Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1113 ggr
[Sisa]
1

Blivande artikel ?

Vi vill skriva en artikel om hösten och vi vill att Ni alla hjälper till!

Hur känner Ni så här inför hösten ?  Vag gör Ni ?  Hur ser natur och väder ut där Du bor ?  Vad är höstmys ?  Vad är bra och vad är inte bra med hösten ?

Det finns massor vi kan skriva, om denna härliga årstid!  Jag börjar och Ni fyller på med era tankar, känslor och upplevelser med hösten.  Jag är säker på, att det blir en jättebra artikel!

( Om Ni lägger in bilder kan vi rösta om vilken bild vi ska ha med i artikeln )

" Hösten närmar sej, denna härliga årstid då..

Maria
1

Snabba tankar om hösten.

Hösten är vilsam tycker jag och den klara höga luften är underbar. Naturen skiftar i färg och jag älskar att kvällarna blir mörkare tidigare så att man kan tända ljus och mysa utan att se hur dammigt det är överalltTungan ute

/Maria

Cristine
1

Jag tycker den är vacker men kan inte njuta av den som förr då jag inte kan gå i skog och mark.

Förr gick jag med äldste sonen mellan olika tjärnar och sjöar för att fiska och mina älskade cowboyboots har jag kvar ännu fast jag inte kan använda dem.

När föräldrarna levde följde jag med och plockade svamp fast jag tyckte det var lite otäckt då det finns så många giftiga.

Många gånger hittade jag svampar som såg underbara ut och undrade om de var ätbara, pappa smakade helt sonika på dem.Jag fattar inte än idag hur han kunde bli 98 och med vitalitet som en 60 åring så himmla äventyrlig som han var. Nästan dagligen fick man hålla andan för han skull! Han skrämde oss jämt rejält.Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0

Lite hjälp vill vi ha!Tungan ute

flisan708
1

Hösten är årstiden då naturen blir extra vacker - skiftningarna i färgerna är så vackert. Hösten är också tiden då man tar extra hand om sitt hem å skapar sig en mysig oas där det känns härligt att vistas. Belysningen lämpas fylls av mysiga ljuslyktor av alla de slag. Då kryper jag gärna upp i soffan med en varm filt och njuter. Boken som jag länge tänkt läsa tas fram och vips så befinner jag mig i en annan värld. Kanske plockar jag fram reseguiden från förra resan och drömmer mig tillbaka eller så skaffar jag en ny att drömma om. Hösten är lite av drömmarnas årstid då mysfaktorn är som högst.

[Sisa]
0

# 4  Fina tankar om hösten, flisan!    Kyss

Cristine
0

Mmm,håller med!

Hans K.
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hösten, en tid med färger och frisk syrerik luft. Du vet att det är höst när du en tidig morgon kommer ut och det doftar på det där speciellt kalla och "höstiga" sättet, och du tänker att nu är tiden inne. Sommaren är slut och du känner vemod.
Dofterna gör att du minns tillbaka på svunna tider, andra höstar och härliga minnen dyker upp.

Du plockar med dig din kamera och går ut i skogen, kikar uppåt. Finner motiv med hösten färgprakt, ingen bild i kameran kan gestalta den verklighet du möter där ute i naturen, på riktigt! Den storslagna, den återkommande förändringen som är naturens gång.
Sen går du hem och tar fram krattan! Det finns väldigt många blad kvar på träden. Om du krattar upp ett så ramlar det ner ett nytt. Det är en faslig massa löv! Du funderar på skillnaden mellan blad och löv och kommer fram till att bladen är nog de som hänger kvar på träden och löven är de som fallit ner.

När du sedan nästa dag går ner till vattnet så går vågorna höga och du ser de vita gässen på vågtopparna. Vinden rister i ditt hår och det fladdrar i en båtpressening. Du tänker tillbaka på sommaren, vad du har gjort?

Du vaknar nästa dag, regnet slår mot fönsterutan, du tänker på alla djur i skogen som står där under träden och kurar. Du sitter där inne, torr i värmen med all komfort och de står därute, biter ihop, stilla, kanske under ett träd och väntar på att regnet ska dra vidare.
Du tänker att hösten är bättre än en solig strand i medelhavet, trettio grader i skuggan och fuktig luft som gör att du dryper av svett. Du tar på dig din regnjacka och går ner till bilen. Sätter på vindrutetorkarna, och låter vädrets makter spela utanför medan du sätter på radion och värmen. Bara en liten "vägg" av glas och plåt skiljer dig från att frysa och bli genomvåt. Du gasar på och höjer värmen. Du är tacksam för att du slipper blåsten och kylan.

