Ni som tilltal
Jag tycker att det alltmer ofta händer att jag blir tilltalad med ni/er i affärer när jag handlar. Jag var in på Polarn och Pyret häromdagen för att handla barnkläder och den tjejen fortsatte att kalla mig ni, fastän jag sa du till henne. Jag upplever att det är ett konstigt sätt att bli tilltalad fast hon tror säker att hon är artig när hon säger så. Jag hittade denna text på nätet och jag tycker att den stämmer med min upplevelse. Vad tycker du?
**Du används
när:
*Den person som nyss tilltalats med "Ni" svarar med "Du". Att i
det läget fortsätta "Nia" är nästan mer oförskämt än från början säga "Du".
Varför detta?
Jo, den som du sa Ni till svarar Du, och du själv försätter
med Ni, blir det ett sätt att säga "_ jag är så märkvärdig, så jag tillåter inte
att någon tilltalar mig med Du"*.
**Hur känns det svaret av en
hotellreceptionist som vill vara kundanpassad?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag gillar inte alls ni, tycker det är avståndstagande.
Jag talar om att jag inte tycker om det och forsätter de så går jag eller lägger på luren.
Ibland tittar jag bakåt och talar om att jag kommit ensam!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag känner detsamma, att det är avståndstagande. Min mamma brukade titta sig omkring och säga, "NI, jag är bara en, då ska du också tilltala mig så", jag tror att jag ska börja med det

Innan du-reformen så sa man ju alltid ni, åtminstonegjorde jag det till äldre personer jag inte kände och chefer och sk myndighetspersoner.
Måste säga att det många gånger kändes helt avigt när jag som ung och nygift blev tilltalad av äldre med fru….
I en mataffär blev jag i kassan niad av en kille som jag vet har invandrarbakgrund, andra gången det hände så sa jag att "du får gärna säga du till mig, annars känner jag mig som 100 år"
Stackarn såg generad ut, vet att dom får lära sig respektera äldre personer.
Jag har mycket pratat med en kvinna som blev 101 år. Hon berättade att det var så trevligt när människor sa Du till henne. Hon tyckte inte om att bli Niad för då kändes det som om de andra betraktade henne som "lägre i rang". Hon tog väldigt illa upp av det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För hundra år sedan..då jag jobbade som hotellreceptionist var det förbjudet att säga Du till hotelldirektören..alltså det var han själv som förbjöd. Jag tyckte det var gammalmodigt redan då! 
Om någon niar mej och jag svarar med att dua, vill jag också bli duad själv..känns märkvärdigt att nia någon! 
Jag har ju också arbetat mycket med äldre och minns en "fin" gammal man för många år sedan som berättade att hemma i hans barndomshem så "niade" man kökspersonal och annat lägre stående folk på gården. Det var för att visa att man inte var så personlig med dessa.
Jag har aldrig tänkt på det på det sättet
/Maria
Växte upp med att bli uppforstrad att säga ni,då helst till äldre personer men det har nog vuxit bort en del och jag tror idag är fok inte så noga som man var förr utan du duger alldeles utmärkt om man säger det med vänlighet och respekt för varandra:-)
Jag gillar inte att bli tilltalad "ni". Det kryper av obehag efter ryggraden att bli tilltalad så och jag säger alltid ifrån till dem som niar mig, ber dem att säga du istället.
Många invandrade taxichaufförer tror att det är artigt, men jag brukar förklara för dem att de flesta inte tycker om att bli tilltalade så.
Jag var tvungen att säga "ni" till alla vuxna när jag var barn och det försvann väl inte förrän mot slutet av 60-talet. Nu verkar det vara på väg att krypa tillbaka.
#8 nej det känns inte bra att det är på väg tillbaka. I den text jag läst står det att det är vi, vi föräldrar som inte lärt våra barn språket. Jag pratade med R här i huset (25 åring som bott i frankrike och schweiz och som läst 60 p engelska på universitetet) hon tror att det är mycket artigt att nia utifrån de engelska och franska erfarenheter hon har.
hmpff
Jag är icke du med ER …
jag minns första gångerna jag fick höra det
jag kände av ..åldersnojan
är jag en av de där gamla stofilerna nu ? 
liksom att jag ..hoppade till när jag blev kallad SIR i engelsk språkiga butiker
Jag har jobbat i olika serviceyrken
man "skall" tilltala kunder ..artigt
det är många företags policy
"alltid" öppna med ett ni
och sedan anpassa sig efter kundens önskemål
..själv tycker jag ett Ni,är opersonligare
kallt och distanserat,som ni andra
..så man kan undra varför det finns kvar,alls..i sverige
i frankrike är väl många gifta par,NI med varandra ???
penke
Jag är uppfostrad med att alltid säga Ni, till vuxna människor. Skulle inte komma på tanken att säga Du till mormor eller morfar 
Nu hör jag nästan aldrig att någon säger Ni, tack och lov, för det var väldigt opersonligt och stelt.
Zabelle
Vi har ju en del 100-åringar i studierna jag jobbar med och dessa har jag svårt att "dua".
/Maria
Jag ser "Ni" som något som visar respekt, speciellt för någon man inte känner.
Konstigt hur olika syn man kan ha på det.
Även om det är avsett att visa respekt, så signalerar man samtidigt distans, vilket kan tolkas som avståndstagande och det är förlegat. Det hörde till den tid när man skilde på folk och folk och det borde vi inte göra längre.
Det är därför jag blir illa berörd av att tilltalas "ni".
#14 Ungefär det jag skriver om i #6
/Maria
#14 håller helt med. Det ger genast distans.
Det är märligt att det går att uppleva så olika. Jag har tidigare arbetat inom äldreomsorgen i många år (-76 - 98) och har alltid tilltalat de jag mött med du och det har, vad jag märkt (aldrig fått gensvar med "ni") varit ok. Jag har alltid tilltalat min mormor och morfar med du, jag är uppfostrad så och skulle tyckt att det var helt konstigt att tilltala dem med ni.