Jag har kokat knäck
och grilljerat skinkan.
Inte min gjej det där med knäcken, den blev för hård och rann över så inte en endaste form ser snygg ut.
Vad gör du?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Sitter här o lurar på hur jag skall kunna smaka på din knäck
Lena.P är jag i verkliga livet.
Lunchpaus på jobb.
Längtar hem 
Zabelle
haa den blev inte bra jag ska göra ett nytt försök och blr den inte bra då, då blir det sista gången nånsin.
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk Smör
Detta recept brukar jag använda, blir mumsiga :)
Lycka till Cristine
Zabelle
Glömde tipsa dig om att använda sås slev när du ska hälla upp den varma knäcksmeten i formarna.
Zabelle
Ströbröd?
Har jag aldrig hört talas om!
Tack för tipset Zabelle jag tog en stor kanna
Jag undrar hur mycket kastrullen har med saken att göra. Har aldrig misslyckats med knäck, den blir perfekt varje gång, och ändå gör jag inget speciellt tycker jag. Kör på samma recept etc. Har en gammal kastrull i nåt annat material, används endast till knäck. Tror att det kan vara den som är den "hemliga ingrediensen". Rör om så att ingredienserna blandas bara, sen rör jag den inte alls och värmer till 124-125 grader och häller upp i formar.
Tycker så synd om er som det krånglar så för 

Mvh Stephanie 

Vi har kokat knäck, men utan "grus" i, det gillar inte jag. Knäck ska vara fri från ströbröd och/eller mandelkross tycker jag. Vi har termometer i och värmer till 130°C, då blir den hård, men inte för hård.
Skinkan är griljerad och klar, det blev en liten i år. Jag undrar om det finns någon kontroll över hur mycket vatten försäljarna sprutar in i skinka och lutfisk, för de blir bara hälften kvar efter tillagning.
Jag brukar koka "Japansk knäck". Den hälls ut på plåt och bryts i bitar. Jättelätt att göra.
För oss blev det en jättestor skinka (är inte klar ännu). I affären fanns bara små eller jättestora och det var den minsta av de stora jag köpte. Jag brukar sätta in den i ugnen i endast 75grader och då tar det hela dagen - den skinkan krymper inte lika mycket som de gör i högre värme. Däremot är det nog så att det sprutas in mycket vatten i dem.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Dela FacebookTwitterGoogle+DeliciousDiggGoogle BookmarksMySpaceStumbleUponRedditMessengerVodpodYahoo BookmarksBeboMister-WongWordPressGoogle ReaderOrkutXINGEvernoteNetvibes ShareStrandsPosterousBusiness ExchangeArtoTipdSmakNewsPlurkAIMYahoo MessengerIdenti.caMozillacaBlogger PostTypePad PostBox.netNetlogTechnorati FavoritesCiteULikeJumptagsHemidemiFunPInstapaperPhoneFavsXerpiNetvouzWinkDiigoBibSonomyBlogMarksTailrankStartAidKledyKhabbrMeneameYoolinkBookmarks.frTechnotizieNewsVineMultiplyFriendFeedPlaxo PulsePingSquidooProtopage BookmarksBlinklistFavesYiGGWebnewsSegnaloPushaYouMobSlashdotFarkAllvoicesJamespotImera BrazilTwiddlaLinkaGoGounalogHuggDiglogNowPublicTumblrLiveJournalCurrentHelloTxtSpurlYampleOneviewLinkatopiaSimpyLinkedInBuddyMarksAsk.com MyStuffViadeoMapleWistsConnoteaBackflipMyLinkVaultSiteJotSphinnDZoneCare2 NewsHyvesSphereBitty BrowserGabbrSymbaloo FeedsTagzaFolkdNewsTrustAmazon Wish ListPrintFriendlyRead It LaterTuentiEmailRediff MyPage Google GmailYahoo MailHotmailAOL MailAny email By Lockerz
Japansk knäck
1/2 hg sötmandel
1 hg smör
2 1/2 hg socker
1/2 dl sirap
Hacka mandeln. Skålla den ev. först.
Blanda allt utom mandeln. Koka i 20 minuter under ständig omrörning. Tillsätt den hackade mandeln. Låt koka klart. Gör vattenprov, häll några droppar smet i kallt vatten. Om de stelnar är det klart.
Häll smeten på smord plåt. När den har kallnat bryter man lagom stora bitar
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet