Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 686 ggr
Emo
0

De eller dem

Det finns en utmärkt artikel med många kommentarer på Språk i Fokus.

Vill du veta när du ska använda de och när du ska använda dem, så läs där och lär.

Kommentarerna är också värdefulla för att visa på hur felaktig användning gör att din text inte når fram.

Här är länken:

http://sprak.ifokus.se/articles/4d712e70b9cb46221d044853-heter-det-de-eller-dem

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
0

Det är en bra och intressant artikel som hör hemma på språk iFokus.Flört

Jag kan också reta mig på felskrivningar men på sådana här forum som hela iFokus så får man nog ha överseende med att alla inte behärskar språket till fullo och då blir liknande artiklar bara "pekpinnar" och kanske gör att en del inte vågar skriva.

Det viktigaste är väl ändå att vi förstår varandra och har trevligt oavsett hur vi stavar eller använder grammatiken?Glad

Tycker jag, ska jag väl tillägga.

/Maria

Emo
0

Eftersom jag har kollat på många sajter här, har jag lärt en hel del.

Vi fungerar på olika sätt. Det visas tydligt på sajter som behandlar olika handikapp. Om man är medveten om det och försöker anpassa sina texter, och utformningen av sina inlägg, så att många kan ha nöje och glädje av det man skriver, så är det positivt för både författare och läsaren av inläggen.

Sen är det ju en fråga om hur mycket hänsyn man vill visa och hur villig man är att lära sig något.

Det är inget tvång att visa hänsyn. det var bara en rekommendation till dem som vill göra det.

Tipset var i all välmening, men naturligtvis kan det tolkas på annat sätt, likt mycket annat på nätet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
0

Fast du kan väl gärna inte jämföra att skriva "de eller dem" som anpassning till männikor med läshandikapp.

Alla fattar ju vad det står även om det inte är grammatiskt korrekt.

Det handlar ju inte om att vilja visa hänsyn eller inte.

Kan man inte skillnaden så skriver man ju det man tror är rätt.

Inne på "Språk" så kan jag tycka att det är befogat och även på sidor som "Skrivlust"

Jag är mest rädd att man skrämmer bort människor med att tala om hur man ska skriva.

Jag förstår att tipset var i välmeningGlad

/Maria

Bybo
0

*fniss* Just detta med de och dem, har jag lite problem med Skäms Tidigare hade jag inga problem, men nu när man läser andra som gör fel, så blir jag osäker *S

Fast om andra gör fel, så gör det mig egentligen inte så mycket… Bara att dessa särskrivningar ser ruskigt roliga ut :))

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De eller dem..spelar ingen roll här. Vi fattar ändå!

Dessutom låter DEM så konstgjort, bättre att skriva som vi pratar..DOM!

Så tycker jag! Skrattande

Bybo
0

#5 Brorsan sa nåt om att man kunde" använda dom ist för både de och dem…kan det vara så?

Maria
0

#6 Dom är ju talspråk och är man osäker så är det bästa att skriva dom genomgående.

Men jag håller med Sisa. Det spelar ingen roll huvudsaken att man fattarFlört

/Maria

[Sisa]
0

# 6  Gör så..kommer att funka jättebra! Glad

Bybo
0

#7 #8 Hm..jag kanske gör det, då jag svamlar, men annars när jag skriver lite ordentligare så vill jag gärna skriva dig, mig osv…och då kanske dom ser helt tjoffsigt ut :))

[Sisa]
0

#9  ..och då kanske det ser helt tjofsigt ut.

De, dem eller dom är flera..det är bestämt en sak!  Kunde inte låta bli Flört

aggeelin
0

#2 Om vi nu ska vara petiga med språket så handikapp ett ord som inte ska användas. Handikapp har tidigare definierats som något som uppstår i förhållande tilll omgivningen. Nu är det ordet funktionshinder som ska användas istället. De personer som har funktionsnedsättning, kan i vissa omgivningar drabbas av ett funktionshinder.

Om det ska vara de eller dom, mig, dig, sig eller mej, dej, sej är kanske en vanesak (och för den yngre generationen är det nog mer vanligt med mej osv). För mig känns det konstigt/slarvigt att jag själv skulle skriva mej, men för textens begriplighet spelar det ingen roll.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bybo
0

#10 Hahaha…Kan egentligen, men blir helt knäpp när jag ska skriva vissa meningar (hm..dåligt självförtroende bla…tror jag:-)

[Sisa]
0

# 11 Jag har varit precis som du..vissa ord känns slarviga att skriva. Men jag har vant mej.

Numera skriver jag aldrig t ex juice..jag skriver jos! Skrattande

[MargaretaA]
0

Det viktigaste är väl att folk fattar vad man menar. Det finns en och annan här som skriver hellre än korrekt men det tycker jag bara är charmigt. Kyss

aggeelin
0

#13 nej, skulle aldrig skriva jos, när det finns en bra stavning som jag kan och klarar av. Jag tror, att språket, om vi ska börja skriva allt som det låter, faktiskt skulle bli väldigt svårt att förstå. Jag ryser vid tanken på att läsa en bok som är skriven bara med talspråk, har försökt någon gång men klarade inte av det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Karmatarerskanise
0

Spelar ju ingen roll alls om man skriver de eller dem, nog fattar de flesta vad som menas Skrattande Jag har problem med de orden, och använder oftast dom.

[GunillaF]
0

Om man sitter och retar upp sig på att folk inte använder "rätt" ord istället för att se innehållet och andemeningen med vad människor skriver så tror jag att man har ganska tråkigt!

Alla är välkomna att skriva oavsett om man har Ig eller Mvg i Svenska.

Så tycker jag.Skrattande

chik
0

Emo..Tanken är så god.

Men jag kommer aldrig o lära mig. Har gått svenska o haft en lärare som slitit sig i håret…..Så jag fortsätter o kör mitt.. O de som inte förstår vad jag skriver.."Ja. Det är inte mycket jag kan göra..

För jag vill också vara med…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

klart du ska vara med! det skulle inte vara chik längre om du lärde dig att stava Skrattande