Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hälsa-och-harmoni
Läst 615 ggr
Cristine
0

Måste man vara rik ..

för att få sjukvård?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mitralis
0

Absolut. Det är ju det här folket vill ha eftersom dom fortsätter att rösta på Moderaterna. Det är ju ingen hemlighet att Moderaterna jobbar så här, och alltid har gjort det. Bit för bit monterar dom ner välfärden och alla är så glada över det, tills dom blir sjuka eller arbetslösa…
Tyvärr så har dom redan gjort så stor skada så nu spelar det nog ingen roll vem som sitter för det går inte att laga.

penke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tjaaaa,"giriga sköterskor" vill ju ha lön.. Obestämd

utan att ha läst den politiskt färgade(?) artikeln
 så kan jag säga att det är inget "nytt"
 redan för länge sedan blev du bemött annorlunda
 beroende på vem du var/är
 inte att någon gjorde konto-analys på dig
 mer i att din ekonomiska "status" skiner igenom i ditt uppträdande
 ängslig&tacksam eller målmedveten&uppfodrande

från innan jag var Usk´a kommer jag ihåg berättelser
 att när en politruk skulle ligga inne några dagar
 möblerade det om på avd. enkelrum,blommor, 
 "extra vak."   ,osäker på om maten var ..bättre (?)
 ingen rond, mer audiens med läkarteamet
Undra på sedan,att se inte ser problemen innom vården..

penke

[GunillaF]
0

#2 Det måste ha varit olika då på sjukhusen/vårdinrättningarna för när jag började jobba inom vården 1970 så behandlades alla lika. Iaf på de sjukhus/sanatorium/ålderdomshem jag arbetat vid.

Att det är sämre nu är inte så konstigt. Vi kan knappt få en tid hos vårdcentralen för tjänster är indragna så personalen går på knä. En "akuttid" kan fås om 14 dagar. Vad det nu är för slags akuttid.

Är det mer brottom så är det till att ringa ambulans. Om nu den kommer. Vi har ju alla säkert läst om att man kan bli nekad en sådan också. I värsta fall så hinner vi trilla av pinnen innan någon reagerar.

Maria
0

Jag vill INTE att vi säljer ut sjukvården.Skrikandes

Alla ska ha rätt till samma vård utan att behöva tänka på försäkringar eller annat.

Själv har jag ju varit inne i vårdapparaten ett tag nu och jag får säga att jag har bara positiva upplevelser.

Är man väl inne i systemet så blir man väl omhändertagen är min erfarenhet men som sagt så läser man om andra som har blivit riktigt illa behandlade och "glömda"

Hos min husläkare så finns akutmottagning dagligen varje morgon och även en kväll i veckan.

Sedan den här tendensen att behandla rika aningen annorlunda tror jag figurerar i de flesta sammanhang. Inte bara i vården tyvärrObestämd

/Maria

zabelle
0

#3 Det låter inte klokt om man inte kan få en akuttid förren om 14 dagar.
På min vårdcentral kommer man nästan alltid till samma dag om man behöver en akuttid. Vill jag beställa en tid får jag det inom en vecka.

Zabelle   

[peter54]
0

Jag tror inte att man ska behöva vara rik för att få god sjukvård … ännu, men däremot måste man ha huvudet på skaft och mål i mun, annars kan det ibland gå käpprakt åt skogen.

[Sisa]
0

Säger som Peter..för att kunna vara sjuk, måste man orka vara frisk! Skrikandes

Maria
0

Det är ändå skönt att vi har lite olika upplevleser.

Jag har verkligen inte haft "huvudet på skaft" det sistaFlört utan lämnat över mig totalt i vården och har blivit så väl omhändertagen.

Jag har blivit uppringd bara för att höra hur jag mår. Jag har t.om avbokat läkartid för att jag tyckte det blev för ofta.

Har litat fullkomligt på deras omdöme vad det gäller behandling och uppföljning.

Så det kan fungera bra ocksåGlad

/Maria

[Pirkkolino]
0

Jag säger som Peter #6. "Jag tror inte att man ska behöva vara rik.."

Här i allafall får man akuttid på vårdcenrtal (någon av flera) på samma dag om man ringer dit tidigt på morgon. Sedan har vi i närhet flera akutmottagningar som är öppen på kvällar och helger.

Jag känner att sjukvården inte har blivit sämre, men lite annorlunda. Det gäller att ha huvudet på skaft som Peter säger.

chik
0

Sjukvården!!! ja det beror ju på vad du bor o har gjort så länge som jag kan minnas.

Får man reda på genom att man har bekantar som bor lite utspridda, så gämför man.

Vill bara säga att """Jag har upplevt sjukvården så Länge många Många år.

För ca 15årsedan så hade jag fått ett ljumske bråck gjorde Ont.Masserade in det o sen kunde jag gå tills det ramlade ut igen..Var på Vårdcentralen i Angered o fick en kammofleradd Japan som inte kunde Svenska o tyckte det var konstigt o att jag skulle ligga mycket o så skulle hon sända en remis.Men sjukskriva kunde hon inte. o jag jobbade ju som städare..Utan jag skulle vila.För jag påpekade att det är svårt o städa liggande. o det förstod hon..

Sen några dagar senare var jag hos min Gyn, som påpekade om jag skulle se ut så. Nä tyckte jag men jag har inte fått någon hjälp av vårdcentralen..Då sa han jag fixar det..Så tog det två dagar så var jag opererad på ett privatsjukhus. O där var samma taxa som på det vanliga..

Ja!!!I dag måste man ha kontakter o lite pengar om man vill ha lite extra..

Fast för mig var det ca 15 årseda, så det är inget nytt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#8 Jag tror att ditt "fall" eller hur man nu ska uttrycka det, är såpass ovanligt att det finns ett stort intresse för dig från läkarhåll, men visst är det bra att du fick precis den hjälp, det stöd och den eftervård du behövde. Då kan det kännas tryggt att vara i vården.

Jag minns hur det var 1987 när jag fick mitt panchreastransplantat. Eftersom det var en slags försöksverksamhet att ge en bit av en panchreas för att göra mig kvitt diabetes och därmed stoppa den dåliga trenden på mina njurar, var jag ju högintressant så länge transplantatet fanns i kroppen.

Efter att jag kom ur det hela efter ett halvår, som en spillra av mig själv och nästan död, har ingen läkare brytt sig om att ens fråga hur jag mår. Jag var hyperintressant medan  det pågick, men när det kraschade skickades jag bara hem, tack för kaffet.

Anders 50
0

Jag är inte rik men har aldrig haft problem med att få vård eller kontakt när jag velat, oftast fått en tid samma dag när jag ringt VC.

Lika bra bemött har jag blivit på sjukhusen.

Men nu verkar det som att de börjar gå på knäna även på "min" VC, läkaren beklagade sig sist vi talades vid.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!