Tandläkaren
har jag varit till idag, gjort färdigt en rotfyllning. Jobbigt..det tar sin tid! 
Har Du någon gång blivit riktigt plågad av tandläkaren ?
Nja, plågad - jo jag har dragit ut visdomständerna och det var inte enkelt. De fick inte plats i munnen och för att få ut dem skar de upp käken och borrade i benet. De fick inte komma fram den "naturliga" vägen. Den första gjorde det och orsakade akuta problem. Jag svullnade upp och kunde inte gapa. Tandläkaren och sköterskan fick hålla upp min mun och det var mycket problem att få ut den dumma tanden som satt där i "ingenting"
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja när jag skulle dra ut visdomständerna som var ohjälpligt trasiga när de till slut kom fram. Den ganska lilla kvinnliga tandläkaren hängde med hela sin kroppsvikt för att bräcka ut de två som satt i underkäken. Tandrötterna var krökta i käkbenet.
Nej, för att jag har blivit sövt på sjukh.tandkliniken några gånger pga. allergi mot bedövningsmedel. Det har gått bra. 
När jag skulle dra ut en visdomstand. Som dom fick dela i två delar innan dom fick ut den. Själva utdragningen var inte så farlig men värken efteråt var grym.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
den enda rotfyllningen var en sanslös lättnad när varet kunde komma ut…
plågsamt var det som liten grabb,med en elak kärring till tandläkare
grov,hård o otålig
det gör inte så ont,bedövning hinner jag inte nu.gnäll inte så,sitt still
håll i din unge
enligt förälder långt senare,var det nära att den tandläkaren fick
spontan tandlossning
det gav mig ångest för tandläkarbesök väldigt länge
den är över nu
men,jag längtar INTE efter nästa tandläkarbesök
nu gör det bara ont i plånboken :- /
penke
Verkar som att visdomständer ställer till mycket! 
Har mina ännu kvar,
Jösses penke sådana minnen som gör att man inte gillar gå till tandläkaren
Nu var det en 15-20 år sedan jag var hos tandläkaren
Jag har opererat bort två visdomständer på Odontologen och det var ingen hit. Jag var svullen och blålila i hela ansiktet i några veckor. Min man ville knappt gå ut med mig för han tyckte det var pinsamt för jag såg helt sönderslagen ut
/Maria
Efter att ha slagit ut min framtand som liten har jag fått min beskärda del av smärtsamma tandläkarbesök…
Har vid 20 års ålder nog varit på långt fler tandläkarbesök än vad man brukar under en hel livstid, och då är det ändå inte klart än 

Mvh Stephanie 

#9 Min man slog upp en framtand när han var liten och jag tror han gjorde sitt sista besök med "den tanden" i 25-årsåldern.
/Maria
Tror att det lär bli något sånt för mig med. 

Mvh Stephanie 

#11 Kan trösta dig med att det varit bra alla år sedan dess
/Maria
#5 Har vi kanske haft samma elaka kärring?
Min första tandläkare kalldes "Blodiga Emma" och hon borrade lika ofta i våra små barnkinder som i fel tänder medan en sotrvuxen sköterska höll i oss barn allt vad hon kunde.
Hon fick så många prickar att hon fick sluta till sist men då hade hon skrämt en hel generation barn i byn.
Jag har numera en väldigt lugn och sansad tandläkare som vet hur rädd jag är och tar hänsyn till det.
Zabelle
I Göteborg så fanns för många år sedan en ökänd tandläkare (kvinna) på Folktandvården som gick under namnet "Pudervippan" Jag vet inte varför hon fått detta ök/smeknamn men de flesta äldre göteborgare har hört talas om henne eller råkat ut för henne.
/Maria
Blodiga Emma och Pudervippan..HUVA!
Visst är det skillnad att gå till tandläkaren i dag, om man jämför då man var liten! 
Jag hade en polsk tandläkare som inte förstod vad jag menade. Hon skällde på mig varje gång jag var där.
Fick åka dit med akut tandvärk i höstas. Jag var ganska ostabil i psyket just då och jag satt och storbölade i stolen för jag kunde inte få henne att förstå mig.
Efter det bytte jag till en privat tandläkare. Han berättade innan vad han skulle göra och att om jag ville något (om det var obehagligt eller om jag behövde spotta) så behövde jag bara lyfta handen från min mage så tog han en paus.
Gjorde en rotfyllning (på en redan död tand) och då förklarade han att han inte kunde avbryta när han väl börjat men att jag kunde få en andningspaus när jag behövde.
Han drog också ut två visdomständer och det gick jättebra. Kände bara ett plopp.
Det känns lite surt nu när jag äntligen hittat en bra tandläkare så flyttade jag därifrån.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Alltid. Svimmar nästan av skräck bara jag hör ordet Tandläkare hehehe…borde gå, men, just nu för dyrt (bra ursäkt eller nåt)
Kan tillägga att jag trots allt inte har någon tandläkarskräck tack och lov. Jag har nog blivit härdad 

Mvh Stephanie 

Du verkar haft det jobbigt. Skönt att tandläkarbesök verka ok för dig.
Själv, så vill jag banne mig inte bli härdad (iaf vägen dit *S) Funderar på att dra ut skiten, när dem blir för kassa uhuhu…
# 19 Men..då måste Du ersätta dom med nåt ? 
#20 jaaa hahah…usch. Men, asså…hm…får bli en tandlös gumma då…eller om jag vinner på tips en tandvit donna
Nej faktiskt inte, jag älskar att gå till tandläkaren! 
Har blivit välsignad med näst intill perfekta tänder naturligt så jag går dit, de
petar lite sedan får jag bara en massa komplimanger! 
#22 Underbart!! Mina tänder var visst också perfekta…FÖRR!! *S
Inte är det konstigt att många är rädda för tandläkaren eller gå dit där när vi har blivit uppskrämda och behandlat som barn.. Hujeda mej. Kommer ihåg dom gamla borrarna dom hade som kom emot en, Än idag när jag här en borrmaskin så så ryser jag i kroppen. För det påminner om gamla borrarna man hade då,
Tur nog så är tandläkarna väldigt duktiga och treviga idag. Går på folktandvården har en helt underbar tandläkare
#24 :))) Ja, sombarn hade jag ett tanläkarpar från Tysklan. Mannen som grejsade i min mun hade långa muschtarser om nästan åkte i min mun…och tanten var som en argbigga. Nääää! Du har inte ont!!!!
Tandläkaren är urjobbig för mig oavsett vad dem gör, om det så bara är vanlig undersökning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.