Snart kommer vintern, du längtar till den dagen då de första snöflingorna börjar falla, den synen som även den gör att du känner välbehag och vemod, för i ditt minne så kommer endast de goda minnena fram. Du tänker att det är nog mycket årstidsväxlingar som gör att du upplever att du bor i ett så härligt land som Sverige.

Cristine
0

Väldigt fint inlägg Hans med mycket nyanser och fint foto!Glad

[Sisa]
0

Ni skriver jättebra!

Fyll på bara..

jag ser fram emot att få göra en artikel om det Ni skriver!  Kyss

Cristine
0

Gärna mer bilder vill vi se!Tungan ute

stina63
0

Så bra skrivet Humlan, cristine, flisan och HansGlad

Cristine
0

Tackar för min lilla del.Glad

Fridaaaa
1

För mig är hösten ett steg närmare vintern = inget roligt.
Jag gillar inte hösten eller vintern, för jag fryser så himla lätt, det blir mörkt fortare osv. Men mysigt på kvällarna att gotta ner sig under en varm filt men nej hösten tillhör inte mina favoritårstider.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

# 13  Fint Frida!    Kyss

aggeelin
2

Jag har väldigt dubbla känslor inför hösten. Hösten kan vara vackerk men också slemmig, kall och ful. De vackra löven med fantastiska färger blir på marken regnvåta och halkiga. Träden blir naket tomma och den plöjda jorden svart.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Där sade du något Agge  för jag avskyr november månad vad kan man njuta av då? Möjligen att vara inne och vänta på att snön ska komma och lysa upp de mörka dagarna lite, tända kaminen och sätta sig framför och titta in i elden eller ställa ut ljus runt om i lägenheten och tända rökelse, smutta på en ST Raphael som värmer på insidan  medans man lyssnar till favoritmusiken

Maria
0

#15 Slemmig var ett bra uttryckGlad

#16 November månad kan man nästan vara utan, det håller jag med om.

/Maria

Fridaaaa
1

#16 & #17 November = bra månad = min födelsedag ;)

[Sisa]
1

Blir nog ett bra underlag för en artikel detta..om hösten!   Skrattande

Cristine
1

Tror jag med!

[Sisa]
0

Puttar denna och undrar..

Vad är det bästa med hösten ?  och  Vad är det sämsta ?   Glad

Fridaaaa
0

#21 Bästa med hösten är väl alla fina färger på löven
Sämsta är kylan och ett steg närmare vintern

Cristine
0

Allt regnande och lerigt överallt. Folk sluter skalet om sig, öppenheten från sommaren och glädjen avtar, de blir gnälligare.

aggeelin
0

#23 ja, precis! Folk sitter inne och ses inte lika mycket som på den ljusare årstiden.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

Snart dax att skriva denna artikel..ingen mer som vill bidra med ord och bilder ?   Hösten måste väl ha kommit närmre Er nu ?   Glad

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en höstig bild, tagen för 2 år sedan:P

Cristine
1

He he så gullig.

Löven gillade jag som barn för att hoppa i, som äldre för att göra saker av,t.ex ett stilleben, måla av  det, eller göra små lerskålar av.

Maria
1

#27 Åh, jag älskar att hoppa i löv och spralla runt.

När jag var liten så fick jag inte det för mamma för hon sa att det var baciller under löven. I själva verket så ville hon inte jag skulle smutsa ner mig för jag var alltid klädd som en fin dockaTungan ute

Därför var jag ofta med min son i Slottskogen om höstarna för att sparka och leka i alla lövhögar.

Han fick göra allt som inte jag fick nr jag var litenSkrattande

/Maria

stina63
1

De bästa med hösten är färgerna på bladen, En jummen härlig höstdag, Då trädens blad ändrar färg sen tappar de, Solen skine så skönt Och man ta lite picknick ger sig iväg till skogen. Sätter sig där och njuter.

Sen de bästa med hösten är att våren kommer sen igen,Skrattande

Cristine
0

Så tråkigt Humlan, att du inte fick leka i dem som barn, du tog igen det senare men det är inte samma sak. Kul för din son att ha en lekfull mamma.

[Sisa]
0

# 28  Hoppa i löv..kanske något vi alla gillar ?    Tungan ute