Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: kärlek-och-relationer
Läst 4025 ggr
[Sisa]
0

Sex och närhet

Känslor försvinner inte med åldern..lust och längtan efter sex och närhet kan finnas kvar livet ut.

Hur har Ni det, ni som inte längre hör till dom yngsta..finns lusten kvar ?

Cristine
0

Eftersom jag numera bor ensam har min lust dött ut alldeles men det gör mej inget. Efter sex barn är jag mer än nöjd.Flört

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

..längtan efter Kyssar och *närhet* går väl aldrig över!

kättjan..äh,fikon-ord
kåtheten ändrar sig,den finns kvar men
 som "yngsta" räckte det med att tankarna kom in på fruktstånd
(opps) för att den skulle leda tankarna..även alla meloner o bananer..
menar,associationerna var mindre fantasifulla,eller kanske det var just det de var *skratt*

ett singelsvar,tror jag mig läsa..
 ..i de reltioner jag delat,har ju lusten gått upp o ned..
 i någon,och i flera jag "sett" brevid,har lusten blivit ett tabu
 (ibland ett vapen MOT den andre !,menar både NEJ o SKA) 
  att de "tänker" mer på :vad ska folk säga
  än vad de själva vill och ger sig tid åt
 på sitt sätt,inte heller efter alla SEX-bilagor i pressen
 de är ju bara teknik o mekanik
 inte den där *ångande* tanken:Vill ha´na,NU !

penke
 nästan oskuld

Bergspuman
0

Jag fick ju en nytändning vid 42, då jag skilde mig från min nära 14 år äldre make som slutat röra vid mig och jämt avvisade mig. Därav att jag numera vämjs vid äldre män.

Då hade jag mycket att ta igen. Jag hoppas att jag fortsätter ha intresse för sex och närhet långt upp i åren!

Anders 50
0

Om man säger som så, att det är ju inte som i tonåren, då det räckte med att man såg en damcykel för att det blev tält i byxan! Skrattande

Men jag klagar inte nu heller, fast för tillfället så finns det ingen att "förlusta" sig på! Flört

Och på tal om lust, så är det många som tappar både den och förmågan, på grund av mediciner och sjukdomar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Tar mig friheten att länka till en artikel på Hälsa om just sexualitet och hälsa.Glad

Länk

/Maria

chik
0

SexFörvånad….Nä. Sånt håls dom bara på film.Där dom har bra betalt…Det måste väl gå under Jobb?

Är nog en pryd liten dam…Tycker det är privat..

fast Penke har fått till det fint…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

Jag har inte märkt någon skillnad, men jag är ju bara 51 år än Flört

[peter54]
0

Lusten finns, men inte riktigt förmågan, både impotent och hjärtproblem Glad

[Sisa]
0

Så tråkigt då sjukdomar och annat, sätter hinder för något..som är så fint..Kyss

inisklo
0

Oskyldig…Var är detta sex och närhet???Är det nåt som man äter???Obestämd

[peter54]
0

#10 Nä det är ett slags träningsprogram, ett riktigt billigt sådant eftersom man inte behöver någon dyr utrustning, enbart de inbyggda apparaterna.

Flört

Mammzing
0

Hahaha…..
Visst motionerar jag och min särbo.
Vi fann ju varann för tre år sen.
Men vi hade ju en liten flirt när vi var unga, så där 17-18 år.
Sen levde vi i förhållanden i över 25 år.
Nu är vi några och 50 år.

Så himla härligt att vi äntligen kan älska varann fullt ut. Det som vi har haft tankar om i alla år vi varit ifrån varann och längtat efter varann.

Varför det inte blev vi två då i ungdomen och varför vi inte hittat varann tidigare i livet vet vi inte.

Nu har vi det bara underbart, fysiskt och psykiskt!

chik
0

Vi har ju denna varianten med…

Släng dig i elementet.

så får du både värme o ömhet..

Cristine
0

Ha ha ha chik du är nog också i behov av annat än elemnent

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Vi har en del sexfrågor till våra studiepatienter. De är från 80 år och uppåt. De får givetvis låta bli att svara eftersom det är frivilligt.

Många äldre är dock mer frispråkiga är vad man väntar sig och har trots krämpor, sex och närhet.

Man kan faktiskt ha sex på andra sätt än just penetrerande sex.

Problemet för många är däremot att de saknar en partner efter att ha blivit änka/änkeman.

/Maria

chik
0

Precis bubleboo.

Erotik har ingen åldesgräns.

