Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 450 ggr
Cristine
0

Stå på dig!

Man läser ofta om personer som kommit till sjukhuset väldigt dåliga men läkaren har skickat hem dem med några värktabletter. El del har fått kroniska åkommor för att de inte fick behandling på en gång andra dog. Känner man själv att man har något allvarligt så ska man idag inte ge vika utan stanna kvar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Det är ju ett väldigt svår situation både för läkare och patienter. Idag är man mer noga med att behandla än skicka hem är jag övertygad om på grund av att människor är mer medvetna om sina rättigheter och anmäler i allt större grad.

Jag tror att det har blivit bättre men vi får ju bara se dessa tragiska fall i media som hände förr också men som det aldrig skrevs om.

Dessutom kan man inte mäta det eftersom som sagt anmälningarna har ökat. Så det finns ett mörkertal.

Sedan finns det de människor som kommer till akuten flera gånger i veckan (jag har jobbat på akuten en period).

De tas på allvar men jag förstår att det till slut blir som "pojken och vargen"

/Maria

zabelle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kusin belv hemskickad 2 gånger med uppmaningen att hon skulle ta några alvedon. Hon hade så ont att hon inte visste var hon skulle ta vägen. 

Det visade sig sen att hon hade skelettcancer.

Zabelle   

[peter54]
0

Folk är olika och en del ser fortfarande läkaren som någon slags auktoritet. En sak jag har lärt mig genom 44 år i vårdsvängen som patient, är att man måste vara frisk i huvudet för att kunna vara sjuk i Sverige, annars kan det gå käpprakt åt skogen.

En del människor har egna idéer som inte alltid rimmar så bra med sjukvård och läkare. Jag hörde nyligen om en kvinna som sökt för mycket svåra buksmärtor som hon gått med en längre tid. När läkaren frågade varför hon dröjt så länge innan hon sökte läkare, svarde hon -"men jag är en mycket skicklig healer"

Förvånad

På frågan vad för slags smärtstillande hon tagit svarade hon gurkmeja. Då är det inte lätt att vara läkare.

Jag är nu av naturen skeptisk till det mesta som inte är belagt med obestridliga fakta och healing tror jag bara funkar på psykosomatiska åkommor, dvs inbillade, aldrig på medicinska.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Något som jag tycker mej lagt märke till..man prioriterar inte äldre människor..snarare nonchalerar. Sen beror det nog också på människorna som jobbar..Skrikandes

Cristine
0

Det är så att äldre har svårt att säga ifrån och kanske det sitter i från förr i tiden då de neg för Doktorn och Doktorinnan.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Tror ändå att de som blir dåligt bemötta är väldigt få om man räknar alla läkarbesök som görs.

Läkarna är ju heller inte några undermänniskor som gör allt rätt, men när de någon gång gör fel så kan det ju få svåra konsekvenser.

Visst känner många att de får ett dåligt bemötande av läkarna men det finns patienter också som är väldigt krävande när de söker vård.

Jag känner en person som i hela sitt liv säger sig ha blivit dåligt bemött när han sökt vård, och det förvånar mig inte det minsta med en sådan attityd!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#6 Jag tror dig AndersFlört Efter alla år i vården så har jag en viss erfarenhet av denna typen också.

Min ena sänggranne nu när jag opererade hjärnan var makalös. Hon klagade på precis allt från maten, sängarna, luften, kaffet, persiennerna upp eller ner, sömnen. Jag fick mediciner nattetid och det störde.

Att hon sedan hade sin mobil på som ringde i tid och otid var OK. Att alla hennes besök satt kvar på salen utanför besökstid var också helt OK fastän jag spydde bakom en skärm.

Hon hade också opererat huvudet och kanske var det en oro som visade sig eller rädsla men hon var så jobbig.

/Maria