Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 8226 ggr
JereMina
0

Hur kokar du ägg?

Jag kokar ägg i 1 minut och sedan stänger jag av och låter äggen efterkoka i 10 minuter på eftervärmen. Då blir dem fint hårdkokta men nu undrar jag hur det blir då jag bytt min glashäll mot en induktionshäll, det kanske inte fungerar då?

aggeelin
1

Nej, det fungerar inte alls. Du har ingen eftervärme. Men du vänjer dig snart. Det är så bra att koka t ex risgrynsgröt eller annan "bränna-fast-mat" för det funkar bra att dra ner på värmen SNABBT!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JereMina
1

Tack för en upplysningen aggeelin Flört det ska bli så spännande att koka typ risgrynsgröt som du skriver

aggeelin
0

Nu när  jag vant mig (snabbt) så tycker jag att det är jättebra. Bränner inte något. Men OBS OBS OBS tänk på att du ska lägg i smöret snart efter att du satt på stekpannan, och att smöret smälter snabbt!! Annars bränner du stekpannan!!!

JereMina
0

Det måste jag ta till mig för jag är van att lägga i smör och vända mig om mot den andra bänken för att förbereda maten. Tack för tipset!

[peter54]
0

Vi har induktionshäll och jag kokar äggen i 4 minuter för att få dem lagom (stel vita och krämig gula). Hårdkokta ägg (dåligt för kolesterolvärdet) äter jag inte annat än till spenatsoppa och det händer nog bara ett par gånger om året.

JereMina
0

Pete…det låter bra så jag ska koka så, det är dem godaste äggen med stel vita och krämig gula *smaskens*

Jag äter hårdkokta ägg bara på mackor och i Nässelsoppa på våren!

Cristine
1

Induktionshäll är bra för kött om man sätter den på högsta frän början, för det stänger porerna så de blir saftiga, sedan kan man steka klart på 6-7.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Det tar ett tag att vänja sig vid ny spis. Vi har ju gasolspis numera. Den fungerar väl ungefär som en induktionsäll vad det gäller värmen. Skruvar man ner så slutar det koka direkt.

Jag är ju väldigt lättlurad och när vi skaffade den så sa min man att "nu behöver du bara koka äggen i två minuter" Så bra, tänkte jag innan poletten ramlade nerSkrattande

/Maria

Anders 50
1

Induktionshäll + pacemaker är inte bra! Skrikandes

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#9 Va!!! För pacemakern eller spisenFlört

/Maria

Anders 50
3

#10 För pacemakern!

Fast skulle man dö och falla och slå huvudet i hällen så kanske den skulle gå sönder också?  SkrattandeSkrattande

Maria
0

Jag tänkte nästan detFlört Är det något som är mer allmänt känt tror du?

Det är ju ändå ganska många som har PM.

/Maria

Anders 50
0

#12 Jo det tror jag alla som har vet om, men de utvecklas ju mer och mer så de nyaste är tåligare.

Så jag kokar mina ägg på glashäll, i kallt vatten, och när det börjar koka så ställer jag tiduret på 4 min (extra stora ägg) och sen kyler jag i kallt vatten. Då blir det en krämig gula.

Fridaaaa
0

Kokar runt 8-10 min, då jag inte äter äggulan så den måste vara hårdkokt så jag lätt kan ta bort den lätt:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JereMina
0

Oj, det måste vara otäckt då pacemakern reagerar på spisen Obestämd

Anders 50
0

#15 Kan ju vara en fördel ibland också! Skrattande

Cristine
0

#15  Fy du är väl försiktig!Förvånad

#14  Vad.. äter du inte äggulan!!!

FÖR MEJ ÄR DET TVÄRTOM..JAG GILLAR INTE VITAN NÅGOT VIDARE

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

JereMina
0

Det är märkligt att flera yngre som jag känner inte äter gulan. Jag måste ha både ock och dem hör ihop. Vitan hjälper kroppen att förbränna gulan.

Jag kokade äggen i 4 minuter men dem blev lite för lösa för att ha på mackan men goda.

aggeelin
0

#18 HÅrdkokt gula är svår att äta. Den fastnar i munnen och kräver  kaviar för att gå ner. Löskokt gula, det är smasken det!

Fridaaaa
0

#17 Nepp, mår illa när jag äter den av någon anledning (inte inbillning)
Men har såklart äggula i bak osv :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

examynia
0

hur jag kokar ägg?… inte alls:P

äter inte ägg usch..

[MossQ]
0

Kokar mina i 7 min..varken hårt el löst..Glad

zabelle
2

Jag har fått en liten kul (onödig) pryl att lägga ner tillsammans med äggen i kastrullen. Den spelar 3 olika melodier.

1 melodi för löskokt ägg 1 för lagom och 1 annan för hårdkokt ägg.
Plötsligt blev det roligare att äta ägg :)

Zabelle   

aggeelin
0

#23 Vilken rolig grej! Glad

zabelle
1

#24 De finns på Cervera. (Ett plastägg i en burk) Kul present om inte annat Skrattande

Zabelle   

Karmatarerskanise
1

Lägger dom i kallt, rikligt saltat vatten. Precis när det börjar koka sänker jag till låg värme och låter det småputtra/sjuda i 5-6 minuter beroende på storlek av äggen. Då blir gulan krämig.

Ska jag ha dom på macka kokar jag dom lite längre så gulan håller ihop.