Lite o läsa om Här.

chik
0

Cristine…Jag är nog inte så öppen med vissa saker. så som sex.Tycker i bland att det är alldeles för mycket teknik o grejer..O för mycket prat om vad som är bra o dåligt…

Tycker att sex är något fint mellan två människor som binder de mer sammans.

fast i dag när man hör ungdommar o läser i tidningar, Tv.så är det precis som en slit o släng vara.

O det tycker jag inte om…Gammal Modig-Ja.

Maria
0

#16 Så roligt chic att du lade in den länkenSkrattande

Det är den studien jag jobbar i och Nils är en kollegaFlört

/Maria

Bergspuman
0

Äldre och sexualitet är fortfarande ganska tabu, väldigt synd!

Det var ju en artikelserie i DN eller om det var SvD för inte så länge sedan, just om äldres sexualitet. Den läste jag med intresse.

Ingen vill väl föreställa sig, när man är sisådär 20, 30, 40 och lever i ett förhållande och "får" allt man behöver i den vägen, att man ska bli kanske 75-80, vara änka / änkling, och ha en kropp som fortfarande pockar, men vad 17 gör man då?

Jag hoppas väl för egen del att jag aldrig slutar tänka på erotik, även om jag kanske vid 80 inte har ett aktivt sexliv längre med en partner. Det vore ballt att kanske ge sig ut på "marknaden" när man är 80 och försöka hitta en kk, ha ha ha Skrattande.

Nu lever jag ju med min särbo men inget vet något om framtiden så att säga.

chik
0

bubleboo.Kyss

Bergspuman..Men vet du?? Jag tror att det är så,Vissa saker i oss fins kvar.Fast det kanske inte är lika grassiöst.

[Sisa]
0

Då tänker jag lite..varför är det så genant, att prata om dessa ämnen..Obestämd

Maria
0

Ämnet i sig är kanske inte så genant men när det kommer till en själv så blir det ju ganska privat.

Vi har en fråga i våra studieformulär om man tycker att det är ett känsligt ämne att prata om i sådana här hälsoundersökningar.

De flesta svarar dock att det är naturligt och det är ganska få som vägrar svara på sexfrågorna. Vissa är mer eller mindre besvärade men svarar ändåFlört

/Maria

[MargaretaA]
0

Men visst är det väl skillnad att sitta på sin egen kammare och vara anonym och svara på enkätfrågor (?) än att gå ut i öppet forum med detaljer? Det är inte riktigt samma sak… Obestämd

Jag skulle ju t ex kunna berätta vad min 80-åriga svärmor och änka har att säga om saken, men det skulle kännas som att lämna ut henne… men efter vad hon har sagt så verkar lågan kunna brinna även i den åldern Flört

[peter54]
0

Jag tror att de allra flesta tycker att det är mer än genant att prata om sin egen sexualitet inför andra.

För egen del har jag ungefär samma uppfattning i grunden, men eftersom jag har medverkat på TV om impotens, så tycker jag numera att det redan är "ute" så att säga.

Därmed inte sagt att jag är sexbefriad, det finns en rad olika medikamenter att ta till för att avhjälpa problemet. Då är det nog värre med pumpen. Min maxpuls är inte vad den har varit.

Glad

Maria
0

#23 Fast det är inte anonyma frågor som de fyller i själva utan vi sitter faktiskt och intervjuar dem i ett rumGlad och då tycker jag det är ganska imponerande att de faktiskt är såpass öppna.

/Maria

[MargaretaA]
0

aha men de känner väl inte varandra innan eller?

Maria
0

#26 Nej, nej, det är ju en främling som så att säga intervjuar, t.ex jag. Så visst är det lättare att prata med någon man aldrig kommer att träffa igen men jag blir ändå förvånad över deras frispråkighet när jag själv tycker det är genant att fråga iblandSkäms

/Maria

[MargaretaA]
0

ja men då är det ju ändå anonymt - även om man sitter öga mot öga Flört

Maria
0

#28 Fast jag vet i sjutton om jag hade svarat på frågor om jag onanerade, hade dragning till det motsatta könet, använde sexhjälpmedel, har sexfantasier osv. Frågorna är ganska intima och ställdes till alla från 75 års ålder.

Jag hade nog tillhört de som vägradeOskyldig

/Maria

Maria
0

#29 Ska tillägga att frågorna för de ännu äldre 80+ är nogot mindre intima men ändå…

Det är så naturligt och jag tycker att man bör kunna prata om det men när det kommer till en själv så är det såååå svårt.

