Röklukt i kläder
Jag har fått kläder av en rökare och nu undrar jag hur jag ska få bort lukten.
Jag har tvättat i 40 grader med full dos tvättmedel, sköljmedel och en skopa vanish antibakteriell. Några plagg har jag tvättat flera gånger, men alla kläder luktar fortfarande rök.
Det värsta är att kläderna som jag hade innan också har börjat lukta eftersom jag har tvättat vissa plagg med rökplaggen. Har även kläderna i samma garderob.
Går det att få bort lukten, eller är det bara att slänga allt?
Försök med en skopa bikarbonat och en skvätt ättika.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

En tvättskopa av båda. Ättikan kan du slå i direkt.

Jo, ättika är nog bra!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Oj då …så stora,4 matskedar a varje ung.f
Jag använder en liten skvätt ättika för att få bort oönskade lukter från kläder. Knappt en halv dl har tagit bort alla lukter jag haft problem med från fulla maskiner. Har inte testat med röklukt, dock är det perfekt mot tjära och kattkiss. För att slippa ättikslukten kör jag det som förtvätt och sen resten av programmet som vanligt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har aldrig tagit emot kläder från någon som rökt, men däremot har jag ägt en bil som en rökare haft. Han rökte inte i bilen, men den luktade ändå och det gick aldrig att få bort.
Jag lämnade in den på en vanlig rekonditionering först, men det hjälpte inte och då lämnade jag den till en speciell "ta-bort-röklukt-rekond", men jag tyckte inte att det hjälpte heller, så jag sålde vidare bilen.
Om man är såpass känslig för röklukt som jag är, skulle jag säga att det är meningslöst att ens försöka, men jag vet ju andra som inte röker, men som ändå inte tyckte att det luktade rök i min bil efter första rekonditioneringen.

Nu är allt tvättat, dock utan ättiksprit som kommer att inhandlas snarast. Hela lägenheten fullkomligt stinker och jag lider lite smått. Men eftersom det verkar ska fungera med ättikspriten så håller jag ut en stund till.
Det här är nog sista gången jag tar emot kläder från en rökare för det är helt klart inte värt det. Men personen blev så själaglad när hon frågade om jag ville ha kläderna och jag tackade ja. Nu förstår jag att jag var lite naiv som trodde att lukten skulle gå bort i tvätten.

Ta kontakt med dessa - www.scentstop.se - de kan kanske hjälpa dig.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever