Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2427 ggr
Cristine
1

Det är konstigt..

att det finns folk som är redo att dö för sina åsikter medans jag kan tycka att de inte är så viktiga

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Så är det, och tur är väl det…att vi tycker olika! Tänk om alla ville dö för samma sak…Obestämd

[Asta]
0

#1  fast då skulle de ju inte behöva dö. Då kunde de ju komma överens istället.

Cristine
1

#2 PrecisSkrattande

[Sisa]
0

Skrattande

Tride
0

Mänschan e ett konstitt djur -- -ObestämdOskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[MargaretaA]
0

ja visst är det märkligt! Förvånad

chik
0

Konstigt tänkande kan jag tycka…Vist kan man strida för sin sak.Men är man inte här. så faller det ju snart i glömska. Det man stred för.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Acerventus
0

Ibland blir man less på att strida. Ibland blir jag fruktansvärt trött på livet, och känner att det vore lättare att bara dö. Men det kan jag ju förstoss inte.. Är det bara jag som känner så?

När allt känns orättvist och tungt.

Bybo
1

#8 Har känt som du…men….

Nå väl, att dö för sina åsikter…hm…kan man fundera på..Tex, där/om mina barn blivir orättista dömda för nåt, och jag skulle dö om jag vittnade för dem…långsökt (eller kanske inte, OM vi nu tänkerutanför våra domnämer9

Och, hoppas att ni inte missörstår mig nu…Tex palestinierna som varit förtryckta ( OBS gillar inte dessa handlande) och lever i sin uppväxt med elände och hat mot Israel…osv…

Att vissa personer blir som martyrer kan jag begripa, men, ändå inte förstå HEMSKT!!! Men, jag kan ju inte sätt mig in i deras uppväxt och täkande…

Uhuhu…skrev nog obegripligt    / Hatar all våld

Maria
3

Det är nog ganska svårt för oss som bor i ett land utan krig, svält åsiktsförtryck eller annat som är värt att strida för.

Har man kommit till ett sådant läge att livet inte är värt att leva utan en viss frihet så är det nog lättare att tänka sig att strida för eller rent av dö för sina åsikter.

Sedan har vi ju de som har blivit hjärntvättade till små robotar som man använder sig av som självmordsbombare. Fanatiska fundamentalister som är väldigt farliga.

/Maria

pius314
0

"jag håller inte med om dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem" (fritt citerat, om det nu finns nåt sånt, ursprunget tillskrivs Voltaire)

Alltså, yttrandefrihet är nog bland det viktigaste vi har. MEN när jag som igår såg vissa kommentarer i aftonbladet blir jag lite fundersam.

Det var en 14-årig tjej i usa som fått en tonårstidning att sluta med retuscherade bilder. då kom det en kommentar om att det var emot yttrandefriheten/tryckfriheten att "förbjuda" retuschering… men alltså VA? där är jag lost. En tidning som "pressas" att anpassa sig till vad en grupp av läsare anser vara rätt är ju inte bra, säg att de hade kämpat FÖR retuscherade bilder, förbud mot aborter, mer avrättningar i fängelserna… och tidningen hade böjt sig… inte lätt fråga detta. Blir man FÖR principfast så riskerar man att inte se skogen för alla träd, och är man för lite principfast riskerar man att få en smyg-inskränkning i yttrandefriheten…

Känner själv att jag blev lite luddig i kanten här, men jo, yttrandefrihet är superviktigt!!!!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
stina63
0

Jag är som crisitne jag tycker de är inte så viktigt, Men de är kanske annorlunda om jag hade bott levt i ett annat land,

Får en att tänka till lite,

pius314
0

Nu blir jag nyfiken stina och cristine. Tycker ni alltså inte att det är viktigt att folk får uttrycka vad de vill, eller bryr ni er inte om vad folk tycker…

stina63
0

Jo visst är det viktigt Pius att man får säga vad man tycker och tänker, Men jag pratar om mej själva. Men dö för mina åsikter skulle jag inte göra,, Skulle inte protestera demonstrera, Jag är inte den personen, Kanske har levt i ett skyddat liv, Har inte behövt de, Utan vi har kunnat lösa prata vid ändå löst de,

Men jag tycker det är viktigt de gör jag om yttranfriheten, självklart gör jag de, Men de beror på vad man tänker på här man läser raderna Att dö för sina åsikter,

När jag läser dom så tänker jag mer på hur jag har de Dom jag umgås med och arbetar tillsammas med. Skrattande

Karmatarerskanise
0

#10 Bra skrivet.

Cristine
0

#10 Jo jag tänker på en Svenska jag träffade i Frankrike, vi var på en fest och det pratades om hur Svenskorna uppträdde utomlands, fransmännen tyckte de flesta var lättfottade, vi inflikade att det fanns både och och att engelskor och tyskor också passerade som Svenskor, men denna tjej hade flugit upp och var högröd i ansiktet och skrek att hon var då mö och ingen skulle röra henne innan hon var gift. Vi tyckte att så dramatiskt var det inte, men hon tog en matkniv på bordet och svängde med den och sade att hellre dö än tappa oskulden i förväg, så alla män som var där skulle förstå.

*Pust:.vilken kväll*

[Pappsing]
0

#16 skrivet av Cristine

Det där låter inte helt friskt..i mina ögon.

Cristine
0

Inte i mina heller men i många länder är det så. Det vi blev chokerade av var att det var en Svenska. Annars är det vanligt i många länder.

[Pappsing]
0

#18 skrivet av Cristine

Det är sådant man inte tänkt på.
Vi i Sverige är rätt så "skyddade" från starka åsikter och sådant.
Här är det ju nästan vanligare att folk inte har kurage nog att ens stå för sina åsikter. :P

pius314
0

#14 och #16, ah, jag tolkade frågan lite mer allmänt.

Vi har ju som sagt turen att bo i ett samhälle där man får tycka (nästan) vad man vill och då är det svårt att föreställa sig vad vissa människor gör för att få uttrycka sina åsikter. Håller med om det!

Cristine
0

Jag har varit van vid starka känslor och och åsikter så det kändes främmande för mej att efter 30 år komma hem till lugna Sverige, där man  klagar till varandra om dittan och dattan men aldrig gör något åt det.Det är annat det mot avstängda vägar med brinnande bussar, bilar och däck.