Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 1872 ggr
flisan708
2

Tända ljus i helgen?

Ska ni tända ljus på Era gravar/ minneslundar i helgen?

Det ska jag göra, ska åka till mammas minneslund. Det brukar vara så vackert där.

[GunillaF]
3

Jag var iväg nu under lunchen och tände ljus vid min sons grav. Det var redan flera ljus där och det var så fint.

Fridaaaa
0

Ska bort till pojkvännens mormor och tända ett ljus. Jag ska till farfars grav på måndag när jag ska ner till mina föräldrar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bybo
1

Jupps, hade tänkt ta en prommis med mina barn till minneslunden där pappi ligger. Sist *harkel* när jag var där, fick han en Heiniken..men, denna gången blir det vara ljus.

Ljushållaren är en gammal konservburk som jag slagit hål i och målat :))

fotokrafs
0

nej. var där förra helgen och kollade istället

[Sisa]
1

Imorgon ska vi tända ljus på graven..där mamma, pappa och lillasyster vilar..så vackert nu, då man åker förbi kyrkogårdarna i mörkret. Kyss

zabelle
0

Vi ska åka till min mamma och pappas grav och tända ljus. Sen vidare till svärfars grav.
Det brukar vara så fint på kyrkogårdarna med alla ljus som lyser.

Zabelle   

Loveradio
0

Har ingen grav att gå till här i närheten tyvärr. Min halvfarfars finns längre ner i landet och min morfars finns i Tyskland. Och en kompis till familjen, hennes grav finns också längre ner i landet.

Så så är det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Pirkko,lino]
0

Ja, jag har min fostersons grav här i närheten. Vi ska dit i morgon kväll. Så vackert och frifullt plats när det finns massor av ljus på en och samma gång.

stina63
0

Ja de ska jag göra tända ljus, Både på lördag och söndag. Glad

JereMina
0

Det brukar vara så vackert på gravarna med alla dessa ljus. Vi åker inte dit då det är så långt att åka för oss till alla gravar som jag borde besöka.

Min svåger och svägerska var på svärföräldrarnas grav på fredagen och det blev inte ljus tänt, varför? Jo, för någon hade vält gravstenen Gråter

Loveradio
0

#10 Men så respektlöst! Sånt gör mig upprörd!

Maria
0

#10 Usch, vad tråkigt.

Är du säker på att den inte ramlat?

Min mammas gravsten välte när stenen bakom hade vält över hennes.

Många gamla gravstenar sitter tydligen ganska "löst". Jag tänkte på den hemska olyckan med flickan som fick en sten över sig.

/Maria

[GunillaF]
0

#10 Det kan vara kyrkogårdsförvaltningen som vält stenen.

Stenar som står ostadigt har laggts omkull av säkerhetsskäl efter olyckan med flickan för några veckor sedan.

Jag läste att tusentals stenar är omkullaggda

Maria
0

#13 Aha, där kan också vara en förklaring.

/Maria

Loveradio
0

#13 Det tänkte jag också på. Men ändå, vad hemskt att gå till kyrkogården och upptäcka att en näras gravsten är vält utan att ha blivit informerad.

Maria
0

#15 Det är inte alltid så enkelt att hitta rätt människor att informera. Många familjer vet inte ens om vet som är gravrättsinnehavare eller vem som "äger" gravbrevet.

Är det tusentals stenar som nu har lagts ner så är det säkert en omöjlighet.

/Maria

chik
0

ja vi var i går o gjorde i ordning Mattes Grav…O tände ljus..

vackert är det o mycket folk.

gravstenar som ni säger. ja, De är nerlagda..

Lena.P är jag i verkliga livet.

JereMina
0

Jag antar att det är kyrkogårdsanställda som har vält omkull den men vi vet inte vem som har gravbrevet.

[peter54]
1

Nej jag har inte tänt något ljus på någon grav, men jag brukar tända ett ljus för min lillebror här hemma istället. Det är lite långt att åka för att besöka någon av släktingarnas gravar och de är dessutom ordentligt utspridda.

JereMina
0

Peter…det är bara så smart, det ska jag göra. Skrattande

flisan708
1

Var på minneslunden där mamma ligger igår kväll, gud så vackert det var. Det var ljus överallt, i lunden runt lunden. Blommor och små hälsningar på ljusen som folk skrivit. När jag var där var även en barnfamilj där med små barn, de sprang runt och tände de ljus som slocknat. Först blev jag lite störd av att de var så högljudda men sen kom jag på att mamma älskade barn. Hon tyckte nog det var rätt  härligt med dem och det liv de förde. Då tyckte jag det blev precis som det skulle vara när jag kom och tänka på mamma. Tänk man slutar aldrig sakna dem även om saknaden blir hanterbar ju längre tiden går.