Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 851 ggr
Maria
1

Urgammal

Jag jobbar ju med populationsstudier.

Vi har bl.a en studie med riktigt gamla människor (95+) Igår var jag på hembesök hos en kvinna som var 107 år. Hon var alltså född 1905.

Jag tycker det är helt fantastiskt att en kropp faktiskt kan bli så gammal. Tänk vad denna kvinna har varit med om i utveckling under sitt liv?

Ganska fachinerande.

/Maria

pius314
1

Min farfars syster dog förra året, då var hon över 100 år.

Håller med om att det är fascinerande, men lite läskigt också. Tänk att sitta där 2065 och inte hänga med ALLS i teknik etc.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
0

#1 Jag tror inte att hon har hängt med i tekniken på ett bra tag men är nöjd med att ha TV och radio och en telefon att ringa med.

Bara de tre sakerna måste ju vara lyx om man är 107.

De flesta äldre blir långsamt sämre på förmågan att lära sig nya saker och kan ändå acceptera det. Det blir för mycket helt enkelt. Man klarar sin gamla tvättmaskin men får man en ny kan det bli problem.Flört

/Maria

pius314
0

Ja men precis, förutom att jag ju är van vid att ha dator, tv, box, dvd, micro, osv

och allt är datastyrt. Tänk då när man är 82 och datorn pajar, eller micron… och man inte kan hajja hur den nya fungerar… det är en riktig rysare för mig…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
2

Jag tror man tar det med mer ro när man blir ädre. Det är mest anhöriga som har problem med alla frågor och strul, haha.

De allra flesta äldre accepterar sådan här förändringar medan andra är helt insiktslösa och det är fel på alla apparater.Skrattande

Sedan finns det givetvis en liten grupp som lider av att märka sin egen "bristande förmåga"

/Maria

[Sisa]
0

Visst är det härligt med gamla människor ?  Jag har träffat många både på jobbet och privat, och jag blir lika fascinerad varje gång. Kan sitta och prata hur länge som helst och lyssna på deras berättelser.  Kyss

Får man bara vara något sånär frisk och klar i huvudet, vill också jag bli över 100 år!

Anders 50
2

Tänk vad de har varit med om! Att fått vara med om all denna utveckling som skett sedan de föddes!

De som föds nu tror jag inte alls kommer att få vara med om något liknande om de skulle råka bli 100 år.

Och vilket minne många gamla har!  Det bor en tant några km härifrån som är 96 år, hon är pigg som en mört och klarar sig själv.

Hon brukar berätta om folket här i byn, dels självupplevt och dels det som hennes farföräldrar berättade, och då kommer man ganska så långt tillbaks i tiden.

Det är intressant att lyssna på henne.

Och gott kaffe kokar hon på vedspisen. Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#6 Nej, man har svårt att föreställa sig att utvecklingen ska gå lika snabbt som det faktiskt har gjort de senaste 100 åren.

/Maria

FrökenFrisk
1

Äldre människor ger mig perspektiv i livet! Ett av mina del mål i livet är att få fira min 85 års dag men min kära sambo!

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════

Anders 50
2

#8 Jag också!  Glad Letar sambo!  Flört

aggeelin
0

Så läckert att träffa en 107-åring!! Det är ju inte vanligt med människor i den åldern.

#9 Har du letat ordentligt då?  Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

#10   Tja, inte överallt.  Flört Men öppen för förslag….Flört

Cristine
0

Men Anders du är ju omringad av kvinns hela dagarna.. skulle du verkligen orka med en hemma också?Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

AnnL
0

Jag har en granne som är 103 år. Jag satt och spela bingolotto med henne lillejulafton. Hon är fullt klar och har världens humor. Vi skrattade och hade en jätte rolig kväll tillsammans.

Hon följer serien Glamor på TV varje kväll. När hemtjänsten kommer kl. 18 00 säger hon till dom att gå ut i köket och bre en smörgås eller sätta sig ner i soffan och vara tysta för hon tittar på Glamor. Hon är bara så go.Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Maria
0

#13 Underbrt att höraGlad

/Maria

Cristine
0

Pappa var född 1900 När han var 93 köpte hansommarstuga och vi såg med skräck på när han stog på en ranglig stege och målade 2 våningen

på utsidan huset.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Att närma sej hundra och ändå planera för framtiden, vara kreativ och leva livet..visst är det underbart ?   Kyss

AnnL
1

Sen tycker jag det är jätte intressant att lyssna på hur det var förr från en så gammal dam. Så mycket dom upplevt och varit med om i sitt liv.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

chik
0

bumbleboo..Vilken förmån du har…(Kan jag inte få hänga med??Kan sitta i din fika) De gamla som är relativ klara i huvudet, har så mycket o berätta. Det är en så stor förmån att få ha en prat stund med en gammal människa…

I dag verkar det som att det glöms av att det inte är längesedan som vi inte hade den tekniken som vi har i dag..

Vet bara hur stort det var med Personsökare, o sen första mob..

var så spännande..O när vi fick det första faxet"""" Oj vad intressant o vad vi var fascinerade..O När vi fick flera program på Tv o det blev Färg. 78 fick jag min färgtv..Men det är ingen som tänker på hur fort det har gått. o det kan skrämma mig lite…

Men o få prata med en Äldre om livs saker..Det är en Stor Förmån..

Så Humlan Njut o sug i dig…

Vilket Jobb…Du har. Grattis..

Lena avundsjuk…fast jag har fått med mig mycket, bara o städa hos äldre..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

#18 Ja, jag har ett jätteroligt jobb.

Var lite orolig nu under sjukskrivningen om jag skulle får komma tillbaka. Det är ju bara en projektanställning som förlängs med 3-6 månader i stöten. Min lön betalas med forskningsmedel så det beror på hur "god ekonomin" ärFlört

Jag har i alla fall hängt med i 10 år nu.

/Maria