Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 917 ggr
Maria
1

Inbrott

Vi bor ju i ett område med 76 små radhus. Igår hade ett hus haft inbrott. Det är första gången på dessa snart 7 år vi bott här som det händer.

Jag/vi som är så slarviga med att låsa ibland och ha fönster öppna och nycken i dörren till förrådet. Från förrådet kan man dessutom komma in i huset. Ganska sanslöst när man tänker efter.Förvånad

Vi får nog börja skärpa oss. En bra början är ju att verkligen låsa. Däremot brukar vi ha lampor som lyser men det är egentligen för katternas skull.

Klättrar tjuvarna över staketet till vår trädgård så kan de ju jobba helt insynsskyddat.

Hur har ni andra det? Är ni noga med att skyda huset/lägenheten. Har ni larm?

/Maria

pius314
2

Åh vad tråkigt. Vi bor också i ett ganska förskonat område…

Men i höstas blev dotterns cykel stulen innifrån vår tomt. Efter det har vi blivit noggrannare med att ställa grejer på baksidan av huset, men det känns trist. Vi har larm på huset just för att det är så insynsskyddat och om någon skulle vilja skulle de kunna stå helt ogenerat och fila sig in genom ett fönster… Inte nu dock efter som vi har larm…

Det händer dock titt som tätt att vi glömmer nyckeln i från utsidan ohc då hjälper det ju inte så vidare värst att låsa från insidan Skrattande

Men solskensbiten är ju att vi fick tillbaks cykeln. En dam i ett helt annat område hade hittat den och lämnade den till polisen! Vardagshjälte!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
2

#1 Kul att det finns ärliga människor.Glad

/Maria

chik
1

Fy vad jobbigt.

Det är bara en pina o veta att någon har varit inne.

Pius.Vad bra med cykeln..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
1

Så trist..måste vara en obehaglig känsla, att veta att någon varit i ens hem och rotat!  Skrikandes

Här har varit lugnt och av den anledningen blir man nog lite slarvig. Olåsta dörrar blir en vana och inget larm heller. Men man märker att sånt här händer allt oftare, så det är nog dags för skärpning!

Maria
1

Vi har tack och lov aldrig varit utsatta för inbrott och som du skriver Sisa så blir man nog lite slarvig på grund av det.

Man är kanske för godtrogenObestämd

/Maria

[Sisa]
1

# 5 

Ja..bäst att låsa noga!  Glad

ettlitetalias
1

I vårat hus är det en ständig kamp med att hålla huset säkert…
Vi bor i ett relativt lugnt område, men det har faktiskt varit inbrott just i detta huset för några år sedan! Ungdomarna vet att det är ett studenthus för folk från mediaskolan, och därför fullt med laptops och dyr mediautrustning.

Jag och min pojkvän stänger och låser alltid dörren efter oss, och stänger fönster.
Men killarna som bor på bottenvåningen är totalt oansvariga!
Har tappat räkningen på de gånger jag har kommit ner och upptäckt att ytterdörren och/eller bakdörren stått vidöppen hela natten!! De lämnar även köksfönstret och badrumsfönstret vidöppet för jämnan. Jag är så fruktansvärt arg på dem, men de lär sig verkligen aldrig!

Cristine
1

Jag vet inte ens var nyckeln till dörren finns,jag bor väldigt nära vägen och det är mycket trafik.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
1

Usch då med inbrott :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ming]
1

Bor också i ett radhusområde strax utanför stan ….slarvat med att låsa för kortare utflykter…men…för några år sen hade vi en inbrottsvåg i området och numera är det låsta dörrar som gäller.

Har inget larm.

[peter54]
1

Vi har låst och larmat när vi inte är hemma. Vårt hus ligger mitt i en kurva, så det går inte att komma med bil hit utan att grannarna ser det och är det någon okänd bil brukar de ringa till oss och fråga om allt står rätt till.

Det går inte att komma hit till fots, för långt att gå med "utrustningen" tjyvjävlarna måste ha med sig och för långt att gå med eventuellt stöldgods.

Men säker är väl ingen. Kanske skulle jag ladda upp några hagelpatroner med grovsalt. Jag skulle inte tveka en sekund att dra en grovsaltsalva i arselet på en tjyvjävel.

zabelle
1

Vi både låser och larmar när vi inte är hemma.

Zabelle   

Fridaaaa
1

Vi låser alltid.
Har inget larm, men vakthund ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser att vi är några själar som inte låser!!!

Jag kommer ju från landet o så gör sambon med o har inte riktigt lärt oss, det där med o låsa…

Jag har ju alltid haft hund..O levt i den tron att det är en bra hjälp…

Jag tror att det var år 96,o vi hade bara lady en "schäfer karlenskbjörnhunds blandning, o bodde i hyresblock på 6vån o vi bodde på 3vån o inte någon låst dörr..När jag vaknade av att Lady skällde o en som gapade på henne..Ser dåligt o yrvaken så tyckte jag det var ena sonen då 15år som hade fått hjärnblödning,,Så jag gick närmare människa o såg då att det var en karl, så jag sade att hallo där du har gått fel!!Du bor inte här…3 ungar hade jag hemma o dom vaknade o hade vett på o stänga dörren till såvrumet o vara där..För den nöten var skogstokig..jag fick lurat utan i trapphuset o så sprang jag som en dåre ner i trapphuset o där mötte jag som tur var polisen som ungarna hade ringt..För han sprang fort…Det där sitter i lite fort farande om jag är ensam hur utsatt man är..Nu är jag nog väldigt stark o snabb i situationer..Men otäckt är det..Sen så skaffade vi ju stridshundar..För Lady hade bitit han men han reagerade inte…

O nu när vi bara har våra små hundar så försöker vi låsa…Men det glöms ofta..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
1

#14 Men vilken historiaFörvånad Så obehagligt. Jag kan förstå att du har hundar.

Bra att dina barn reagerade som de gjorde. Kloka barnGlad

/Maria

Pialinn
1

Även vi i husbilar råkar ut för inbrott.

Jag  hade besök när jag stod på IKEAs parkering i Malaga/Spanien.

1 kamera o 1 mobil fick dom med sej, Tror det var nybörjare för de stängde t.o.m. dörrarna i skåpen. De missade dator, 1 mobil, 1 CD- och 2 mp3-spelare som låg fullt synligt.

Mina franska grannar hade otur när de var till "stora" staden Lagos för att handla. Vet inte om de hann ta något, men deras lås blev förstört.

Och  jag har träffat många andra som haft besök av tjyvar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!