Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1763 ggr
Fridaaaa
0

Melodifestivalen

Ikväll drar melodifestivalen igång igen!
Någon ni ska titta och/eller följa?

Kvällens artister:
Sean Banan
The Moniker
Abalone Dots
Afro-Dite
Dead By April
Marie Serneholt
Loreen
Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern.

Dem enda jag tycker är bra i detta startfältet är Dead By April och lite Marie Serneholt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
0

Är det dags för de igen, Jösses då. Jag jobbar så jag vet inte om jag hinner se de,

[GIKmio]
2

Jag ska eventuellt se den stora finalen i Globen. Tycker det räcker med en final med 10-12 artister som det var förr i tiden.

Maria
0

Jag ska nog inte titta men jag är väldigt nyfiken på Thorsten FlinckFlört

/Maria

examynia
2

jag tycker att melodifestivalen ballat ur totalt.. iaf sen dom började med deltävlingar å andra chansen å sen finalen..å sen att man kan rösta redan innan man hört låten å att man vet artisten.. nää vet inte.. kommer INTE se de.. blir för tjatigt när de blir så många program.. så de får vara.:P bättre med en mysig film..=)

Fridaaaa
0

#4 Man kan inte rösta innan man har hört den? Den sänder på t.ex radion vid 1-2 tiden samma dag bidragen, så man har möjlighet att höra den innan sändning :)

examynia
0

#5 innan vet jag att dom pratade om att man kunde lyssna å rösta innan de ens hade gått på tvn, via nätet… som sagt jag kollar inte hörde de på radion de året.. minns inte vilket år men då blev jag irriterad på hela skiten:P men tycker inte man ska få höra låtarna innan de sänds heller så.. de ska ju bli en överraskning:P men som sagt kolla rinte å tänker inte göra heller hehe

aggeelin
0

´Det är möjligt att vi tittar i brist på bättre. Ingen av oss är förtjusta i de typiska medodifestivallåtarna. Det är som "en gång om året musik" och präglar inte den musik som vanligtvis spelas i radion. Det enda i dagens tävling som jag tycker har lite drag är Afrodite. Hoppas förstås på att bli överraskad Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
3

Jag spelar in…sen kan man snabbspola förbi det värsta.  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Wand
0

Har inte sett någon artist som ska vara med i år som jag gillar, men ska kolla ändå för traditionens skull. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

pius314
1

Av de där är det väl bara afrodite som är "schlager"-pop och marie s litegrann… Tycker det är kul att fler genrer är med nu. Gillar melodifestivalen av gammal vana. Men brukar bli lite sömnig om det är en risig delfinal…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Bamse 08
0

Jag ska nog kolla, men alla tv program har blivit så dåliga så får se om man orkar titta klart.

What doesn't kill you makes you stronger.

[cherstin]
0

För min del blir det Kommissarie Gently.

Gillar inte Melodifestivalen i dess nuvarande form.

JereMina
0

Jag vet inte men omm Flink är med så kan det bli roligt i alla fall!

[MargaretaA]
1

Jag ska absolut kolla. Tycka vad man vill om det (och det är det många som gör) så är det bra underhållning en lördag - då det annars bara brukar vara öken på TV Skrattande

Hans K.
0

#14 Jag bänkar mig också, de e lite trevligt sådär Glad

Loveradio
0

Jag ska absolut kolla. Det är ju lite av en tradition!

Jag avskyr dock Sean Banan och tycker inte att han är rolig för 5 öre… Sexistisk och barnslig humor. Så jag blev lite irriterad över att han ska vara med på melodifestivalen och larva sig. Dead by April och The Moniker är väl dom enda bra. Thorsten Flinck var ju lite otippat Tungan ute ska bli intressant.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[LucyInTheSky]
1

Ska nog också titta eller i allafall lyssna.. Ska ha tv:n på i allafall =)

Jag brukar dock tycka bäst om paus-underhållningen! Älskade när de hade musikalen! Sånt är kul! Låtarna brukar vara ungefär likadana varje år.

