Bus eller godis ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
säger man ju, då man knackar på hos främlingar på kvällen!
Vad vet Du mer om Halloween ?
( Frågorna är hämtade från Expressen )
Vet inte om jag egentligen köper att Halloween på svenska heter Allhelgona afton. Jag tror att det är olika saker. Finns det ett svenskt ord för H?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
2 rätt, hehe. Hade rätt på 5 och 8..
3 rätt,haha inte så dåligt!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#1 "Alla helgons dag" är en kristen högtid och infaller lördagen mellan den 31 oktober och 6 november.Förr var det en helgdag som inföll den 1 november, men vi har inte kvar det. Andra länder har det fortfarande.
Motsvarigheten i i anglosaxiska länder heter "Halloween", och är en fnurr från "All hallows eve". Firas den 31 oktober.
Jag hade två fel :) Mycket rolig Kluring. Den tackar vi för!
Jag hade 7 fel :)

7 rätt, ganska bra såhär dags. Sista frågan fick mig att skratta. Nu vet jag i alla fall vad jag ska ropa när jag ska hem till någon; "Hit med chipsen!"
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
3 av 8 hade jag.. Hehe där ser man var lite man vet om de. 
Jag chockade mig själv genom att få 5 rätt, jag trodde inte att jag skulle ha mer än max 2 eftersom Halloween verkligen inte är något som intresserar mig.
Jag harde 4 rätt. Trodde också att det hette "Alla helgons dag"
/Maria
7 rätt, haha
Gissade helt på tre frågor, hade bara fel på en, haha.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Ett fel självklart komerm det från irland och inte USA Dumma mig.
Men detta med att alla helgonas dag är samma som halloween? vet inet om jag helt håller med om det.
Tycker det är viktigt att vi inte färväxlar de två. Många blir upprörda då allahelgona är en stillsam minnesdag för de som gått före oss. Halloween är ju en annan sorts högtid. Elelr tänker jag fel?
Hade 7 rätt!
Men det ska väl vara All Hallows' Eve och inte evening?

#12 Eve och evening är lite samma sak, eve är förkortning bara
//Olle
Allhelgonadagen är INTE samma som Halloween!!
*Allhelgonadagen är en dag som alltid infaller 1 november!*
*Halloween är en högtid som firas den 31 oktober!*
Ta reda på fakta innan!!
Tycker det är otroligt tråkigt att blanda ihop Allhelgonadagen, Alla helgons dag (som är olika dagar) där man ska minnas de döda och tända ljus på gravarna, med Halloween som är en Irländs tradition som har kommit hit genom USA på 90-talet!!
www.maliinnordlund.blogg.se

#14 Ja, det vet jag. Men högtiden heter ju fortfarande All Hallows' Eve och inte evening, precis som det heter julafton och inte julkvällen. 
Självklart! Inlägget var inte menat mot dig, utan till den som skapade dessa frågor, där Allhelgonadagen var "rätt svar" i frågan om vad Halloween heter på Svenska.

#16 Dessa två olika traditioner har ju mer och mer flutit ihop (då mest hos yngre generationer), så därför anser jag inte den frågan vara helt felställd.
//Olle
Oj, jag råkade bara skriva fel nummer i min post! Mitt inlägg var alltså inte heller menat till dig, utan till #12!
#17. Men det är fortfarande inte samma tradition, utan två helt olika traditioner, med olika bakgrund och heelt olika sätt att "fira" dem på.. Det är ju faktafel att säga att det är samma..
#18 okej. ingen fara :)

Här kan man se att det handlar om tre helt olika högtider 

#20-2: Det där med pumpan vore bra om det kom till allmänt bruk!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
4 rätt.. O jag tycker det är en rolig dag.. Pynta så det ser jobbigt ut..Kul.
Lena.P är jag i verkliga livet.
tycker det är viktigt att skilja högtiderna åt då det är många som tar illa upp när man firar Halloween och påstår att det är alla helgonas dag. specielt bladn dom äldre så är detta ävldigt fel enligt dom.
Tycker det är viktigt att tänka på och föravidare till gammla som unga!
# 23 Tycker som Du!
Att tända ljus vid graven är en sak..att fira Halloween något helt annat!
Då kanske någon kan göra en sammanfattning av de tu, så alla förstår skillnaden :)
5 rätt
Allhelgonaafton är ju inte alls samma sak som Halloween! Alla helgona är en kristen högtid där man firar de döda, medan Halloween är en hednisk högtid där man firar det keltiska nyåret! Helt olika saker, helt olika religioner!
Men firar Halloween i Mexiko också, på samma sätt som att Halloween finns i Sverige idag. "De dödas dag" är ungefär som Allhelgona-helgen, men har rötter i gamla Aztek-samhällen (när man faktiskt inte var rädd för döden).
5 rätt :P
<3 Dreams don't turn to dust <3
5/8 rätt. 
kul
fast mitt resultat var inte så kul
ursprunget, samhain komemr från irland, INTE "halloween" som är usas påhitt det där med bus och godis.
Halloween kommer visst det från Irland! Irländarna tog sedan med det till USA när de imigrerade dit under svälten. Pumpan är däremot USA:s påhitt, det traditionella (irländska alltså) är att använda en kålrot.
Mvh//En halvirländska!

#33: Var det inte en rova? Det är i alla fall vad jag hört
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
åki med 7 +
knas med hållivådd (filmfrågan)
det är som med alla andra flyttade helgdagar
för att passa in i den nya tiden/kristna kalendern
och "saf/lo"´s avtal..
tända ett ljus,för en tanke med de som redan gått över
borde vi väl hinna med, vilket fall på måndag/tisdag :- )
penke
4 Rätt. 
Hej från Stella!