Hårtrimmer utan el
Kan någon hjälpa mig med tips.
Jag är på jakt efter en gammaldags hårtrimmer som frisörer hade förr. Huvudet ser ut som dagens trimmer som går på el eller batterier men denna klipper man med som en sax.
Jag har varit i alla möjliga butiker och även googlat. Jag vet att jag sett liknande på Loppis men det måste väl finnas kvar att köpa eller…???
Jag ska ha den till Lorentz, min långhåriga katt som nu har riktiga "dreads". Jag brukar klippa med sax men är så himla rädd att klippa honom i skinnet.
Han är livrädd för ljud, därför fungerar det inte med en vanlig hårtrimmer.
Min gamla katt Fritz klippte vi varje sommar med eltrimmer men det fungerar inte på denne rädde stackare.
Är det någon som vet om det finns att köpa någon sådan?
/Maria
Nu hittade jag en bild men fortfarande inte om den går att köpa någonstans.

/Maria
Ingen hjälp här i från.
Om du inte går in o frågar hos en Herr frisör.
Lycka till…..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Går det inte med en sax som inte är spetsig utan är rund ute i spetsarna? svårt att förklara, har en sådan när jag klipper hår mellan trampdynorna på plutten.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#3 Jo jag har en rundad sax och en mängd skärande borstar osv.
Fast nu sitter tovorna så nära huden så jag är rädd att när jag lyfter tovorna att jag ska klippa honom i skinnet. Jag måste liksom få in saxen under.
Därför tänkte jag att en sådan här "klippare" kanske skulle funka.
#2 Jo, det är en bra idé. Jag ska fråga hos en frisör
/Maria
Har du kollat på överskottslager och loppisföretag?
De har ofta grejor från nerlagda företag.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#5 Tack, jag såg faktiskt en sådan förra året på Loppis men har inte sett någon sedan dess och då är vi ändå iväg ganska ofta men visst kollar jag
/Maria
#6 Men som jag minns så kunde de där klipparna luggas ganska rejält.
#7 Aj då, det kanske inte är en så bra idé i alla fall?
/Maria
#8 Jag och mina bröder blev skalade med såna dä klippare under hela vår barndomstid och det var ingen som var glad över det kan jag säga.
Mina yngre bröder grät när den där kom fram och den yngsta skrek "ingen maskin, ingen maskin". Jag skulle satsa på en bra sax istället, kanske till och med en sån fårsax som går att skärpa upp ordentligt.
#8 Det kan bero lite på vem som håller i också! Vår "bya-klippare" som klippte folk när jag var liten visste ju inte alltid var han var någonstans med den där maskinen!
Och det krävdes ju en viss teknik för att sköta den.
Haha, jag har precis fått reda på att min svärfar har ett sådant gammalt "kit"
Det kunde jag i och för sig har räknat ut för han har väl aldrig slängt något.
Det kan vara värt att testa. Annars blir det rakning hos veterinären nästa gång han ska ta tandsten
(inte svärfar alltså, utan katten)
/Maria
Även jag har blivit klippt av en sådan, ljuva 60-tal.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min väninna har en perser som tovar mycket. Vi lirkar in kammen under tovan och rakar bort den med vanlig rakhyvel. Ingen risk att det gör ont och inget som burrar och väsnas.
Zabelle
#13 Jag får testa detta också. Ett par gånger har han sprungit iväg med kammen hängandes i tovan när han tappat tålamodet
/Maria