Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 1047 ggr
stina63
0

pension vid 75

Blir lite lite arg när jag läser artikeln i aftonbladet, där Reinfeldts idé är att arbeta tills man är 75 år. Och orkar man inte jobba med de första jobbet om de blir för tungt Då kan man vidarutbilda sig och göra karriärbyte,

De undrar jag hur det ska gå till, För idag kan inte jag ta ett studielån för jag är för gammal.

De är ett laddat ämne om just att höja pensions åldern till 75. För pengarna räcker inte till och vi lever längre än innan.
Det är inte bara här i Sverige de diskuteras utan även i övriga nordiska länderna

[LucyInTheSky]
1

Så mycket unga människor som inte har jobb.. Som kommer bli kvar just där utan jobb om pensions åldern höjs.

Fattar inte varför vi ska höja? Vi har ju massa arbetslöshet är det inte bättre att de människorna som jobbat hela livet får pension så de unga får chansen.

Nej, man ska jobba tills man dör.. Man ska bara fokusera på pengar. Du är bara värd det du har i plånboken. Världen är underbar.

Reinfeld har inte alla rätt. Hjulet snurrar men hamstern är död..

stina63
0

Just de lucy att om vi vill gå i pension tidigare så får vi fixa pengarna själva, För dom pengar som vi har sparat via jobbet Dom finns inte mera. För vi lever lite längre än vad det är tänkt kanske

Synd för ungdomarna har lite svårt att få jobb, har dom ingen erfarenhet får dom inget jobb. Men hur ska dom få erfarenhet om dom inte jobbar, Någonstans måste man börja

[LucyInTheSky]
0

Fick lov att googla lite statistik.. Om hur länge vi egentligen lever i Sverige.

Medellivslängden i Sverige år 2010 är 83,1 år för kvinnor och 78,9 år för män. Sammantaget för båda könen blir medellivslängden 81,4 år.

stina63
0

Jag jobbar inom vården där ser jag att åldern är mycket högre än medellivslängdenGlad

Cristine
0

Me  n vid 65+ börjar sjukdommar krypa på som hjärtfel och ledvärk t.ex

De flesta jobb som finns idag är jobbiga, stressiga och krävande även för någon som är 30. Då är det givetvis ännu värre för någon som är 70.

Det är lätt för politiker att bestämma sådant när de själva lever så fint och går till jobbet  för att sätta sig i en stol…. eller går och går de har väl flott bil eller blir skjutsade. Det är klart att vi lever längre men tala om det för kroppen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Jag kan gärna jobba när jag blir äldre Men då får jag ha hemtjänstens som hjälper mej med rullatorn och mitt arbete på jobbet,Skrattande

penke
0

.. tjaaa..ska alla ha allting "gratis" så får "vi" jobba längre/betala mer ..
eller jobba snabbare/hettsigare,dvs fler kunder/saker per timma
för höjer "du" bara priset..kan kunder försvinna …

eller om "vi" inte kräver "allt" och "gratis" ..kunde vi ta det lugnare
och kanske få Livskvallitet
även innan pensionen (OCH orka dit)

,  penke

stina63
0

Nä inte ska vi ha allt gratis penke, De tycker jag inte,

Maria
0

Jag kan i och för sig förstå tankebanorna då pensionsålderna har varit mellan 65-67 i hur många år som helst medan vi genelrellt sätt blir äldre och piggare.

Man pratar också om att höja åldersgränsen för studiemedel.

Däremot så måste man ju tänka på att det är skillnad på jobb och jobb. Man måste tänka över vad som är rimligt och som med mycket annat måste man ta det på individnivå tycker jag. Vi är alla så olika.

Det finns tunga jobb och det finns mindre ansträngande jobb.

Här kommer en länk. Ingmar Skoog som uttalar sig i artikeln är min chef och H70 studien där jag jobbat i 10 år.

/Maria

penke
0

.. joo.#stina
att du o jag säger så..
men,slå bara upp tidningen o se alla krav o löften
alla möjliga rättigheter som SKALL HAS
(nästan oavsett om någon behöver dem eller inte,SKALL HAS
de är ju en rättighet!)
men,mycket lite om skyldigheterna,som blir en konsekvens
som tex. högre pensionsålder ..

mindre krav o löften=lägre pensionsålder o arbetstempo

mäniskor är viktigare än "rättigheter"
(att vi lever för,och med varandra)

,  penke

stina63
0

Jo fdu har rätt penke,, Många tycker att dom ska ha att de är deras rättighet att ha,

[LucyInTheSky]
0

Måste se till att mannen min blir svenskmedborgare så han kan rösta i nästa val..

AnnL
0

Tycker att det går så många ungdomar arbetslösa som vill ha jobb, varför ska då inte dom äldre få gå i pension och ge plats åt dom unga.

Sen sa herr Reinfeldt att man måste kanske göra om sitt yrkesval när man blev lite äldre till något lättare jobb för att kunna arbeta till 75. Hur ska det gå till för dom som jobbat sen dom gått ut skolan och inte har någon finare utbildning och bara kunnat jobba med tyngre arbeten. Många vill ju knappt anställa folk över 35 idag.

Jag är sjukpensionär och har bara grundskola. Hur i jisse namn skulle jag kunnat få ett lättare jobb när jag blev äldre. Hade väl fått springa med rulator o delat ut post då.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

stina63
0

Tanken är bra för dom som vill och kan jobba, För det finns dom som inte vill gå i pension, vill fortsätta jobba. De är bra jag tycker att det ska dom få göra då fortsätta jobba.

Allt förändras och jag tror att det blir så att vi får jobba längre. Om vi inte har pengar så vi kan gå tidigare..Men 75 år tycker jag var lite väl länge,.

Maria
1

#14 Ja, de som KAN och ViLL tycker jag.

Vi hade en sekreterare på jobbet som verkligen älskade sitt jobb. Det var hela hennes liv. Hon var tvungen att gå vid 65 (nu har man ju ökat på till 67) och hon bröt fullkomligt ihop.

Drabbades av depression och blev helt isolerad trots att "vi" försökte få med henne ut osv. Hon hade inget annat än sitt jobb och sina rutiner. Det blev katastrof för henne.

/Maria

stina63
0

Ja de är inte så de ska vara humlan, Men de är oftast någon som drabbas av de. Kan se mina föräldrar jobba nu, dom är 72 år., Har väldigt svårt att se min mamma jobba, Pappa hade kunnat om han hade orkat men då hade han haft väldigt mycket värk,

Maria
0

Mina föräldrar jobbade till 70 men de var egenföretagare.

Jag har svårt för att tänka mig att man som vårdbiträde i äldrevården t.ex orkar så länge eller tunga jobb överhuvudtaget och det gäller både män och kvinnor och så vet man ju aldrig vad man drabbas av.

Det måste finnas en frivillighet i detta tycker jag.

/Maria

aggeelin
0

Jag uppfattar att det handlar om frivillighet. Jag tror att det är bra för en del att arbeta.

Min kusin är ensamstående och fyllde 65 år häromdagen. Hon arbetar på en mottagning på sjukhuset. Hon kommerm att arbeta ca 60% i åtminstonde två år till. Dels för att hon behöver komma ut och träffa andra människor regelbundet, betyda något - få känna att hon behövs, dels för att hon behöver det ekonomiskt. Hon ska också arbeta lite i sin sons företag, för att hon behöver (hon ska sy draperier).

En dag när hon räknade ut vad hon har att leva på i resten av sitt liv fick hon en chock och insåg att "det är kommer inte att gå".

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Min svägerska har jobbat till 68. Visserligen inte heltid men hon har gjort det för att ha något att göra då hon är några år äldre än min bror som fortfarande jobbar.

Som sagt så beror det ju på vad man har för jobb också om man orkar och hänger med.

Jag träffade en man i våra studier som var 95. Han hade haft en advokatbyrå som sonen tagit över. Han var där några timmar varje dag men numera så kokade han mest kaffe och skötte post och liknandeFlört

Så kan givetvis inte ett vårdbiträde inom det kommunala göra så det är skillnad på jobb och jobb.

När jag jobbade på avdelning så hade vi två springvikarier (undersköterskor och väninnor) som båda hade fyllt 75. De brukade jobba ihop till sina resor och var många gånger äldre än våra patienterSkrattande Detta satte facket stopp för.

Då var inte arbetslösheten så hög bland yngre så jag vet inte riktigt vad motivationen var.

/Maria

chik
0

Ja vi blir ju bara äldre o äldre, så varför inte..

Många som vill jobba o inte får för att Arbetsplatsen har som poliser , att man går vid 65 o släpper fram de unga.

Vet en herre som fick sälja sitt hus. för att han inte fick jobba kvar vilket han ville..

Så det finns alltid två sidor av något..

Lena.P är jag i verkliga livet.

flisan708
0

När jag pluggade till sjuksköterska så skojade jag och mina klasskompisar om vi lär väl bli dem som använder medicinvagnen som rollator - tänk nu ser det ut att bli verklighet.

Frågan är hur kroppen ska orka till 75, för oss som har tunga jobb som exempelvis i vården som jag jobbar inom. Jag började jobba inom vården när jag var 16 år och har sett hur vården har ändrats under årens lopp. Idag är jag 37.

Denhär bilden hittade jag på facebook………

Kanske lite att tänka på…….

Allt denna regering är inte helt fel men flera saker har gått åt fel håll, men de är de som svenska folket har valt att styra så……..

Frågan är om det hade blivit bättre om den röda sidan hade styrt nu - tycker alla politiska partiers gränser har suddas ut.

Men denna bild är tänkvärd.

zabelle
0

Undrar om de kommer att höja pensionsåldern även för de yrken som idag går vid 60, flygledare och piloter tex.?

Zabelle   

Maria
0

#22 Branmän går vid 58 tror jag.

/Maria

chik
0

Dansare 40år

Lena.P är jag i verkliga livet.

zabelle
0

#23 Hittade en lista över olika yrken.

http://lotidningen.se/2006/12/07/de-kan-g-i-pension-fre-65/

Zabelle   

zabelle
0

Första maj:

Ropen skalla, rollatorer åt alla Flört

Zabelle   

[Sisa]
0

Bra idé, tycker jag!  Men det måste vara frivilligt. Ska man jobba längre än till 65 ska det vara för att man själv vill..och vill man hellre gå i pension, så ska man få göra så!   Obestämd

flisan708
1

Hittade även denna på facebook…….

Loveradio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

aggeelin
0

Kanske är det så att vi behöver förändra vårt sett att se på arbete! Kanske är det passande för några vuxna över 60 år att t ex arbeta som mormor och morfar i låg och mellanstadieklasser? MInst ett par mormor och morfar i varje klass, gärna två! Jag tror att det skulle vara jättebra för barnen och förhoppningsvis ge mer vuxenkontakter och lugnare barn. Vilka mer arbeten kan vara till gagn för andra? Utveckla nya arbetsformer, vara mentorer på olika sätt t ex - sätt fantasin i rörelse!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Här kommer en ganska bra bild men den är liten….

/Maria

stina63
1

Vi behöver smälta lite detta men själv tror jag inte att jag orkar jobba ända tills jag är 75 år. Men De blir säkert så att dagens ungdomar kommer jobba lite längre än vi gör.
Funderade på detta i går kväll, Tänkte att det är lite svårt för ungdomar hitta jobb., Tar lite längre tid innan dom får fast jobb. Kanske det blir så då att då får dom jobba längre för att kunna jobba ihop till pensionen,