Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 4873 ggr
Cristine
1

Vad skulle du göra...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om du träffat Picasso och han frågat dej…"tala ärligt om vad du tycker om min målning gråtande kvinnor".

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Jag skulle sagt att det var en bild som gör mig förbryllad, den ser rörig ut och för mig ser den nog inte ut som gråtande kvinnor

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[MargaretaA]
0

Jag skulle aldrig sätta upp den på väggen och tvingas se den varje dag Obestämd

Cristine
0

Jag förstår mig inte på sådan konst, däremot Dali gillar jag.

'Mina favoriter

[Asta]
0

Jag gillar Picaxxo så jag hade nog sagt att jag tycker det var en rolig tavla.

Cristine
0

2

Anders 50
0

Skulle sagt att det inte alls var likt…och överhuvudtaget inte alls i min smak.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Vi hade en berömd målare här från Sundsvall som bodde i Paris, han kom hem på gammla dar och timrå kommun bad honom måla Y.et de skulle bygga och som utmärker Timrå kommun. Ny står det jädrans Y.et där efter E 4an och jag mår illa varje gång jag åker förbi. 4000 000 kr.

Sedan fattas lärare i skolorna och personal till ålderdomshemmet, för att ge ett par ex.

Vad tycker ni?    Bengt Lindström hette han förresten.

chik
0

Skulle sagt att jag inte förstår varför man målar så negativt..

kan inget om målning…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Så många miljoner för för ett fult ansikte och några streck. Den skissen gjorde han på några sekunder.

[peter54]
0

#0 Jag skulle svara att det är en av de fulaste erkända målningar som finns och att de flesta i Picassos övriga produktin är lika fula eller fulare. Jag skulle aldrig sätta något så fult på en vägg.

Glad

Maria
0

Jag är ganska fascinerad av vissa av Picassos verk faktiskt.

/Maria

[Asta]
0

Christine - det där är väl genomtänkta målningar och tar mer än några minuter att göra. Man behöver inte tycka om dem, men man ska inte inbilla sig att de är enkelt gjorda eller skräp. Det finns ofta symbolism och eftertanke bakom flera av tavlorna.

De var en viktigt del av sin tid också. Guernica som är ett minnesmärke över en stad som förstördes i det spanska inbördeskriget är en stor och fantastisk tavla.  Jag går gärna på en Picassoutställning när jag har chansen.

Eldochis
0

# 12, tack Asta, det där formulerade du bra!

Bra konst behöver ju inte vara liktydigt med det som avbildar verkligheten bäst, då kan vi ju lika gärna kasta penseln och bara använda kamera.

Bra konst berör, på ett eller annat sätt. Flera tyckte att den här Picassomålningen är skit, alltså blev ni berörda av den. Glad

Lindströms Y har jag sett massor med gånger eftersom jag är uppväxt i Härnösand.

Jag gillar Miro, där får man verkligen fritt upplopp för sin fantasi och kan se vad man vill. Visste ni att när Miro var barn, och vallade får fick han hela tiden höra av sin far att han inte dög någonting till, och aldrig skulle bli något vettigt? Tji fick han….

signemo
0

Troligen sagt att jag inget begriperGlad

Var rädda om varandra

Bergspuman
0

Jag hade nog frågat om han drömt mycket mardrömmar på sistone Glad

Jag gillar bäst Picassos tidiga alster, inte de här konstiga sakerna som kom senare.

Cristine
0

Jag gillar också Picassos tidigare alster och han är en exelent målare som man kan se  i hans självporträtt t.ex, sedan hade han en blå och en rosa period innan han kom in på kubismen som inte jag gillar, jag vill ha runda linjer inte kantiga därför tycker jag om Dali

Cristine
0

#12 Jo jag vet Asta att de är genomtänkta osv jag har sett honom arbeta men det retar mig så att pengarna gick till detta Y när de behövdes så till annat. Och du kan väl inte säga att den är vacker.

Eldochis
0

# 17 m fl      "Beauty is in the eye of the beholder".

Om konst ska kunna existera överhuvudtaget, så måste det få vara alldeles upp till var och en att bedöma vad som är vackert.

Hur ska det annars fungera? Ska staten bestämma vad som är vackert? Kulturministern?  Sundsvalls kommun?

Konst kostar pengar. Det gör sjukvård också, och skolor och åldringsvård. Vi kanske ska ta pengarna från onödig idrott, från melodifestivalarrangemang, från bingolotto och lägga på mänskors basbehov….?

Apropå att inte förstå/begripa sig på alla konstverk - måste vi förstå allting?

Cristine
0

I tavlan som Picasso gjorde om Guernica passar verkligen kubismen in för det är ju en söndertrasad stad  just som man ser det i hans tavla.

Jag bodde inte så långt därifrån så vi var ofta där och åt!

[Asta]
0

Nej - jag tycker inte den är vacker och jag skulle inte hänga upp den på väggen. Men det innebär inte att jag inte tycker den är intressant. Sånt som jag hänger på väggen ska ha mycket färg så det saknas i den här tavlan.

Maria
0

En av mina absoluta favoriter bland konstnärer är Helene Schjerfbeck. Hennes självporträttsvit på över 30 tavlor (tror jag) är både dystra, mörka, talande och med oformliga ansikten.

Jag blev helt fängslad från första gången jag såg hennes verk.

Men alla gillar inte hennes konst. Så smaken är verkligen olika.

Helene Schjerfbeck

En av mina favoriter

/Maria

Mona22
0

#0 "vad håller du på med?" hade jag nog frågat. Gillar inte sån udda konst och skulle aldrig betala en massa för konst som inte ser ut som något.

#7 hoppas du skrev fel. 4 miljoner ?? jag kunde kluddat lite för mycket mindre pengar.

[Asta]
0

#21 - finns en stor samling av hennes konst på Ateneum i Helsingfors, Gillar också henne och har varit där och tittat.

Cristine
0

#18 Nej naturligtvis inte, men det är inte många som är nöjda med Yet, Kenneth nästan tvingade det på oss, det var också tänkt som turistbyrå och kafé men ingen åker dit. Konst som är på allmän plats tycker jag man ska njuta av.