Jag filosoferar..
Kärlek, beröring, omtanke är väldigt viktigt för att vi ska må bra.
För egen del så behöver jag lite lagom med spänning emellanåt. Jag behöver utmaningar och jag behöver få lära mig nya saker ibland för att må toppen.
Jag behöver få vara tillsammans med, eller tala i telefon med mina barn och barnbarn ibland för att jag ska må bra och inte gå omkring och oroa mig för hur de har det.
Äta och sova har du redan tagit upp men det finns andra basala behov också som att skratta, ha sex, vara kreativ osv.
Sedan är det givetvis olika på en skala vad man uppskattar mest. Det kan säkert variera genom livet också.
God mat och skratt kommer i alla fall ganska högt på min lista.
Sedan sova förstås…en god sömn är underbart.
/Maria
När jag har tid, och tankarna är oanfäktade så att säga, roar jag mig ibland med att vända upp och ner på begreppen i världen. Säg att vi människor hade två basala hårfärger: blå och grön. Och att tigrarna inte alls var randiga. Var skulle de ha sitt habitat då?
Låt oss säga att klimatet var tempererat över hela världen och det inte gick att odla te, kakao, ris och diverse örter och frukter och grönsaker. Hur skulle människan förfara då? Vad skulle vi handla med?
Bejaka sig själv, och de som kan och har råd bör gå på spa någon gång, med andra ord sköta om sig själv, för att fylla på depåerna. Mår jag bra gör de som är omkring mej också det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Förutom det som redan har sagts - att vara ute i naturen tror jag är jätteviktigt för att man ska må bra som människa.
Allt som redan har sagts + mig är det viktigt att kunna yoga och dansa hottentott dans. Och leva snigel-liv som betyder, att njuta av livet på varje stund. 
Ja är det inte det som är Livskvalitet - att kunna njuta av livets små guldkorn varje dag? 
Som Maggan säger..vara i naturen, ha en fritidssysselsättning som innebär att man vistas mycket i naturen, verklig Livskvalitet!
Utan den så vore det kört!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tycker att ni har svarat redan så jag kan bara instämma. Jag älskar också att vara ute i naturen fast idag blåste det så kallt *brr*
#7 Maggan, du är synsk. Du pratar med Anders #8 trots han skrev senare än du. 
Men jag tar också det vad du skrev. Njuta av livets goa stunder är Livskvalite. 
haha tror du jag är synsk? okej erkänner att jag tror det själv ibland 
#11 Så klart, att jag tror att du är synsk. 
Jag har inte den minsta tvivel om den saken. 
Tack Pirkko. Om du tror det så har jag inget annat val än att tro på det själv 
#13 Jag såg det förut Maggan och det kan bara ha förstärkts tror jag och Pirkko hon vet nästan allt
så tro på henne!
Ja jag tror på Pirkko mer än på mig själv 
Nu.. Ni två. Maggan och Jeremina har "förtjänat" en JÄTTESTOR var sin KRAM och 
på kinden från mig.
Maggan, du får faktiskt lova mig, att du tror på dig själv, och litar på dina egna upplevelser vad du har massor. Den vet jag, att du har. 
Tack Pirkko och det kommer en Bamsekram tillbaka till snigelpigan från liljan 
Lovar Pirkko! Men tack för att du hjälper till - din spark i ändan är guld värd 
#18 Tack Maggan, att du lovar.
Jag är mycket glad för det.
Gärna "sparkar" jag dig ännu mera, om det bara hjälper till.
sparka allt du kan Pirkko. Självklart hjälper det! 
….Även om det har varit mest stiltje på "fronten" den senaste tiden…. 
Håller med alla om detta med naturen,jag klarar inte av att inte bo nära så mycket natur som det bara går,inte enbart för mina hundars skull utan även för min egen,ända sedan barnsben har naturen många ggr hjälpt mig att komma över mycket i livet.
Inga fler som filosoferar om Livet..och Livskvalitèt ?
Hur beskriver man färger, för en människa som är blind..är en annan filosofi jag har..
#22 I filmen Mask med Cher så beskriver en ung kille färger för en blind flicka med att bland annat nästan låta henne bränna sig och det är färgen rött. Sedan får hon hålla i is och han beskriver det som blått.
Han beskriver även hur molnen ser ut genom att låta henne hålla i bomull.
Jag älskar denna sorgliga film.
/Maria
# 23
Har sett filmen, men det var längesedan så jag kommer inte riktigt ihåg. Kanske ska jag titta på den igen!
Låter som en fin beskrivning av färger..
Annars har jag läst att blinda ser grundfärgerna inne i huvudet. Hypofysen?
#25 Men hur ska de veta att det är rött om de ingenting har att jämföra med?
/Maria
Minns inte men jag läste det i vetenskapens värld.Men de ser helt klart färger som vi gör när vi blundar. Om jag minns rätt hade de gjort mätningar med ett instrument, nu för tiden kan de göra otroliga saker.
Jag såg på tv.n hur de genom ett instrument tittade genom en flugas öga och sedan genom en katts. Man fick själv se hur de såg.
#27 Spännande. Det är så svårt att föreställa sig att ha varit blind från födseln.
/Maria
Helblinda kan ju se med speciell glasögonmask så därför skrev jag hypofysen/tallkottskörteln som är som ett tredje öga.
* Mikroskopiska undersökningar har avslöjat att tallkottkörteln har celler som liknar näthinnans ljuskänsliga celler, vilket indikerar att den ursprungligen kan ha fungerat som synorgan. Tallkottkörteln tycks få signaler från de områden i hjärnan, vilka direkt påverkas av impulser och de utsöndrar hormonet melatonin, vilket också finns i ögonens näthinnor. Detta hormon tycks också t vara involverat i vaken/sömnimpulser som också studeras.
" Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet "
Hjalmar Söderberg
Vad tror Ni han menade med det ?
#31 Jag tror han kände sig ensam och pilsk när han skrev det
/Maria
Att han ville gå från blomma till blomma och inte binda sig.
# 32 # 33
Bra tolkningar..