Cristine
0

Näää…tv,n får stå på och skvala jag kommer att sitta iköket med mina kvitton.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Torsen Flink hade blivit utbuad igår på genrepet läste jag.
Får väl titta och se hur det gåt ikväll.

Zabelle   

zabelle
0

Torsten Flink hade blivit utbuad igår på genrepet läste jag.
Får väl titta och se hur det gåt ikväll.

Zabelle   

[LucyInTheSky]
1

Torsten Flink är läskig tycker jag.. =/

Maria
1

#21 Det är något speciellt med honom som gör att jag tycker han är väldigt fachinerande men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är…Obestämd

/Maria

[LucyInTheSky]
0

Tycker inte Sean snubben passar i melodifestivalen.. Vet inte om han passar som sångare överhuvudtaget. Men jag kanske är tråkig.. Jag tyckte detta var pinsamt.

[MargaretaA]
0

Det här var riktigt dåligt. Ingen förtjänar att åka till Globen Rynkar på näsan

Fridaaaa
0

Heja Dead by April :) Enda bra ikväll! :D

[LucyInTheSky]
0

Vet inte om jag tycker någon var bra..

Fridaaaa
0

Yes Dead By April till Globen!

Men hur kan man rösta vidare Flink till en andra chans?!

[LucyInTheSky]
0

Torsten Flinck är verkligen en obehaglig människa.. Usch och fy.

Fridaaaa
0

#28 Håller med dig!

Loveradio
2

Jag tycker Torsten är intressant. Ja visst är det nånting facinerande med honom Bumbleboo :)

Dead by April gick vidare Glad dom enda som var bra. Röstade på dom. Loreen var också ganska bra.

Bamse 08
0

Nej, usch, hur kan de där Dead by April gå vidare :O

Själva sången var bra men den där som skrek lite då och då han var ju riktigt dålig!

Marie Sernerholt var ju bäst sen kom den där Afrodite tycker jag :)

Fridaaaa
0

#31 Superbra musik ju! :=D
Det kallas att Crowla, alltså skriker dem inte ;)

Loveradio
0

#31 Inte alla som uppskattar growl Flört jag gillar inte när det är för mycket growl, men lite här och där tycker jag blir en häftig brytning mot det mjuka.

Fridaaaa
1

#33 Håller med där, inte för mkt, men Dead By April gör det lagom tycker jag ;)

Bamse 08
0

Är inte så insatt i sånt :P

Aja,  jag tycker iallafall att gaphalsen förstörde deras sång xD

Fridaaaa
0

#35 Det är det som gör hela låten ;) Den stilen är så! :D

[LucyInTheSky]
0

#35, ha ha.. Måste nog hålla med dig. ;) Men sångaren hade fin röst.. Men som sagt, mindre skrik så hade den tilltalat mig.

Smaken är som baken =)

Cristine
0

Jag knäppte på Tv prcis som några tatuerade killa besteg scenen.

Håller med 35 och 37 att growlaren förstörde låten, inte för att den var så särskilt bra men den gick att lyssna på, han hade bra röst.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

pius314
0

Missade hela midevitten. Verkar inte vart nå vidare då :-) Ska kolla om det finns på play Förra året var loreens låt bra…

aggeelin
0

Här har vi haft gäster så vi missade alltihopa! Men det gör kanske inte så mycket - eller tvärtom  - för det tycks ha varit en riktig "cirkus" så det kanske hade varit värt att se Torsten Flink, elller vad säger ni? Har jag missat något?

KaiPon
2

Gillade hon den yngre tjejen som var programledare, hon som pratade med dom i greenroom. Hon var för jäkla rolig! Skrattande

Blev förvånad över att Afrodite åkte ut! Förvånad Och att Sean Banan och Torsten Flink kom till andra chansen. Att Loreen skulle till Globen hade jag hoppats på, så där blev jag glad. Sen fick man en glad överraskning när Dead By April ochså kom till Globen. Det hade jag verkligen inte förväntat mig.