/Maria

[MargaretaA]
0

Nej det hade jag nog inte heller svarat på - det är för personligt och intimt - men jag tror att det är bra att det kommer fram ändå.

Det finns allt för många unga som tror att sexlivet bara hör ungdomen till (jag var en av dem) men så är det ju inte och det kan de gott få veta - även mormor "gör det"Flört

Maria
0

#31 Jag håller med dig Maggan.

/Maria

[Sisa]
0

# 31 Även jag håller med!  Och skriva här måste man ju inte göra..Flört

[MargaretaA]
0

Nej det måste man inte. Men jag tror att din fråga i #0 är besvarad. Det har inget med åldern att göra Flört

[Sisa]
0

# 34

Ju mer man skriver om ämnet, desto mer intressant blir det. Men det gäller alla ämnen..inte bara sex och närhet! Glad

[MargaretaA]
0

ja men de flesta andra ämnen verkar inte så åldersbundna som just detta med sex. I allafall inte om man frågar de yngre generationerna.

Jag menar som jämförelse -  numera lyfter väl ingen ett ögonbryn åt "gamlingar" som gillar Heavy Metall Förvånad

Maria
0

#36 Tänk om man då skulle gilla Heavy Metall och sex och vara 80+. Då blev man garanterat inlåst fastän det inga boende finnsFlört

/Maria

[MargaretaA]
0

haha nej det kan inte finnas många boenden anpassade för den sortens folk Skrattande

Bergspuman
0

Men framtidens gamlingar kommer att vara f d hårdrockare och punkare och syntare och allt vad ni vill!

Har svårt att tänka mig en f d punkartös eller goth-tjej som vid 80 tar på sig blommiga tantklänningar.

Hm!

Anders 50
0

#24 Peter

Du skrev om maxpuls, det förstod jag inte, jag har ju också besvär med "pumpen", och äter mediciner som gör att jag någon gång behövt ta hjälp av "de små blå", och det har fungerat utmärkt.

Maria
0

#39 Och framtidens gamlingar kommer att vara tatueradeFörvånad

Det kommer sticka upp "drakar och annat" i blöjkantenFlört

/Maria

Bergspuman
0

#41 Nya tider, nya seder! Skrattande

Anders 50
0

En sann historia här ifrån byn!

Jag brukade ofta hälsa på ett par grannar som var ganska frispråkiga. När detta hände så var de väl ca 75-80 år. Detta var för 20 talet år sedan.

Båda var inte direkt blyga till sinnet och vi kom som vanligt in på sex, och när det hade burit till senast.

"Ja, det är väl åtminstone ett halvår sedan", skojade han

Och direkt kom det ett rappt svar från frun inifrån kammaren:

"Du är så dum så…det var ju i onsdags!"

Tänk vad dessa två var långt före sin tid med sin öppenhet om sex!

Gissa om att jag saknar dessa två härliga människor!

fotokrafs
0

Tillhör ju de yngre, men nog tror jag att många äldre har kvar lusten efter närhet. Tänker framför allt på hur mina föräldrar och svärföräldrar var/är. 

Ibland kan jag tänka om inte mamma saknar någon sen pappa..

[peter54]
0

#40 Anders Glad Så här menade jag:

Jo det kan ju vara rätt fysiskt påfrestande att ägna sig åt älskog och många är väl de gubbar som kroknat i just den sysselsättningen när hjärtat inte riktigt hängt med.

Det gäller att ta det varligt för mig, inte bara i detta sammanhang, samma sak gäller när jag skottar snö eller vilken tung och fysiskt påfrestande verksamhet som helst.

Maria
0

#45 På tal om det så tycker jag älskog är ett lustigt ord. Jag ser en Älgskog framför mig med massa brunstiga älgarSkrattande

Är det någon som vet var ordet har sitt ursprung?

/Maria

[peter54]
0

#46 Det har med "håg" och inte "skog" att göra. Läs den här lilla länktexten:

http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/kar.htm

Maria
0

#47 Aha, tack för länken.

Fast jag kommer nog ändå alltid se älgar framför migFlört

/Maria

[peter54]
0

#48 Jo så tänker nog de flesta tror jag, men om man delar upp ordet i "älsk-og", dvs "älsk-håg" så kan man åtminstone förstå ordet, även om det fortfarande låter som om det har med älgar att göra.

Glad

Anders 50
0

#45 Peter

Aha..det var så du menade, jag fattade fel då, trodde det hade med piller att göra. Förstår!

Ja…och ökade inte pulsen så vore det ju märkligt! Flört Min är inställd på max 145/min. Där går gränsen för upphetsningen! Skrattande