Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 2238 ggr
[Sisa]
0

Första Jobbet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Minns Du Dina arbetskamrater, raster..den första lönen ?

Vilket var Ditt första jobb ?  Glad

Khora
0

ja då.. blev stoppad på gatan förra veckan av en man jag jobbade med för över tio år sedan :) Lönen kommer jag inte ihåg…

Jag jobbade på posten som brevsorterare. Först i Kista sedan på 'Tomteboda'.

stina63
0

Första lönen minns jag, Jag köpte en cykel för den ena delen., Andra åkte jag till Rhodos med min syster. Då hade jag slutat högstadiet skulle börja på gymnasiet. Mitt första sommar jobb på Pågens och stod vid skivade långfranskan.

Jag har min första lönelapp kvar. Fick en lapp från jobbet sen fick man hämta ut pengarna på banken. FJortandagars lön var de.

Skrattande

[GunillaF]
1

Första jobbet var ett sommarjobb. Mellan 8:an och 9:an. Jag var 14 år (skulle fylla 15) och var barnflicka som det hette. I två månader såg jag efter tre barn, 3, 5 och 6 år. Ibland hela dygnet när föräldrarnas arbeten krävde att de inte kunde åka hem. Jag fattar idag inte hur de kunde lämna sina barn till en så ung människa som jag var!

200:- i månaden fick jag för det + mat och det var sommaren 1968.

Den summan räkte inte till så mycket annat än godis och kanske lite kläder.

Maria
0

Mitt första jobb var på "Glasscafeét" på Avenyn i Göteborg. Ett ställe som var nytt och väldigt inne. Tror det var 1978.

Vi serverade glass, pajer och sallader och allt var väldigt amerikanskt.

/Maria

aggeelin
0

Jag sommrjobbade med att rensa och gallra morötter. Det var varrmt och roligt. pÅ lunchen cyklade vi (jag och en kompis) till sjön och tog ett dopp och så påt igen. Jobbade också i konsom, där var det kallt istället och nästan lite tråkigt,,, tyckte jag som 14-åring.

Flera höstar var jag sen med och tog upp morötter. För en av mina första löner köpte jag ett armband och sen ett par nya kängor. Jag var väldigt sparsam Flört och sparade verkligen till sånt jag behövde då jag inte hade så mycket egna pengar. När jag var 17 fick jag sommarjobb inom äldreomsorgen. Jag jobbade natt på ålderdomshem. Berättar mer om det lite senare.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
1

Precis som Gunilla var mitt första jobb "barnflicka". Året var 1972 och lönen var 600 kronor varje månad. Jag handlade massor av kläder..det var tider det! Skrattande

Karmatarerskanise
0

Mitt första jobb var som "fritidsledare" på badläger för barn. Sommarjobb.
Hade jättekul hela tiden! Skulle lätt kunna ha det so jobb på riktigt, men har inte utbildningen för det. Minns inte vad jag fick för lön, men det var från kommunen.

Bybo
0

Som 12-åring jobbade jag i ett växthus..10 kr i tim tror jag att det var :))

När jag var 17 år, så var jag barnflicka. 18 år i cafeteria (Forsmark) osv….

stina63
0

Kommer ihåg då jag skulle börja jobba när jag var 17 år. Bodde först hos min syster innan jag fick en  lägenhet.
Men jag var just då väldigt trött på morgonen. Hade svårt att vakna, Skulle börja på pågens bageri klockan 6:15 på morgonen,

Då kunde man ringa till telia be om telefonväckning. Dom ringde då upp en den tiden man skulle ha väckning.
Telefonen ringde jag yr som katten. Får tag på luren svarar med mitt efternamn.
Dom frågade om detta var xxxxx nummet som skulle ha väckning. Jag yr som katten kunde inte svara utan sa nä inte mitt nummer.

Hon på telia bad om så mycket om ursäkt som hade väckt mig på morgonen la på luren. Då kom jag ihåg de. De var till mej telia ringde skulle väcka migSkäms.

Telfonen ringde igen de var tanten på telias telefonväckning. Hon hörde att det var samma person. Hmmm jag skämdes lite där och hon blev lite sur tantenSkrattande

Ett minne för livetSkrattande

Maria
0

#9Skrattande

/Maria

[Sisa]
0

# 9

Hahaha..ett härligt minne!   Skrattande

stina63
0

Just siffror är jag så snurrig för jag svarar inte med mitt nummer som man skulle göra då. Men sur blev hon för de hörde jag på rösten heheSkrattande

