Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 3307 ggr
Hans K.
0

"Vill du ha kvitto?"

Jag har en fundering….
När jag går och handlar så brukar de flesta som sitter i kassan vara överdrivet påstridiga med att ge mig ett kvitto.
Det kan vara i videobutiker, systembolaget, tobaksaffären, pressbyrå, hamburgerrestaurangen, cafeét, bageriet osv.
Jag vill som så gott som aldrig ha ett kvitto blir då tvungen att säga "nej tack" och i längden blir det jobbigt för mig eftersom jag upplever att jag gör personen "ledsen" genom att säga nej, och man handlar ju väldigt mycket, så detta upprepas ju dagligen, oftast flera gånger per dag.

Det verkar som om de som arbetar "i butik" har fått instruktioner att alltid fråga om kunden vill ha kvitto. Kanske är detta ett resultat för att de fått klagomål på att kunder inte fått kvitto. Men enstaka klagomål drabbar ju oss som inte vill ha, flera gånger, varje dag!
Jag tycker det borde ligga i kundens intresse att fråga efter kvitto, eller är det jag som felbedömt situationen och inte inser att de flesta vill ha kvitto.
Jag kan förstå när man börjar komma upp över 500 kr o så, i livsmedelsaffärer och när man handlar andra kapitalvaror så är det självklart. Men överallt, för minsta lilla grej!? Är det bara jag i hela världen som tycker att det här är ett problem? Hälsn. /Hans

[Kaktuz]
1

Googla man lite om det så får man ju fram faktan bakom varför:

"Ett kvitto är en bekräftelse att en person eller en organisation har betalat för en vara eller en tjänst. Bekräftelsen är skriven på papper.

Som konsument kan du hjälpa till att skydda seriösa företagare mot orättvis konkurrens och motverka skattefusk genom att alltid be om kvitto. De flesta företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning är skyldiga att ha certifierade kassaregister och att ge dig som kund ett kvitto." //Skatteverket.

"Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är ett enkelt sätt för dig att bevisa detta. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip" //KO

Maria
0

Jag tackar nästan alltid nej till kvitto om det inte handlar om någon dyrare vara.

Jag tackar nej till påsar också för jag föredrar att packa det som går i ryggsäcken.

När vi var i Grekland nyss så blev vi så förvånade över denna kvittohysteri. Minsta småsak så kome det ett långt kvitto. Jag har aldrig varit med om det tidigare i Grekland men det var ju några år sedan.

Vi funderade på om det handlade om åtstramningarna och att de kollar företagare mer nu i krisens fotspår.

/Maria

[peter54]
0

Jag tar alltid kvittot om jag handlat mer än bara en godis eller något pyttigt. Mer än en gång har det börjat tuta i utgången när jag har gått igenom och då är det bra att ha kvittot.

stina63
0

Jo om jag har använt mitt kort när jag handlar då tar jag alltid kvitto, Men om jag har kontanter (som jag ofta inte har på mig, men de händer att jag har) Då bryr jag mig inte om att ta kvitto.

Sen vill jag gärna titta på kvittot också, Just för att det händer att dom slår in fel,

Jag får för mig att de kan hända att någon kan ta kvittot och försöka på något sätt länsa dom kronor jag har på mitt konto, Tjuvarna är alltid ett steg förre

Anders 50
0

De som sitter i kassan vet ju aldrig om du är en kontrollant från skatteverket!

Har du en viss omsättning så måste du ha kassaregister och kunna ge kvitto!

Min bror som har handelsträdgård tvingades skaffa kassaapparat förra året och där har varit kontroll flera gånger. Men det är så kul för det syns på dem vilka de är, det märks på lång väg att de inte är vanliga kunder! Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MossQ]
0

Jag tar bara kvittot i bland ,speciellt på större summor, men jag ser bara En artighet mot mig som kund om dom frågar, inget annat :)

aggeelin
0

De är skyldiga enligt lag att fråga detta.

Det är bra att ha ett kvitto när fläskfilén luktar eller skinkan är konstig

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

#7 Fel skrivet, de är enligt lag skyldiga att tillhandahålla ett kvitto, så tror jag att det är

[MossQ]
0

Oh ja sen gäller ju ett kvitto som garanti på mÅnga varor !

Hans K.
0

Jag vill tacka för alla era inlägg i den här tråden, ingen nämnd, ingen glömd, som gjort att jag kommit till insikt! 
Jag får jobba med mig själv !
Le mitt vänliga "jag vet att du måste fråga-leende" till kassören/kassörskan, titta i ögonen, och säga " Nej tack, jag behöver inget kvitto, ha en fortsatt trevligt dag" Glad

…Skatteverket verkar kämpigare att bearbeta med att ändra kassaregisterlagen. Flört Hälsn. /Hans

Fridaaaa
0

Jag tar enbart kvitto om jag handlat mycket för att kontrollera att allting stämmer eller om det är något med garanti på produkten :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
0

Tar kvitto på El-prylsr maskiner verktyg och vitvaror

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Åsa S
0

Jag är en sån där jobbig typ som sitter i kassan och frågar om kunden vill ha kvitto för det är ju lag på att man ska göra det. Går ju visserligen att alltid ge kunden kvittot i handen när man ger tillbaka växeln då slipper ju folk höra det, nackdelen är att runt 90% av de kunderna sedan lämnar kvittot i facket där varorna åker ner alt slänger dem på golvet vid kassan så det ser ganska ostädat ut bara efter nån timme då det ligger kassakvitton överallt.

[MossQ]
0

#10 Har du kanske lite kvitto fobi kanske, kan känna som du ibland då man e på riktigt klimakterie humör å bara vill fly ut från butiken och inte alls har lust å va trevlig "s" då tittar jag inte ens på den som sitter i kassan utan säger bara nej tack.. Men bara i matbutiker:)

Hans K.
0

#14 Hehe..ja kanske lite kvittofobi :-) Jag vill alltid ha "rent" i plånboken.
Redan idag har jag på tre ställen "blivit som ny" när de frågat om jag vill ha kvitto då jag insett att de måste! göra det.
Ingen "fobi-känsla" ;-) Ingen affekt, ingen skuldkänsla, bara en förståelse och jag kan gå ut ur affären och bara känna mig glad :)
"Papperskorguppfinningen" som en del affärer har vid packningen är bra. Tack kära vänner för att ni hjälpt mig ur detta dagliga dilemma. Hälsn. /Hans

aggeelin
0

Jag tycker faktiskt att det är helt ok att bli tillfrågad och har inte stört mig på det. Det är också rätt så trevligt att få frågan, tycker jag Flört

[MossQ]
0

#15 Bra där, kul att vi alla e så olika i vårt tankesätt:))

flisan708
0

Jag tar alltid kvitto!!!

JereMina
1

Jag tar alltid kvitto och kollar det efteråt och har jag handlat med kort så sparar jag det ett tag.

Åsa S
1

Var en kund som hade ett bra svar idag när jag frågade om han ville ha kvitto

-Nej tack jag försöker sluta!

(Kan lägga till att jag jobbar på systembolaget)

Hans K.
0

#20 Glad Ett fyndigt och dubbelbottnat svar, ska prova den i pizzerian och godisbutiken ;-)  /H