Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 2352 ggr
[Sisa]
2

Åldersskillnad

Åldern spelar ingen roll..men,

Tror Du att stor åldersskillnad påverkar ett förhållande ?  Obestämd

Cristine
0

Nej det gör det inte, min särbo är 20 år äldre än mej  och jag har alltid haft lite svårt att hänga med i hans aktiva liv, vi var nästan aldrig hemma och barnen var alltid med överallt + flickan.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Ja. Min pappa var 16 år äldre än min mamma och det var inte bra. Till viss del höll han sig fräsch för sin ålder men det var inte bra. Särskilt inte de ca 20 sista åren..

Kan givetvis vara individuellt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Karmatarerskanise
0

Tror att det ofta spelar roll, men inte alltid.
Kärleken kan övervinna mycket.

stina63
0

Både ja och nej. Beror nog på hur personen är, Finns dom som är unga men känns som dom är gamla och tvärtom,

Men kärleken övervinner allt, Kyss

Bybo
0

Tycker inte att det spelar någon roll, men att det kan påverka förhållandet ja, precis som någon i samma ålder pga av olika omständigheter.

Och att man har olika referensramar som tex musik så kan en del ha det svårt medans andra är nyfikna öppna på varandra..tror jag.

Sjäv har jag mest bra erfarenheter.

Min farmor träffade en av pappas vänner, och hon var 20 år äldre. Jag själv är 8 år äldre än mitt ex. Nu sist så dejtade jag en kille i ett år, och jag är 14 år äldre..no problem. Att det inte blev en en "riktig" relation berodde på annat *S

Min mamma och pappa skilde sig, efter det träffade han en kvinna som var typ 30 år yngre, det gick bra, men efter typ 6 år var det slut, och jag tror att det mest berodde på annat än åldern, men inte säker.

Säger som #2 aggeelin, är nog inviduellt

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det riktigt kärlek så tror jag inte åldern spelar så stor roll.

Men jag dejtade en kille som var 9 år äldre än mig, det funkade helt enkelt inte. Kanske hade det gått bättre om vi båda varit äldre. Men nu var jag 21 år och han skulle fylla 30. Vi var på helt olika plan i livet helt enkelt.

Men det var inte någon riktig kärlek heller…

Branneli
0

Jag tror att det är väldigt individuellt Glad.

Här är sambon 7 år äldre & det har inte "stört", varken oss eller omgivningen. (vad vi vet).

Många är förvånade att han är "så gammal" Tungan ute.

[peter54]
0

Jag är 14 år äldre än min fru och det har gått bra än så länge. Man måste upprätthålla sin hygien ordentligt när man blir äldre och har en mycket yngre partner. Jag tror faktiskt att bortsett från sjukdom, är det den stora faran. Gamla gubbar är ofta "äckliga" i det avseendet.

Cristine
0

Mina föräldrar var lyckligt gifta 68 år och pappa var 15 år äldre.Det tänkte man aldrig på.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Seglarina
0

Inga exempel där kvinnan är äldre?

[SweetRose]
2

#10 min mamma är 8 år äldre än min pappa och de har vart gifta i 27 år nu! Skrattande

Och i ett annat par i släkten är kvinnan 14 eller 16 år äldre än mannen! (minns inte exakt)

penke
2

det beror väl sig på..
 vart i livet man är
 om en just är klar med studierna o vill ut och se välden..
 och  partnern börjar se över sitt pensionsparande,
 det behöver förvissa inte vara någon ålderskilland alls.. *skratt*

Naturligtvis påverkar ålderskillnad ett förhållande,
 liksom alla andra olikheter..som också attraherar *ler*

…..ibland är det mest omgivningen som har problem..
 och "ser till parets bästa" …..

penke
 som dejtat både klart äldre kvinna,och yngre 
och jäm gam..årig
en,två ..tre stycken Skäms
 oj,låter det skrytigt :- )

AnnL
0

Både ja och nej. Det skillde 14 år mellan mig och min före detta sambo. Jag 14 år yngre. Det betydde inte så mycket när vi träffades men när han blev 70 och jag blev 56 så var det mycket som inte stämde längre.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Fridaaaa
0

Ibland, ibland inte. Det är 9 år mellan mina föräldrar, det är verkligen max.

