oj så hungriga idag!
Jag brukar fylla på fågelmat på morgonen före jobbet och då fyller jag på ca en liter. Fågelmaten brukar ta slut på 1.5 till två dygn. Idag fyllde jag på lite innan jag åkte upp på stan, ca 13.00. Nu när jag kom hem för en liten stund sen, var fågelmaten helt slut, mer än en liter hade gått åt på knappt fyra timmar!!
Har du börjat mata fåglara? Äter dina lika mycket?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har också börjat fylla solrosfrön åt fåglarna, och här går en liter åt på knappt 12 timmar. De är riktigt hungriga! 
Dottern fyller på två stora automaterinnan hon åker på jobbet, när hon kommer hem är de nädstan slut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Två liter om dygnet går det åt här. Måste ut varje morgon och fylla på, annars får jag dåligt samvete! 
Mitt fågelbord rymmer 10 liter, så jag har hittills fyllt ungefär en gång i veckan. Än så länge är det bara de lokala smäfåglarna som besökt bordet, alltså de som bor här. Det är ett dussintal talgoxar, lika många blåmesar, kanske 20 pilfinkar, två par nötväckor och två par entitor.
Inga steglitsar, gråsiskor, grönsiskor, stenknäckar eller domherrar som annars brukar komma ner från skogen. Domherrarna ser jag varje dag, men de kalasar än så länge på lönnarnas "näsor".
#10 Härligt med ett bord som rymmer 10 L, det är jobbigt att fylla på varje dag. Har du byggt det själv?
35 Ja förstås
Det har hållt länge, men jag har fått byta tak ett par gånger eftersom regnvatten tar sig in under taktäckningen och träet ruttnar upp.
Stolpen har också blivit bytt av samma skäl ett par gånger.
#4 Vi har också de nära fåglarna här,tror jag. Pilfink, talgoxe,blåmes,grönsparv. Jag har sett fyra Steglitser ca 150 meter hemifrån men är inte här.Vi bor ju nära ett område där det finns många olika arter så jag hoppas på fler arter i vinter.
Som jag skrivit om tidigare så fungerar ingen annan matare för att skatorna tar allt. Det är annars trevligt med ett "riktigt" fågelbord.
#7 Om du tittar noga på min bild, ser du att skator inte kan komma åt maten. Jag har monterat nät med 15 mm fyrkantmaskor över själva bordet, så skatorna kan inte öppna näbben i maskorna och ta något.

# 4 Jättefint fågelbord, Peter och skönt att slippa fylla på varje dag! Har kollat efter ett bra fågelbord, men inte hittat nåt..önskar att jag som Du kunde bygga ett själv! 
#9 Det är inte så svårt. Det enda som kan vara lite knepigt är att bygga vinkelprisman inuti som får fröna att falla ut genom springan även om det är nästan slut. Jag har byggt liksom en låg pyramid inuti som själva huset placerats över.

#10 Jag tycker också att det låter lite svårt att bygga fågelhus.
Ingen som vet vart man kan köpa ett bra fågelhus ?
# 10 Kanske Du skulle börja sälja, Peter ? 
#10 Vivara har många bra produkter för fåglar
# 13 Ja..jag har köpt ett fågelbord därifrån! Och två små holkar där fåglarna nu flyger ut och in. Dessutom handlade jag energikakor..mycket omtyckt av de små vännerna jag har i min trädgård! 
Vivara har ju så små saker, där kan man snacka om att behöva fylla på ofta. Att bygga själv är inte svårt om man har gjort en bra ritning med mått först och räknat ut hur huset ska fästas på stolpen.
#15 Jag är ingen byggare! Sambon är det men han har ingen lust att bygga fågelmatare
#16 Be honom såga till bitarna då och bygg ihop det själv 
De på 3 ½ kg är de största men de bör juj räcka några dagar har man råd får man köpa två.
#17 Jo,det vore förstås en bra utmaning för honom.Nu har han gjort iordning en arbetsplats ute i förrådet - så slippar vi har arbetsbod i köket. För några år sen gjorde han två fina skåp här i köket och då hade vi snickarverkstad i köket i en månad.
# 16 Kanske ska vi göra ett försök, agge..vi kan ju fråga Peter om vi fastnar! 
Kan inte du Peter lägga ut en ritning, jag kan såga till och bygga själv.
#21 Det är ju en utmaning i sig
Jag har inget sånt program i datorn, men jag kan ju rita på papper och fota.
Det ska jag prova. Ge mig några dagar så ska jag presentera något som kan funka att enkelt bygga ihop.

Ja tack, det blir bra!
Undrar om jag kan använda en imprenerad bräda till taket eller om de är fasrliga för fåglarna?
323 Till taket går det säkert bra, där äter de ju inte och kan inte få i sig något kopparsulfat från virket. Man måste tänka på att anväda hela brädor till taksidorna dock, så att man minimerar möjligheten för vatten att tränga in. Jag brukar limma takhalvorna med Casco grön så att det blir tätt i skarven.