 ggr
aggeelin
0

På tal om grannsämja

Det är viktigt med grannar tycker jag. Här har vi  trevliga grannar som vi ofta pratar med och flera av dem umgås vi med. Här har vi också en påtvingad vägförening som gör att vi anser att vi har en gemensam fiende Flört, nämligen både SKANSKA (även av fler anledningar som ni vet som läst om vårt kalla hus) och dessutom kommunen.

Men ibland kan jag tycka att det blir svårt med grannar.

Här har vi grannen som satt sin häck på vägföreningens mark och därmed sitter häcken runt vår pollare (en liten belysning som ska lysa upp vår infart). Det är inte så kul och herrarna i vägföreningen har inte velat ta upp det med de andra grannarna.

Hur skulle du ha gjort?

Det är också så att här har vi ingen vägbelysning på vår lilla väg. Därför känns det viktigt med vår belysning. Det är ju så att det blir väldigt mörkt på vintern.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Trist sådant där. Kan ni inte påverka styrelsen? Eller rentav bli invald i styrelse.

Här hemma har vi en samfällighetsförening där min man är ordförandeFlört

Tyvärr så förstår många inte att föreningens ansvar är gemensamma ytor och byggnder som parkering, tvättstuga och liknande.

Det är ingen bostadsrättsförening då var och en har friköpta hus utom cirka 15 som är hyreshus.

Det är många som ringer min man för småsaker som att elementen är kalla, lampan i trädgården ska bytas och andra småsaker som självklart är den enskilde husägarens bekymmer.

Nu är han snäll så han hjälper oftast de som är ensamma eller har svårt att greja själv.

/Maria

[peter54]
0

#0 Vet du hur din granne själv resonerar runt detta, alltså hur de ser på att de har en häck som inte står på deras egen tomt och vad de tänker om att din lampa skyms av häcken?

Hur skulle jag ha gjort? Om det inte går att få grannen att begripa problemet, skulle jag ha blivit en riktig "nagel i ögat" på vägföreningen om problemet, tjatat var och varannan dag tills de tog tag i det.

Här har vi enskild väg och vägföreningen är vi själva ansvariga för. Vi har generella regler som alla måste hålla sig till för att myndigheten som inspekterar ska godkänna väghållningen, annars mister vi bidragen för att hålla vägen i trim. Det är ytterst sällan det blir något problem.

aggeelin
0

Nja, det ärä ju så att "herrarna" i vägföreningen är bland annat  min egen man. Och de andra grann-herrarna. De vill inte ta upp saken med häckgrannen för att de inte vill äventyra grannsämjan. Jag och de andra grannkvinnorna tog upp att vi ville det. Vi  tyckte alltså olika. Jag tyckte att det var bättre att ta upp det på en gång.

Vi är själva ansvariga för vår väg. Och kommunen  har godkänt en ritning på vägen. En väg som är så smal så att sopbilen och andra större bilar vägrar att åka in här. Och som jag berättat förut så kommer inte heller någon plogbil in här. Och om det kom in en plogbil så finns det ingenstans där en sådan kan vända. Möjligtvis på vår uppfart.

Vi får skotta själva.

Vi är inte så nöjda med detta. Att det skulle se ut såhär gick inte att förstå innan området byggdes.

Maria
0

Oj, vad besvärligt. Haha, då har du lite insyn i alla fall med din manFlört

Kan inte föreningen köpa in en mindre "snömaskin"? Det är på tal om detta hos oss för skottningen fungerar dåligt och kostar en massa pengar.

Men då ska det ju finnas frivilliga till att skotta också.Obestämd

/Maria

[peter54]
0

#3 Ja en gemensam snöslunga vore väl en bra idé.

Men vad anser din granne om sin häck då? förstår de inte problemet?

aggeelin
0

Jo, jag tror att vi måste lösa det med en snöslunga.

En del tycker att vi inte kan ha det för att det sprutar in snö på andras tomter.Men det måste väl gå att ställa in den  på något bra sätt.

Nej, grannen tycks inte förstå problemet med häcken  i "lyktstolpen"

[peter54]
0

#6 Då är det väl bara att ta saken i egna händer då, att ta ur häcken såpass att din belysning får den funktion den är tänkt att ha. Egentligen kan de väl inte klaga över en sån sak eftersom häcken inte ens står på deras tomt?

Glad

aggeelin
0

#7 Jo, det blir väl det vi kommer att göra. Belysningen måste synas.