Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1846 ggr
Cristine
0

Vågar du ta risker

..eller är du försiktig av dej?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Det beror på vad man menar med risk. Jag tar aldrig onödiga risker, men allt man gör omfattas av någon risk.

Sånt som de så kallade äventyrarna sysslar med skulle jag aldrig göra. Jag skulle till och med gå så långt att jag tycker att om man ramlar ner från Mount Everest så är det självförvållat.

Förr, innan människan utvecklades till samhällsbyggare, föll allt sånt under "naturligt urval". De som var dumma nog att ta onödiga risker strök med så de med avvikelser i dopamin-genen föll bort.

Kalkylerade riskmoment ingår i allt vi gör hela tiden, men att ta uppenbara och onödiga risker är bara dumt.

[GunillaF]
0

Säger som Peter; Beror på vad du menar.

Jag säger som ordspråket: "Det är farligt att leva, man kan dö" Flört

Bergspuman
0

Tar inte risker med mitt eget liv eller andras. Men kan ta risker i andra sammanhang, t ex affärer eller inköp.

Cristine
0

Jag tänker på alla larm i tidningarna om akrylamid i chips häromåret t.ex. Eller på fågelinfluensan, en sjukdom som skördat drygt hundra dödsoffer i hela världen, eller svininfluensan! Ska man rusa till vårdcentralen för vaccinering varje gång!

Ska man behöva ha alla dessa olika hjälmar till motorcykel, 4-hjuling, cykel, långfärds skridsko , rullskridskor osv.

Många saknar ju förmåga att göra rimliga riskbedömningar.

Bergspuman
0

Vådan med våra kunskaper och vår ständiga tillgång på information blir ju att vi matas med information också om sådant som är farligt. Och det skapar informationsstress och nyhetsleda och likgiltighet.

Nackdelen med att INTE få information av risker hit och dit blir förstår en förhöjd risk att drabbas av de olika faror som finns.

Man får nog göra något slags avvägning där.

[peter54]
0

Hjälm tycker jag att man ska använda där sådan behövs för att skydda det viktigaste man har. Jag åker aldrig fyrhjuling utan hjälm och ungarna vill inte åka i pulkabacken om de inte har hjälmen med sig.

Jag tillhör 3-4 olika högriskgrupper, så nog vaccinerar jag mig när sånt som svininfuensan kommer, men allt det där med mat och annat som innehåller dittan och dattan tänker jag inte så mycket på och chips gillar jag inte …

Glad

Vardagsmomenten som Cristine nämner tillhör ju sånt där var och en gör sin egen kalkylering av eventuella risker. När jag tänker på att ta risker, menar jag nog mest sånt som att hoppa från bryggor där jag inte känner till bottnen eller att åka ut på okända isar.

Men som jag sa förut och som Gunilla fyllde i, "det är farligt att leva …". En dialytikerkollega till mig snubblade på gårdsplan, slog huvudet i en sten och dog. Han tyckte nog inte att han tog någon särskilt stor risk genom att gå ut.

Cristine
0

Jag håller med om att det är ett tema som är väldigt svårt att svara på då det har med alla moment i livet att göra.

När det gäller hälsa t.ex ska man inte ta några onödiga risker, med arbetet ska man göra det annars kommer man ingenstans osv,

Anders 50
0

När det gäller vaccinationer mot influensor, innehåll i mat och dylikt så tar jag risken att inte bry mig. I övrigt så får man ju tänka sig för, fast "friskt vågat är hälften vunnet" sägs det!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Jag har tagit stora risker i mitt liv t.ex med att resa till länder som varit i krig och stängda.

[Pirkkolino]
0

Enligt många andra. Jag har tagit stora risker. Men enligt mig. Jag har bara levt livet fullt ut utan farhågor och rädslor.

Jag lever ju ännu. Glad

Cristine
0

He he det gör jag med!Skrattande

[Pirkkolino]
0

Skrattande

Eldochis
0

Jag citerar di Leva "… även den som inte vågar leva, dör nån gång…".

Mina spontana tankar: Jag rider aldrig utan hjälm men jag åker långfärdsskridskor utan. Jag gör alltid en riskbedömning innan jag ger mig ut och paddlar kajak ensam.

Vi vaccinerade oss på jobbet för att organisationen skulle krascha om vi blev sjuka. Så jag undviker en del risker både för min egen och för andras skull.

Jag har dåligt samvete när jag cyklar utan hjälm, för jag vet ju att skallskador pga dumskallighet kostar sjukvården , dvs oss alla, en herrrans massa pengar.

jag har bestämt mig för att så långt det går, låta bli att äta mat med idiotiska tillsatser som t ex är totalförbjudna i Australien. Fast jag gillar chips…. Jag tror inte att jag är speciellt försiktig, och det är inte särskilt mycket jag är rädd för. Det handlar mer om sunt förnuft!

Jag tycker att Peter sammanfattade risktagandet bra! Glad