Fast, jag måste säga att jag gilar Sean Banan. Han är ganska rolig, men vad han gör i Melodifestivalen det vettetusan.. Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Fridaaaa
0

#41 Nja gillade inte henne så mycket.
Hon har bland annat en blogg plus egen "show" med gäster. Nä gillar inte henne direkt. Sara Dawn Finer var bäst som programledare tycker jag :)

Är glad att dem kom till Globen, DBA, älskar dem ;)

Bamse 08
0

Sara dawn finers klänning pasade verkligen inte henne, hon såg väldigt buffig och tjock ut i den.

Hon borde ha haft en lössitande kläning.

--

Progrmaledaren som var i greenroom tyckter jag också var bäst :)

Anders 50
2

#40 Du missade inget!  Jag snabbspolade igenom eländet och det tog inte så lång tid.

Har Sverige inte bättre låtskrivare än dessa eller har Christer Björkman medvetet valt ut de sämsta för att se om vi lyckas bättre i finalen i år?

Låt Bert Carlsson ta hand om det hela istället!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

#43 Håller med, hon passade inte alls i den klänningen :)

aggeelin
0

En kompis skriver på facebook att det var flera bra låtar med, stämmer det?

Fridaaaa
0

#46 Stämmer verkligen inte ;)
Enligt mig bara 2 st, och dem 2 gick vidare till Globen :)

aggeelin
0

Nu har jag sett  på Svt-play och tycker att Loreen och Afrodite var bra, Dead by April är inte i min smak alls - men det fanns flera andra som var helt ok. Loreen - modern dansmusik = riktigt bra!

zabelle
1

Torsten till andra chansen…. producenten kommer att få magsår.
Ingen lätt människa att handskas med gissar jag. Tyst

Zabelle   

[peter54]
1

Jag såg inte programmet, satt vid datorn och jobbade med textredigering, men jag hörde TVn eftersom barnen tittade.

Av det jag hörde var det inget som fick mig att vilja lyssna mer noggrant. Det första bidraget var riktigt pinsamt fånigt i nivå med när mina barn hittar på toktexter till gamla låtar.

Jag gillar inte heller Torsten Flinck, men jag blev ändå lite positivt överraskad av att det var lyssningsbart det han producerade, även om det inte har i melodifestivalen att göra, det var ju knappast schlager.

Om jag ska välja ut något i eländet som var mindre dåligt än resten så väljer jag nog det sista bidraget, fast jag vet inte vem som framförde det.

aggeelin
1

#50 det sista bidraget kom från Loreen, ett modernt och bra sådant tycker jag som gillar musik som svänger (och därför gillar jag inte död och negativ musik som "dead by april" gör, jag får ont i kroppen av såna dystra saker).

Jag håller med om det du säger om Flink

Loveradio
0

#51 Ursäkta men död och negativ musik?

Fridaaaa
0

#51 Dem gör definitivt inte låtar om död & negativ musik! Helt helt fel!

[peter54]
1

Om det var den där lite metal-rockinspirerade saken i mitten så gillade jag inte heller den. Låten hade varit en bra rocklåt om inte inslaget med hest avgrundsvrål hade varit med.

Jag kan relatera till aggeelins uttryck just pga det där vrålandet i mitten, det låter inte direkt positivt upplivande, utan påminner om hur man skulle kunna känna om man hamnade i Hades.

Flört

KaiPon
1

#50 Första var Sean Banan. Det är typ sån musik han gör, vilket gör att jag undrar lite vad tusan han gör i Melodifestivalen, för hans låtar känns inte speciellt seriösa alltid Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

aggeelin
1

#53 Nejdå. Jag menar inte deras tanke med innehållet i musiken,utan min tolkning. Musik som låter på detta vis är känns död och ger mig negativa upplevelser. För mig är musik känslor och jag känner stort obehag i kroppen av den här sortens musik, den svänger inte, mitt inre vill komma ut och skrika när jag hör detta, som Peter #54 skriver, som att hamna i någon sorts helvete. Jag skulle bli sjuk av att lyssna på sån här musik

Fridaaaa
0

#56 OKej jag är tvärtom, älskar sån musik. Blir lugn av det, och liksom piggare:D

aggeelin
0

#57 jA, upplevelsen av musik är olika. Intressant om det gick att förstå hur det kan bli så.

