Billigare mediciner.
När du går till apoteket med receptet så föreslår de en billigare variant. Är den lika bra?
I så fall varför är den dyra då så dyr, de får ju sälja mycket mindre.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Bra fundering där,jag brukar se till att dom framför ögonen läser och pekar på vad som skulle vara bättre med den billiga,sen är det ju så också att oavsett om det är samma mediciner så tar människan upp det olika i kroppen,en del av mina mediciner skriver min läkare får inte bytas på receptet för det ger inte den effekten som den bör.
Det där är lurigt. Vissa preparat KAN skilja sig åt, beroende på olika tillsatsämnen. Den verksamma substansen är densamma, ja. Men olika personer kan reagera på olika tillsatsämnen vilket i värsta fall kan leda till att den verksamma substansen inte biter.
2,Precis du förklarade det bättre än jag
Men har man rätt att neka det billigare alternativet om inte läkaren skrivit på receptet att det inte får bytas ut?
Zabelle
4,Jepp det har man….
Ni kan ju det här bra! 
Och angående #4 så har jag haft flera livliga diskussioner med ett visst biträde om bara ett par kronors skillnad. Men jag vill ha det jag alltid har haft, då vet man….
Ibland kan det också bero på förpackningen att en medicin är billigare.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Varför den dyra är så dyr beror på att det är ursprungsmedicinen.
Imigran t.ex för migrän är en svindyr medicin där varje tablett kostar runt en hundring.
Jag tror det tar 10 år då patentet släpps och konkurrenter har fri tillgång på att göra "kopior" med samma verksamma ämne. Så nu finns sumatriptan som är den verksamma beståndsdelen i Imigran för bara en bråkdel av priset.
Så att ursprungsmedicinen är dyr är ju inte konstigt med tanke på all forskning som ska till för att ta fram ett nytt preparat.
Tillsatsämnena är såpass ringa så är man inte allergisk mot något så tror jag personligen att mycket sitter i "huvudet". Man tror per automatik att det dyra gör bättre nytta och det blir en slags placebo/noceboeffekt.
Vissa mediciner har t.om likadana tillsatsämnen.
/Maria
Bergspuman o Bubleboo.tack bra förklaring.
Ja man får byta,Men då får man betala om det är en suring..Vilket jag ofta träffar på om jag inte går till det vanliga apoteket.
var nere speciellt hos läkaren Bara för att han skulle skriva in på ett recept att det inte får bytas ut..
Vårdcentralen är ju bara så snurriga..
Tycker det är konstigt att man kan kopierar medicin.
Jeansmärken får man ju inte kopiera..
Lena.P är jag i verkliga livet.
7,Det där håller jag inte med dig om,jag har provat speciellt en annan billigare sort av tablett som jag måste ha,och det gjorde jag i 2 månader,den hjälpte inte ett dugg och jag fick bara vansinnigt mycket värk,men visst det kanske stämmer på vissa men inte alla
Personer jag känner har fått byta till ursprungs medicinen eftersom de inte tålde det billigare.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tog den billigare varianten av en av mina blodtrycksmediciner en gång, och varje gång jag tryckte ut en tablett ur förpackningen så gick den i tre bitar.
Efter det tar jag alltid orginalet, hur envisa biträdena än är.
#11 Får du betala mellanskillnaden då, mellan det billiga och den dyra originalmedicinen?
Zabelle
#12 Betalar vad den dyra (orginalet) kostar.
Jag har fått frågan om jag kan tänka mig byta ut Cipralex (min antideppmedicin) när jag hämtat ut den, till någon som INTE tillverkas av Lundbeck, men har alltid vägrat. Tar inga risker med min depressionssjukdom, den är för allvarlig för det.
Det skulle vara spännande om man gjorde dubbelblindtester på detta. Jag ska försöka kolla upp om det gjorts någon gång
/Maria
15,Men tror du inte det blir lite missvisande då som de flesta tester blir?,för dom som reagerar positivt på det är ju då sådana som du säger att det sitter lite psykiskt på,för sen finns det ju sådana som jag där det verkligen visat sig att det inte funkar.
#16 Det är därför man ska använda dubbelblindtester där man inte vet vilket preparat man får.
/Maria
17,Spännade hoppas du hittar någon sådan test
#18 Ja, jag tycker också att det hade varit spännande men risken är att det är enskilda preparat som man testat och inte en bredare test med fler läkemedel.
/Maria
Jag har sista tiden måsta byta ut till den biligare blodtrycksmedicinen för annars får jag betala över 800 kr o det tycker jag är för mycket förstår inte varför den andra inte kostar mer än 85 kr. detta gäller både på de vanliga apoten o även Kronans droghandel.sista gången det hände var i går.När det gäller andra mediciner så har jag ibland betala mellanskillnaden om det inte är för mycket.
Jag har också frågasatt om det är lika bra o alla påstår det men jag är ändå lite fundersam om det är sant.
Är det nån som vet om jag kan be läkare om att det ska stå att det inte få bytas ut till annat.Har en väldigt tjurig läkare så det är därför jag undrar om nån fått att det står så.
20,Ja du kan be din läkare om det,det har jag gjort med 2 av mina mediciner
#21 Tack då ska jag göra det nästa gång jag ska till min läkare.
#20 Det finns en förklaring till prisskillnaden i #7.
/Maria
illsatsämnena är såpass ringa så är man inte allergisk mot något så tror jag personligen att mycket sitter i "huvudet". Man tror per automatik att det dyra gör bättre nytta och det blir en slags placebo/noceboeffekt.
Vissa mediciner har t.om likadana tillsatsämnen.
Bubleboo.Så kan man se det med.Fast lika kan det inte bli.För tillsatserna tas från något annat ställe. (Vet inte hur jag skall skriva så det blir förstått)
Jag kan göra blind Test på en medicin som jag har.Har jag sagt till min läkar.O då skall kopian vara samma sägs det.bara om paketerad.Hur det nu kan bli billigare)
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tur att det finns högkostandsskydd för medicin och frikort hos läkare.
Mig kostar det inget nu. Och det brukar gå att hamstra lite innan högkostnadsskyddet går ut.