[Sisa]
0

# 12  Skrattande

Enda gångerna jag beställer väckning är då jag bor på hotell!  Glad

Karmatarerskanise
0

stina63 hahaha lite yr i bollen sådär på morgonkvisten Glad

stina63
0

Ja jag är väldigt yr på morgonen och är det fortfarande.. tar ett tag innan hjärnan reagerar att det är klockan som ringer.. Ingen kontakt med hjärnkontoret som är bortkopplad..Skrattande

stina63
0

Sisa jag har inte vågat beställa väckning efter den gången. Skrattande

[Sisa]
0

# 16  Äsch stina..gjort är gjort!  Du kan nog beställa väckning igen, utan att skämmas. Kanske Du lyckas bättre om Du gör ett nytt försök! Skrattande

stina63
0

Idag så är det maskiner  tror jag som ringer upp… Men Man har så mycket idag som kan väcka en.. Kan ha tre stycken väckningar sidan om en, Så telias behöver jag inte. Men just då så var det så att det inte var en maskin som ringd upp. Nä idag hade jag nog inte brytt mig om de. Men då så skämdes jag väldigt mycket

ettlitetalias
0

Jobbade några veckor på äldreboendet när jag var 15. Var roligt, men påfrestande psykiskt. Fick 45kr/timmen :)

[peter54]
0

Jag började som "pinnpojke" på Skånska Cementgjuteriet i april 1971 och hade 5,50 kr/timme i lön, men redan efter en månad fick jag ett eget utsättningsinstrument och en egen pinnpojke och lönen blev 15 kr/timme istället.

Jag minns en del av mina arbetskamrater och min "verkare". Första arbetsplatsen var i Fittja söder om Sthlm. Jag jobbade där de byggde Fittja skola.

Nästa ställe var 1973 i Tumba där man dels lade in Tumbaån, som gick från sedeltryckeriet, i en aluminiumkulvert och därefter byggde Tumba gymnasium ovanpå.

penke
0

*skratt*
 väckning har jag inte behövt,morgontrött som jag är
 första "riktiga" jobbet var på Domus restaurangen
 i bricken/disken 15-16 år(?)
 hade väl en 15-16 kronor i timman
 minns inte vad jag köpte för den,JOO,mer än julklappar från MIG
 en gammal sedel-femma sparade jag,likt Joakim von Anka *skratt*
 har den kvar någonstans,än
 några jobbarkompisar minns jag ..SkämsTungan ute 

jag började annars tidigt,knacka dörr,bla med söndags-tidningen
 7-8 år något..Då var det bra,tidningen kostade 75 öre
 flera gav jämn krona :- )

penke

Branneli
0

Jobbade på bageri varannan lördag under 8an & under lov.

Fram till gymnasiet, då det blev barn & ungdomar med funktionshinder.

Hoppade in när det var akut på bageriet.

Kommer ihåg folket, mycket skratt.

Fick lön i ett kuvert av kontoristen.

[Sisa]
0

Kul att höra om era första jobb..och era löningar. Det var skillnad det! Glad

Cristine
0

Började som barnflicka 15 år gammal på Mälaren i Stocholm..3 barn.. och jag blev lovad en tvåa i samma hus som de hade färgaffären, dde skulle bara göra i ordning den och medans så fick jag sova med pojkarna.Tiden gick och de hade sååå mycket att göra i affären. Utom att sköta barnen städade jag och lagade maten. Plötsligt dök en syster till henne upp med sin familj och de fick ta lägenheten(baaara tillfälligt) och jag fick ta deras ungar. Nu såg jag efter 6 barn, städade och lagade mat till 11 personer(affärsbiträdet också). Jag ringde efter mina föräldrar som dök upp tog mej med hem och stämmde familjen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Den sommaren som jag var 12år jobbade jag på ett Café-värdshus på Marstrand på sommar lovet.

Slutade skolan o15år o jobbade som barnflika..Sen 78 städjobb som jag höll på med till 2000..Då jag blev sjukpensionär.

Kommer inte i håg arbetskompisar eller vad jag fick i lön..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

Tror jag var 8-10 år när jag fick riktig lön första gången. Jag var med pappa och kronojägaren och stämplade skog. Mitt jobb var att bära måttribban som användes vid höjdmätningen av provträden.

Kronojägaren tyckte att jag gjorde ett lika bra jobb som en vuxen så han lovade mig lika mycket betalt som pappa. Minns inte hur han redovisade det och hur mycket jag fick, minns bara när han kom med pengarna, på den tiden fick man betalt kontant när det gällde mindre summor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zabelle
0

Jobbade i stallet, plockade lök, dill, jordgubbar på sommarloven.

Första "riktiga" jobbet var inom vården på Östra sjukhuset i Malmö.
Jobbade på sjukgymnastiken.
Första lönen var 1600:- och det mesta av pengarna använde jag för att köpa en bokhylla. Den gick till "sälla jaktmarkerna" för 2 år sedan, så den har hängt med hela mitt vuxna liv.

Zabelle   

Maria
0

Mina första "sparpengar" gick till att köpa en bil. Nu blev det aldrig något Körkort för mig så denna bil fick jag aldrig köra självTyst men min man och jag hade den ganska länge.

Vet att mina föräldrar var mycket irriterade på att jag köpte bil till min pojkvän. Han var dessutom arbetslös och när vi flyttade ihop så försörjde jag honom den första tiden. Hua….det gillades INTE.

/Maria