Mina kompisar tog med mig på en konsert med bla operamusik av Wagner. Jag fick samma obehagskänslor av den (utifrån min upplevelse/tolkning är det samma typ av musik, fast jag förstår att andra inte tycker så).

När vi satt i lokalen så kröp det i kroppen på mig och jag började leta efter utgången och fundera på hur snabbt jag kunde ta mig ut. Det kändes som om, utifall jag blivit instängd med den typen av musik under en längre tid hade jag fått "ta livet av mig", mina kompisar såg att jag inte mådde bra. Att jag höll på att krypa ur skinnet.

Fridaaaa
0

#58 Ja precis, tur att det finns så många olika stilar:)

Ja opera, blues mm står jag inte ut med ;)

Maria
2

Så olika smak vi har allihopa. Jag gillade faktiskt låten av Dead by April. Jag gillar även den där typen av growl-sång eller vad det kallas. Det ger liksom sådana kontraster i musiken/låten.

Men hårdrock har alltid stått mig varmt om hjärtat. Ju mer "heavy" desto bättre emellanåt.

Det är egentligen tack vare min son jag gillar hårdrock och så har han lärt mig uppskatta klassisk musik också.

Han har en enorm skivsamling. (Vinyl)

/Maria

pius314
1

såg precis lite på play

vilket blekt framträdande (i glittrig kondom) Marie S gjorde, hon var ju rätt bra senast med disconecct me tycker jag!

tyvärr finns bara några få låtar kvar på play (varför?)

får kolla på lördag för att inte missa nästa buzz.

Fridaaaa
0

#61 Har varit så hela tiden, bara några få låtar.
Man får se hela klippet för att se alla låtar

AnnL
2

Jag är ju melodifestiva nörd. Så jag missar inte ett program.

Jag tyckte Loreen var bäst. Bra röst och lite magiskt över det hela. Tror det är en sån låt som även andra länder ute i Europa skulle gilla. För övrigt tyckta jag inte det var något att hurra över.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

pius314
0

#62 fast hela programmet hittade jag inte :-(

Fridaaaa
0

#64 Ok såg det med nu att dem har tagit bort den :/ För den låg uppe några dagar efter sändning.

Elshira
0

Jag är en såndär riktig allätare, lyssnar på allt mellan himmel och jord. Dsv allt från Evert Taube och Caroline af Uggla, till Kanye West och Marilyn Manson.

Jag var ganska så besviken på alla låtarna, tyckte the monikers låt förra året var störtskön så då blev man ju lite besviken i år. Afrodites låt tyckte jag var för slätstruken, gillar deras tidigare bidrag starkt, men tyckte årets blev som tuggummi.

Tycker Dead by april hade den solklart bästa låten, och även om de growlar vilket jag själv inte egentligen tycker låter vackert som så så ger det en bra kännsla ändå, mer inlevelse (tycker jag). Att growla en hel låt, det skulle jag inte lyssnat på, men gillar starkt inslagen av det.

Ni som gillade den halvt om halvt kan söka på "Evanescence" på youtube. Där är det en tjej som sjunger och det är någon korsning mellan metall och symfoniorkester. Kanske gillar ni dem lika mycket som jag ;)

Och smaken är ju som baken vad det gäller musik, men lyssnar man till såväl sång som text (och inte bara själva melodin) så får det en helt annan kännsla än om man bara lyssnar till den "destruktiva" sången.

Själv lyssnar jag metall, helst med inslag av piano när jag är nedstämd och ledsen. Och det får i.af mig att "ta ut" det genom att verkligen följa med i musiken. Jag blir lugnare och mer possitiv efteråt faktiskt. Jag blir bara "trött" i skallen av att lyssna på en glad och hurtig låt när jag är nere, men de fungerar utmärkt att hålla humöret uppe!