Min sambon är 1 år äldre än mig, lagom enligt med, mer än 4 år äldre skulle inte jag vilja ha en kille, och helst inte yngre än mig själv:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

Hm, det låter illavarslande att 9 år är max, för då är jag dömd redan på förhand Flört

Jag tror inte att det går att bara snegla på siffrorna, även om det förstås har betydelse, åtminstone fysiskt. Å andra sidan känner jag flera som bara är 30 men både ser ut och beter sig som om de vore 50. Jag känner också ett par stycken som är över 50, men som ger intrycket att vara 20 år yngre både till sitt sätt och till sin fysik.

Jag tror nog att den absoluta gränsen för min egen del, är när man kan vara förälder till sin partner, då är det lite i överkant, särskilt när den ene når 75-80 år. Jag har en kompis vars pappa är 26 år äldre än hans mamma. Då får man mer intrycket av att det är hans mamma och hans morfar.

fotokrafs
1

Kan nog hända att stor åldersskillnad påverkar ett förhållande
fast jag har inte märkt något bland dem jag känner.

Kan tillägga att mellan mina föräldrar var det 19 år, mellan mina svärföräldrar 15 år och mellan makens bästa vän med fru skiljer det 16 år.

Mellan mig och maken är det 17 år.

chik
1

Vet jag inte…Kan bara prata utifrån mitt egna förhållande..

O antingen så växer man i hopp eller så glider man  isär…

Men när man träffades så fans det ju något som gjorde att man fastnade för varandra…

Jag är 14 år Äldre än min Sambo..o vi har varit ett par sen 89..

Tro att jag kan rata för han med här. vi känner att vi har en trygghet i varandra..

Som jag sa för några veckor sedan. Efter som de verkar som de flesta är så oroliga o måste byta till nya partners..

- Är vi för korkade för o förstå grejjen…

Så i vårt förhållande har inte ålder någon betydelse…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

Jag tror det har stor betydelse då man blir äldre. Har en 50-årig väninna, hennes man är ca 80 år och bor nu på ett äldreboende..medans hon har halva livet kvar.

Men..det kan ju också vara skillnad på en 80-åring och en 80-åring!

Anders 50
0

#18  I det fallet så tycker ju en utomstående att det är en väldig skillnad, men jag vet ju inte hur de själva tycker.

Sen, som sägs ovan, så fattar jag inte varför en äldre man behöver vara noggrannare med sin hygien än en yngre man?

Kom att tänka på nu på tredje dagens älgjakt hur två personer i 40-årsåldern osade svett så att det knappt gick att sitta bredvid dem när vi fikade, stackars deras fruar…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#19 Jag uttryckte mig kanske otydligt, jag menade inte att äldre män ska varra mer noga, utan att de ska upprätthålla sin hygien.

Det handlar mer om att överhuvudtaget ägna sig åt hygien. Det finns en kategori människor, där män är överrepresenterade, som struntar i allt vad hygien heter när de blir äldre. Såna gubbar tar jag omvägar för att slippa känna lukten av.

Jag brukar tänka att "de har säkert ingen fru", men gång efter annan har jag med fasa insett att de faktiskt har det i många fall och då tänker jag att antingen har lukten helt bedövat fruarnas luktorgan, eller så är de såna som inte säger ifrån.

Jag minns en lokal taxichaufför som luktade gammal getabock med väl inpissat skägg. Hur hans fru stod ut begriper jag inte, för han luktade så illa att när han dog för ett par år sedan, skrotade de hans Volvo 940, för den var inte möjlig att luktsanera.

[Pirkko,lino]
3

Jag har varit gift två gånger. Min första ex är 10 månader äldre än jag, och andra 10 år yngre än jag. Men vi levde livet, inte diskuterade vår ålder.

Då var det inte siffrorna heller som orsakade att vi skilde oss. Sedan skulle jag gifta mig en gång till med en man som var ca. 4 månader yngre än jag, men han dog plötsligt innan vi hann till rådhuset.

Att jag har kommit på, att det inte finns några garanti i relationer, oavsett vad det finns siffror på passet.

[Sisa]
1

# 21 Det var ett bra svar på frågan..gammal eller ung, så finns det aldrig någon garanti i relationer!  Kyss

[Pirkko,lino]
1

#22 GladKyss

Maria
3

Jag hade ett förhållande i ett år innan jag träffade min man. Han var 18 år äldre än jag. Det kan ha påverkan när man blir äldre men samtidigt så är det ju så personligt och individuellt.

En granne till oss blev änka och träffade en 20 år yngre man. Det pratades mycket bakom hennes rygg kan jag sägaRynkar på näsan

Nu visade det sig att denne "unge" man fick en stroke och hamnade som ett paket på en vårdavdelning där hon gick i flera år och skötte om honom så man vet aldrig vad livet har i beredskap.

/Maria