Ni eller du.
Jag blir irriterad när någon ringer och niar mig, och även om jag brukar säga till så fortsätter de nia.
Vad tycker du?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hoppsan!!Så ni har ont av det
jag till hör dom som kan Nia..Nu vet jag inte vilka sammanhang jag gör det.Men jag vet att jag Niar..
Huva mig Då,
Lena.P är jag i verkliga livet.
Att använda ni är nedlåtande, avskyr att bli behandlad på det viset. Om ni googlar på begreppet så står det att unga tror att det är fint, huvva 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Blir förrvirrad! Jag är en av de som tror att det är fint. Blev nästan lite chockad och måste genast läsa in mig på ämnet.
Tack för uppvaknandet! 
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk

Jag kan i bland säga ni till en riktigt gammal person som jag inte känner, detta av respekt och när jag inte vet hur personen vill bli tilltalad men då säger h..n oftast att jag kan säga du.
När jag var barn skulle man nia och säga tant och farbror och det var inget nedlåtande i det.
#4. Jag håller med dig.
Är uppfostrad att säga tant/ farbror, moster/ morbror, faster/farbror och ni.
Det tog tid för mig att ändra på det när "Du"-reformen kom.
Nu vet jag då inte hur vi tänker!!!
Ordet Ni.används till personer som man inte känner..
fast i dagens samhälle så Duar alla..
Utan kungen Där får man inte Dua.
Agge vad har du fått det i från att det skulle vara fult???
Vi fick inte ens säga Du till mamma och pappas syskon när jag växte upp. Det sitter i än…
Jag säger säkert Ni

Zabelle
zabelle..Gör du det
så låter det säkert så fint..
Jag bryr mig inte.
Jag känner som aggelin. Det är ett klart avståndstagande att säga ni till någon. Jag uppfattar det som att man signalerar att man inte är lika inför varandra.
När någon säger ni till mig känner jag en våg av obehag igenom kroppen och jag säger genast ifrån. Jag har aldrig niat någon och det kommer jag aldrig att göra.
Förr var det ett tecken på respekt, men där fanns samtidigt samma signal att en står över en annan och det kan jag inte acceptera. Jag skulle säga du till kungen utan ett ögonblicks tvekan.
Något jag lärt mej..att säga Du och inte Ni!
#10 Jag träffade en gammal man som hade växt upp med tjänstefolk som berättade att dessa "niade" man som ett slags tecken på avståndstagande och inte för att vara artig.
/Maria
Jag jobbade som hotellreceptionist på 70-talet. Hotelldirektören som var där var väldans gammalmodig. Måste säga Ni..Direktören..Goddag..och Adjö till honom! Det var hemskt, 
och som tur var tog hans dotter över hotellet sen. Hon var inte alls likadan! 
Som Peter säger så var det vanligt när jag var barn, men det var då ett avståndstagade. Då var det Herr kamrer, Doktorinnan som man skulle niga för fast hon bara var en hjälpande hand..men hon var fin hon..Herr Doktor som var mindre pretendiös (honom gillade jag lika mycket som jag avskydde henne. Lärarinnorna hade hög status, banktjänstemän och så vidare..
Det låter hemskt i mina öron därför jag var så van att niga och niga och niga.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Är de någon som jag inte har träffat innan så kan jag säga Ni till dom. Men de beror nog på hur personen är också som jag träffar.
Men de händer att jag säger du till personer som jag inte har träffats.
Var en dam för många år sedan som sa till mej. Inte behöver du nia till mej, Säg du till mej istället
I mitt jobb så besöker vi en del äldre som är 100+ och då kan jag ibland ha svårt att säga du.
Det retar mig för jag tycker inte att ålder har med "aktning" att göra egentligen men jag reagerar så i alla fall
/Maria
Jag googlade en del på detta när jag var irriterad på det i somras. Sök på "du eller ni som tilltal" kan ni se inläggen i den tråden.
Jag har aldrig tilltalat någon med ni och kommer inte att göra så heller. Jag har aldrig lärt mig att säga så till t ex mormor och morfar, de var av enkelt folk och skulle inte komma på tanken (mormor hade själv varit piga och fått tilltala "herrn och frun" med ni) se Peters inlägg om detta.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Har kikat runt, funderat och läst era inlägg nu.
Jag använder ofta Ni formen som en slags artigt avstånd till människor jag möter tillfälligt. Ålder, rang och kön spelar ingen roll.
Kan man likna detta med Du/Ni som är en induviduell fram till de/dom när jag pratar om en grupp?
Exempel på en bokning, låt säga ett hotell:
Grupp
-Då är De välkomna till oss nästa vecka!
-Då är Dom välkomna till oss nästa vecka!
Induviduell
-Då är Ni välkomna till oss nästa vecka!
-Då är Du välkomna till oss näste vecka!
Är jag ute och cyklar? 
FrökenFrisk
#18 Jag tycker att exemplet förutsätter att det är minst två personer när "ni" används. Jag är ju hyfsat gammal, men jag har aldrig blivit manad att använda ni som tilltal, även om det var mycket vanligt att man gjorde så på 50-talet.
De och dom är samma sak, det första skrivspråk, det andra talspråk.
Jag känner fysiskt obehag av att bli kallad "ni". För mig är det en mycket tydlig markering att den som säger så inte känner sig likvärdig.
De gånger, i yngre dar, som jag sagt Ni till någon så har det inte berott på att jag ansett den personen som mer betydande än mig utan av ren respekt och artighet, och då gällde det äldre personer.
Nu säger jag du till alla! Och om någon säger Ni till mig så bryr jag mig inte, skulle inte falla mig in att tro att någon säger så för att den personen känner sig mindre likvärdig, utan gör det av ren artighet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!