Och själva texten, den är ju faktiskt varken gladare eller sorgsnare än alla kärleks/livsanknutna låtar man annars här på radion :) De sjungs ju om i princip samma saker så de som tror att det är dödsmusik (ja det finns ju de som tror att det är allt de sjunger om) hade nog inte kunnat haft mer fel :)

Hakuna matata!

Fridaaaa
0

#66 Brr Caroline Af Ugglas hehe Fixar verkligen inte henne eller hennes röst ;) Stänger av så fort hon kommer på radio eller tv xD hehe

Elshira
0

#67 Ibland blir jag tokig på henne (och hennes röst), och för den delen alla som har lite sådär udda stilar när de sjunger, men ibland får jag ryck och tycker att det är lite roligt att lyssna på sådant! xD

Hakuna matata!

Fridaaaa
0

#68 Haha okej ;)

JereMina
1

Euphoria var helt klart bäst, jag rös då jag både lyssande på Loreen och såg hennes dans WOW

pius314
1

Caroline af Ugglas gjorde mig nervös först. Jag litade unte riktigt på att hon skulle fixa alla toner. Men det gör hon ju på sitt alldeles egna sätt. Jag gillar'na

Maria
0

Caroline af Ugglas gillar jag. Duktig till tusen. Hon har ju varit körledare i många år vad jag förstått.

/Maria

zabelle
0

Många bra denna veckan.
Svårt att välja någon favorit…..

Zabelle   

[LucyInTheSky]
0

Jag gillar Di Leva, han är cool. =)

zabelle
0

#74 Ja han var bra. Ulrik gillade jag också.

Zabelle   

zabelle
0

"Rör ej" skylten får en extra poäng!Glad

Zabelle   

Bamse 08
0

Bryr mig inte att kolla denna gång, det var inga artister/band som tilltalade mig:P

[peter54]
0

Det var nog den värsta deltävling jag hört, vilken dynga rakt igenom Tyst

zabelle
0

#78 o jag som tyckte det var bra….Skäms

Zabelle   

aggeelin
0

Vi ska snart se en inspelad version, få se vad vi tycker

zabelle
0

Heja Ulrik! Skrattande

Zabelle   

Fridaaaa
0

Många dåliga denna veckan :/
Gillade enbart Top Cats, svängde :) inte min typ av musik annars men den låten var toppen.

pius314
0

#82 ha ha vad olika det kan va. Jag som inte tyckte de skulle vidare. Sångaren lät som om han fick kämpa rejält med tonarten tycker jag… Trodde inte de skulle spöa diLeva! Killen med kostym och sneakers var positiva överraskningen. Alla andr (som jag hört) gjorde som vanligt ifrån sig, tycker jag.

Bybo
1

Bedrövligt denna gång…tycker jag. Jag gissade iaf på rätt "vinnare" :))

Förra omgången var mycket bättre jämförelsevis.

Och, jag tyckte att Loreen var fantastisk, och Dead by April riktigt bra. Programledaren Gina tycker jag är helskön :))

P.S En till som fascineras av Flinken….och, man får även lite tycksyndomtahandomkänslor hehehe

pius314
0

#82 sorry OT. Men jagvtrodde näsborrarna på din nya Avatar var ögon. Funderade på vad det var för konstigt djur …

aggeelin
2

Ikväll var det många låtar som var tråkiga, inte helt dåliga men tråkiga.

David som gick vidare var bäst ikväll och 50-tals-låten med Topcats var ok, svängde men känns som "gammal skåpmat" på något vis

Fridaaaa
0

#85 Hehe okj, är bara ett litet marsvin ;)

Loveradio
0

Så. Nu har jag kollat på Mello i efterhand på SVTplay. Håller med att det var tråkiga bidrag, ingen direkt favorit.

Ulrik Munther hade en okej låt, Top Cats låt svängde och lät helt okej. Di Leva var också helt okej. Resten, nja.

Hoppas på bättre bidrag nästa vecka.

AnnL
0

Hade ingen direkt favorit denna veckan. Om jag nu ska tycka något så hade jag dom två som gick till andra chansen som favoriter när Sonja Alden inte gick med alls.

Brukar alltid hitta en som är min stora favorit men den har inte kommit än. Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.