Film
Av många klassiska böcker har det gjorts film!
Vet Du några ? ..berätta gärna vilken Du upplevde som bäst, boken eller filmen! 
Läser sällan böcker, ser hellre film.
Men har Sett Harry Potter och några andra som varit böcker men aldrig läst böckerna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rosens namn av umberto eco (stavning?) Filmen var sååå mycket bättre, boken har 1000 fotnoter till latinsk text i brödtexten. Jag upplevde den oläsbar!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Sagan om ringentrilogin tycker jag är oslagbar när det gäller filmatisering av böcker.
Jag har nog aldrig personligen upplevt en film där man återskapat karaktärerna precis som jag föreställt mig i fantasin. Till och med omgivningarna har man lyckats med.
/Maria
God night mr Tom, är en ungdomsbok som säkert många läst. Den boken var väldigt rörande, men tyckte karaktärerna i filmen var väldigt "kännslokalla" och man fick absolut ingen stämning. En riktig besvikelse.
Hakuna matata!
Oftast är boken mycket bättre. Det är svårt att komprimera en hel bok till en film.
En lång tågresa läste jag boken "rött regn" av Lehane, den boken blev sen film -- den hette då "Mystic river". Jag har sällan sett en film som så bra liknat boken. Det är en bra men sorglig film som jag kan rekommendera om ni inte har sett den.
I slutet på året så jag filmen "Simon och ekarna". Boken är tjock och filmen var förstås ett sammandrag av boken men det hade gjorts på ett bra sätt. Det är en av de bästa filmer jag sett där jag läst boken först. Se den!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 6
Tack för tips! Boken har jag läst, men inte sett filmen!