Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 626 ggr
examynia
0

hur lyckas ni?

hur lyckas ni göra köttfärssås?

jag misslyckas ALLTID med smaken på den.. jag kryddar å kryddar å kryddar men de smakar aldrig nåt.. eller så blir de starkt så de bränner men utan smak..

har lök i.. bacon ibland.. testat tomatpuré krossade tomater både med å utan smak å passerade.. å även ketchup.. en jag får de inte att smaka nåt

hur gör ni?

vad gör jag för fel?..

hjälp!:-P

Firren
0

Jag brukar steka upp köttfärsen först, ha i gullök med färsen och kryddar enbart färsen med bl.a. salt, aromat!, svartpeppar, vitpeppar, vitlökspeppar och paprikakrydda. När färsen är färdigstekt smakar jag av den så att den smakar bra. Sen har jag i vitlök, beroende på hur mycket köttfärs man har men ca 2 klyftor per 500g köttfärs. Men det är ju smaksak :) Har oftast champinjoner i köttfärsen också.

Jag brukar ta rätt rikligt med kryddor då jag tycker det krävs mycket för att få smak på köttfärs i allmänhet :P Jag tror att det är knepet, att krydda köttfärsen först, för jag lyckas nästan alltid *stolt* sen har jag ketchup i med tomatsåsen möjligtvis lite mjölk eller matlagningsgrädde också. Och låter det puttra rätt länge, i kanske 20min ungefär.

Hoppas det är till någon hjälp ^^

examynia
0

okej så du kryddar altl färdigt INNAN du blandar i tomatpuré eller vad man nu vill ha? kanske där jag gör fel.. vet att man alltid ska fräsas lök först för att få den att släppa smak men sen brukar jag faktiskt inte krydda förrän tomatsåsen är i.. hmm de tåls att testas.. tack:D

stina63
0

Testa krydds färsen när du steker de. Brukar bli bra med de, sen när du har tomatpure tomatkross eller vad du har i så krydda lite mer då.

Fridaaaa
0

Steker den först. Sedan har jag ketchup i (gillar inte krossade tomater eller puré), och sedan har jag lökkrydda och paprika krydda hehe allt jag har ;) och lite salt. Vill inte ha så mycket smak :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag tycker att burkarna med körsbärstomater har en fantastisk smak. Gul lök är ett måste.

Jag brukar krydda med chiliflingor, oregano, eller andra färska örter om jag har. Jag duttar i både Soya, Worchestersauce och ibland Dijonsenap. Gärna en brytning med något sött som honung.

Jag kryddar också färsen när jag steker den.

Givetvis salt och peppar men eftersom både soyan och chilin ger smak så får man ta det försiktigt.

En buljongtärning eller liknande kan göra susen också.

/Maria

examynia
0

tack för massa tips.. får snart testa igen då. har inte lagat på hur länge som helst just för att de är så tråkigt när man inte får smak på de

Firren
0

Precis, kryddar bara köttfärsen först :) och har i löken och så då.

Ja, körsbärstomater är grymma att ha i! Eller plommontomater, tycker nästan jag är godare, lite mer smak i dem :)

Soya har jag också i det missade jag!

Maria
0

#7 Ja, plommontomaterna håller samma klass tycker jagGlad

/Maria

examynia
0

soja hade jag velat kunna ha åxå men allergisk sambo å den vi kan använda smakar inte lika bra:S en är äcklig..

Firren
0

Sen testade jag faktiskt att köra långkok en gång med runt 1dl matlagningsgrädde i, med tomatsåsen och resten av alla grejer hade grädden sist sen la jag i ett lagerblad, lät de va i i ca 10-15min tog ut det och lät det koka 20min till. Fick en riktigt härlig smak på det :)

Anders 50
0

Och inte att glömma…lite socker eller annat sött får fram fina smaker i det mesta.

För att inte tala om grädde, 36%!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Lök

Vitlök

Krossade tomater

Pure i tub

Ajvar

Rejäl bunt persilja

Kalvbuljong

En skvätt rödvin

(i magen)

och köttfärsen!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Jag gillar tacosmak så jag lägger i spiskummin också.

Zabelle   

stina63
0

Men dom som inte tål tomat alls Hur gör ni köttfärssås utan tomat?

Maria
0

#14 Jag har gjort med Ajvar istället och det blev inte alls så dumt.

/Maria

stina63
0

*15 Ja de har jag inte tänk på att de kan man använda, Men de blir inte samma sak ändå oavsätt, Jag har inte allergi mot tomat, Men tänkte de kan vara bra veta ifall någon i närheten som man känner är de

Glad

WinterPrince
0

Jag undrar hur man får köttfärssåsen sådär god och krämig som den är på resturang. Jag lyckas aldrig…

[peter54]
0

Vi gör köttfärssåsen för barn och då får den inte vara vare sig stark eller ha bitar i. Därför river jag en gul lök först som jag bryner ordentligt. Sedan steker jag köttfärsen ordentligt och saltar och pepprar under tiden.

Därefter i med tomatpuré, lite soya och sedan vatten. När det har kokat kanske en kvart-tjugo minuter reder jag av med idealmjöl.

Grädde använder jag aldrig, farligt för hjärta och kärl. Såg på TV nu i veckan om bakslaget för kostrådgivarna, nyckelhålsmärkningen följs inte av konsumenterna och har mer eller mindre blivit verkningslös. De som kämpat för att få ner folks kolesterolvärden i 20-30 år är tillbaka på ruta 1. Mer smör än någonsin konsumeras och LCHF vinner mark för att folk blir smalare, men hur ser de ut på insidan? Massiv ökning av hjärtinfarktsfrekvensen förväntas inom överskådlig tid.